Overschrijving, maximum tijdsduur?

berenod
Topic Starter

Overschrijving, maximum tijdsduur?

#1 , 30 nov 2013 10:43

Is er van de overheid uit een maximum tijdsduur vastgesteld dat een overschrijving mag duren?

Ik heb nu al verscheidene keren voorgehad dat een overschrijving, uitgevoerd op een donderdag (net na het middaguur) slechts in de loop van maandag op mijn rekening verschijnt.

Ik dacht eerst dat de opdrachtgever (mijn werkgever, een interimkantoor) niet correct was, maar zij hebben mij de exacte overschrijvingsmomenten laten inkijken, deze gebeuren automatisch en worden allemaal afgehandeld tussen 13:00 en 15:00 elke donderdag.

Het betreft een overschrijving tussen twee van de grootste en oudste banken van België (indien toegelaten per forumregels kan ik later de namen geven...).

Dit is een vreemde situatie voor mij, na lange tijd in een "ontwikkelend" land gewoond te hebben, waar overschrijvingen instant zijn (30 seconden) zowel tussen rekeningen binnen eenzelfde bank als tussen verschillende banken. Wanneer via online bankieren gedaan kan dit zelfs 24/7! Geen rusturen/feestdagen benodigd voor de afhandelende computersystemen!

Ik heb onlangs ook al eens voor aap gestaan aan een kassa in een carrefour hyper, waar ik een ietwat ongeplande dure aankoop wou doen. Ik had ongeveer 1 uur voordien met mijn online mobiele applicatie van mijn bank de benodigde fondsen overgeschreven, intern van spaarrekening naar zichtrekening, om deze aankoop mogelijk te maken.

Spijtig genoeg kon ik niet betalen wegens "saldo ontoereikend". De overschrijving was nog steeds niet uitgevoerd!
Heb grappig genoeg deze aankoop op mijn Thaise bankcontact kaart moeten zetten (wat foutloos werkte!).

Toen ik een uurtje later thuis (na uitpakken van mijn nieuwe aankoop) mijn rekeningen online nakeek, bleek de overschrijving toch uitgevoerd geraakt.
Vreemd dat ze voor zoiets ettelijke uren nodig hebben.

Ik zit zelf in de IT sector, dus kan met stelligheid bevestigen dat elke vertraging van meer dan 30 seconden in het systeem werd ingebouwd in opdracht van de banken.

Jouw e-mail van België naar Burkina Faso heeft ook maar enkele seconden nodig!!!!

---online rant over---- :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2013 12:17

Normaal bij overschrijving onder de zelfde bank is het onmiddellijk, en tussen twee verschillende banken 1 werkdag, normaal zou het de vrijdag op je rekening moeten staan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Topic Starter

#3 , 30 nov 2013 12:33

Niet dus bij mijn bank, intern van spaar naar zicht, soms onmiddellijk, soms vertraging van tot wel 3 uur. Had het al eerder gedaan, wat onmiddellijk ging, vandaar dat ik me heb laten vangen bij carrefour denkende dat mijn spaargeld onmiddellijk beschikbaar zou zijn op mijn zichtrekening.

Wat betreft inkomende overschrijvingen van andere banken, ik dacht inderdaad gehoord te hebben maximum 1 werkdag, had daardoor mijn twijfels over de eerlijkheid van mijn werkgever, maar deze heeft inzage gegeven in de overschrijvingen gedaan naar mijn rekening, waaruit dus blijkt dat het in twee gevallen twee volle werkdagen was.

De twee keer dat dit voorviel was telkens wanneer men door de vertraging mijn centjes een heel weekend kon bijhouden. Bij betalingen vroeger op de werkweek is men blijkbaar wel correct en is mijn geld binnen 1 werkdag beschikbaar.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2013 12:47

Heb ook al gemerkt dat overschrijvingen rond een weekend altijd iets langer duren dan in de loop van de week. Blijkbaar zetten die banken , uit besparing, hun computers compleet uit vanaf vrijdagmiddag tot maandag morgen.
Die dingen hebben ook recht op weekendrust. :mrgreen:

basejumper

#5 , 30 nov 2013 16:18

Tussen de Belgische banken gebeurt de verrekening normaal elke werkdag om 11 uur en 15 uur.
Zo zal een invoer om bvb 9 u in de namiddag dikwijls al op rekening begunstigde staan.
Overschrijving na 15 uur zal pas de volgende werkdag om 11 u in verrekening gaan.
Wat bancontact betreft : elke nacht worden alle verrichtingen van voorgaande werkdag opgeladen; als u dus vandaag via PC banking je zichtrekening vanaf spaarrekening bevoorraadt zal dat pas een werkdag later via bancontact beschikbaar zijn. In de eiegen self automaten van je eigen bank is dat wel online en dus onmiddellijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”