herstart na faillissement niet evident

parit
Topic Starter

herstart na faillissement niet evident

#1 , 24 nov 2013 17:29

Beste,

Graag wat advies in volgende zaak aub.

Ik had in mei 2012,na 18 jaar zelfstandigheid, een persoonlijk faillissement.
Wij zijn daarbij alles kwijt met uitzondering van ons doorzettingsvermogen.
Daarom zijn we opnieuw gestart met een bvba op naam van mijn echtgenote.
Ikzelf ben daar als gewone arbeider ingeschreven.
Wij werken beiden van 's morgens vroeg (5uur) tot 's avonds laat (dit kan tot 19uur zijn),
Deze vele uren werken in de bouwsector leveren natuurlijk iets op en wij hebben dan ook goede cijfers.

Maar door nog het een en het ander te willen uitkopen uit het faillissement ,een verassing van de belastingen,
en een opeenstapeling van verzekeringen,zijn er andere betalingen van rsz achterwege geraakt.
Iedereen kent dat wel eens "alle betalingen komen op hetzelfde moment".

Nu zouden wij graag met de bvba een kaskrediet of investeringskrediet willen aanvragen om deze onverwachte
financiele druk te vermijden en alles tijdig te kunnen betalen,alsook om nieuwe producten aan te kopen.

Wij hebben ondertussen al 2 x een aanvraag ingedient en 2x geweigerd om het feit dat ik persoonlijk failliet ben gegaan.
De banken zeggen het wel niet met zoveel woorden,maar het komt er op neer.

Kan iemand ons zeggen wat we verkeerd doen? en hoe we het wel moeten aanpakken.
Normaal staat een vennootschap toch totaal los van een persoonlijk verleden.

Alvast bedankt voor uw reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2013 18:12

Ik had in mei 2012,na 18 jaar zelfstandigheid, een persoonlijk faillissement.

Wij hebben ondertussen al 2 x een aanvraag ingedient en 2x geweigerd om het feit dat ik persoonlijk failliet ben gegaan.
De banken zeggen het wel niet met zoveel woorden,maar het komt er op neer.
Eerst en vooral mei 2012 is nog kort in het geheugen voor de banken.
Normaal staat een vennootschap toch totaal los van een persoonlijk verleden.

Dit zou je denken, maar voor iedere lening van een vennootschap moet de zaakvoerder in 90% van de gevallen persoonlijk borg tekenen, want zeer veel vennootschappen hun kapitaal is niet volstort en dit is een zeer grote handicap !

Als je in mei 2012 persoonlijk failliet bent gegaan dan sta je nu zeker nog op de zwarte lijst, is je faillissement al afgesloten???

En ben je al verschoonbaar verklaart, dit zijn vragen waar de banken rekening mee houden.

Ook al ben je verschoonbaar dan nog zal het een paar jaar duren eer je persoonlijk zal kunnen borg staan, banken nemen tegenwoordig weinig tot geen risico meer !

Vennootschap of geen vennootschap de banken zijn zeer voorzichtig, en omdat het een vennootschap is dan zijn ze nog dubbel voorzichtig, 90 percent van de van de faillissementen zijn nu éénmaal vennootschappen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

parit
Topic Starter

#3 , 24 nov 2013 20:13

Dank voor u reactie
Nee, faillissement nog niet afgesloten en dus ook nog niet verschoonbaar verklaart.
maar de vennootschap staat totaal los van mij,ik heb er geen enkel aandeel in.
Het enige is dat ik als arbeider werk in de zaak,of moet ik mij er volledig uittrekken en ergens anders werken?
Of is het gewoon omdat ik gehuwd ben met de zaakvoerster?.
bedankt,

Reclame

basejumper

#4 , 25 nov 2013 15:03

Een bank zal bij kredietverlening een groot aantal variabelen bekijken.
Wie is de zaakvoerder en wat is daarvan de competentie/het verleden/de track record. Daarbij wordt u als echtpaar bekeken omdat u waarschijnlijk de technische competentie in het bedrijf vertegenwoordigd.
Een recent faillissement is inderdaad een zwaar nadeel. Ik ken geen enkele bank die daar makkelijk overgaat.
Een tweede element is het verhaal is het bedrijfsrisico. en vooral : welk risico neemt u zelf? hoeveel eigen geld steekt u in de vennootschap. in de meeste gevallen heeft een pas gefailleerde amper financiële middelen en dat betekent dat u ook geen buffer bezit voor als het even wat minder gaat. en dat bevestigt u ook. Een bank die instapt zal ook bij het volgend probleem quasi gedwongen worden om de geldkraan verder open te zetten. Het feit dat u nu al een kaskrediet nodig heeft om lopende kosten te dekken is een aanduiding dat uw vennootschap ondergekapitaliseerd is.
Tertio is er de sector bouw die het vandaag zeer moeilijk heeft. Naast de klassieke Polen, Roemenen en Bulgaren zijn het laatste jaar ook veel Nederlandse aannemers die na de vastgoedcrash aldaar in België onder de marktprijs komen werken.
Al die elementen samen maken dat ik u weinig hoop kan geven om hier in te slagen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”