Ik ben bezig met het herzien van mijn lening, en ben benieuwd wat jullie standpunten zijn

Huidige situatie
Ik heb een huis, waarde +-€260.000.
Dit is mijn lening momenteel (staat enkel op mijn naam, ik betaal af)
Startbedrag: €140.000
Looptijd: nog 14 jaar, nog €118524 af te lossen.
Tarief: Vast. 2,8%
Ik wil deze lening herzien naar 10j.
Aanbiedingen voor herziening
Ik heb volgende aanbiedingen:
Andere bank:
Vast. 1,11%
Bank stelt voor om de hypotheek van €140.000 naar €30.000 te verlagen (fiscaal mandje blijft volledig gevuld voor 10j) en het restbedrag als hypothecair mandaat te nemen. Dat zorgt voor een behoorlijke verlaging van kosten. (+-€2400)
Huidige bank:
Vast. 1,84%
Hypotheek blijft op €140.000 staan.
Dankzij de verlaging van het hypotheekbedrag, is overstappen naar de andere bank €2400 voordelig. Echter, schiet ik hierbij mezelf in de voet? Moet ik dit willen?
Toekomst
Wellicht ga ik over 10j een ander huis bouwen, maar dan samen met mijn vriendin. Dan zullen we wellicht een hypotheek nodig hebben van €180.000. Kan ik de bestaande hypotheek dan onderbrengen bij 2 personen en terug verhogen naar €180.000? Bijkomende vraag is dan, of het het dan nog rendabel maakt om de hypotheek nu te verlagen naar €30.000, als we deze dan weer verhogen (met alle kosten vandien?)
Concreet: ga ik de €2400 die ik nu 'bespaar', over 10j sowieso teniet doen wanneer ik opnieuw een hypotheek wil nemen, ditmaal samen met mijn vriendin/vrouw?
Nu ik het zo lees, zou ik zelf misschien zoiets hebben van: ga eens naar een financieel expert ofzo, maar wie weet zit hier toch volk die me graag helpt bij deze kwestie