De grootmoeder (moeder ex man) heeft de spaarrekening geopend na de geboorte van mijn zoon. De spaarrekening staat op zijn naam. Er waren geen volmachten. Alleen de grootmoeder had op regelmatige tijdstippen het bedrag gestort en de uittreksels werden naar haar gestuurd.
Vorig jaar is hij 18 geworden en heeft hij de spaarboekje van grootmoeder gekregen. Uit nazicht bleek dat er 3000 euro werd afgehaald op 24 april 2003. Het kan niet anders dan dat zijn vader het heeft afgehaald met medeweten van de grootmoeder. En ze vertelden hem dat ze het geld gebruikt hadden om hun geldproblemen op te lossen.
In verband met het ouderlijk gezag werd het volgende uitgesproken.
vonnis van de vrederechter voor dringende en voorlopig maatregel op 8 april 2003.
“ kennen toe aan de moeder het voorlopig bestuur over de persoon en de goederen van het minderjarig kind van partijen.”
We zijn feitelijk gescheiden vanaf 5 mei 2003
De uitspraak van de rechter in kort geding bij de rechtbank van eerste aanleg ivm de echtscheidingsprocedure in december 2003 .
“het ouderlijk gezag over de persoon en het recht omtrent het vermogen van het minderjarig kind word door beide ouders gezamenlijk uitgeoefend.”
De EOT werd begin jan 2006 opgemaakt en getekend bij de notaris in maart 2006 , we zijn wettelijk gescheiden in nov 2006.
over het ouderlijk gezag werd het volgende overeengekomen:
“de vader en de moeder blijven het gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefenen tot de meerderjarigheid van hun kind zowel tijdens de procedure als na de definitieve uitspraak van de echtscheiding. Onder ouderlijke gezag wordt verstaan zowel het gezag over de persoon van het kind als het beheer van zijn goederen. Vermits het beheer van de goederen van het kind gezamenlijk zal uitgeoefend worden door de vader en de moeder , zullen deze er ook gezamenlijk het wettelijke genot van hebben.”
We hadden al die tijd de klassieke 14-daagse weekend regeling ivm met bezoekrecht tot de meerderjarigheid van de zoon. Hij woont nog steeds bij mij.
vraag 1 : Kan mijn zoon het spaargeld terugvorderen van zijn vader ?
vraag 2 : Kan mijn zoon zeggen dat vader op 24 april 2003 het geld niet mocht afhalen aangezien de vrederechter aan mij het voorlopig bestuur toekende ?
vraag 3 : of volstaat het dat mijn zoon zegt dat het zijn geld is , en dat zijn vader het niet mocht afhalen voor eigen gebruik.
vraag 4 : wat is de betekenis van het wettelijk genot , valt het spaargeld ook daaronder of niet aangezien de eot pas in 2006 opgesteld was ?
vraag 5 : wat kan zijn vader gebruiken als tegenargument om eronder uit te komen?