opening rekening zonder adres

berenod
Topic Starter

opening rekening zonder adres

#1 , 05 sep 2013 07:30

Ben van plan na een lange afwezigheid uit Belgie (20+ jaar) terug te keren.

Initieel zal ik bij vrienden en kennissen logeren, tot ik een eigen stek heb bemachtigd/gehuurd en mij daar kan laten registreren.

Dit zal naar alle waarschijnlijkheid wel een paar weken duren. Bij mijn recent bezoek aan Belgie heb ik ondervonden dat onze Belgische bureaucratie niet noodzakelerwijze altijd snel werkt :D

Intussen zal ik wel een Belgische bankrekening moeten openen, ik zal een gedeelte geld in cash meehebben (en wil daar natuurlijk niet mee rondzeulen) , een ander gedeelte zal op mijn buitenlandse rekening staan (buiten Europa), maar dit is duur/onpractisch om dagelijks te gebruiken.

Op dit moment ben ik nog steeds in het buitenland, en heb 2 banken ge-emaild met mijn vraag, maar krijg geen antwoord.

Dus, is het mogelijk om een bankrekening te openen zonder een Belgisch adres te hebben?

Op mijn identiteitskaart staat mijn buitenlands adres geregistreerd (door de Belgische ambassade aldaar).

Met dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Topic Starter

#2 , 06 sep 2013 05:24

OK, een stap korter bij de waarheid :)

Heb net een e-mail gekregen van de Record bank, die me meedelen dat ze een zichtrekening kunnen openen met gelijk welk adres ter wereld, zolang het maar op mijn e-id geregistreerd staat. Ik kan een apart "verzendadres" registreren voor postwisseling.

basejumper

#3 , 08 sep 2013 13:03

Toch wel eben opmerken dat je dan als niet-resident onder een ander fiscaal regime valt wat heel wat rompslomp zou kunnen meebrengen. Mogelijk simpeler die paar weken wachten tot je een adres in België hebt intussen kan je toch met je "buitenlandse" bankkaart hier werken? En via PC banking eveneens. Duur? Er zijn veel Belgen die maanden overwinteren in het buitenland en dat dus omgekeerd doen. Kosten zijn eerder beperkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

berenod
Topic Starter

#4 , 08 sep 2013 15:16

Toch wel eben opmerken dat je dan als niet-resident onder een ander fiscaal regime valt wat heel wat rompslomp zou kunnen meebrengen. Mogelijk simpeler die paar weken wachten tot je een adres in België hebt intussen kan je toch met je "buitenlandse" bankkaart hier werken? En via PC banking eveneens. Duur? Er zijn veel Belgen die maanden overwinteren in het buitenland en dat dus omgekeerd doen. Kosten zijn eerder beperkt.
Kan natuurlijk, maar met buitenlandse bankkaart betaal ik 100 Baht per buitenlandse transactie (+- 2,5 Euro), of het nu 200 Euro uit de automaat halen is of 10 Euro in de Aldi betalen! Darenboven nog eens 2,7% slechtere wisselkoers vergeleken met een internationale bank transfer.

Voor relatief kleine bedragen (onder 5000 Euro), is de goedkoopste optie gewoon cash meebrengen, en op een Belgische rekening storten.

basejumper

#5 , 08 sep 2013 20:55

Ok. toch even opmerken dat belgische banken allergisch zijn voor grote cashstortingen waarvoor geen bewijsbare transactie plaatsvond. In voorkomend geval kan een éénmalige overschrijving uit het buitenland naar hier zinvoller zijn. Bespreek het alvast met de bank die je koos.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

berenod
Topic Starter

#6 , 09 sep 2013 02:16

Ok. toch even opmerken dat belgische banken allergisch zijn voor grote cashstortingen waarvoor geen bewijsbare transactie plaatsvond. In voorkomend geval kan een éénmalige overschrijving uit het buitenland naar hier zinvoller zijn. Bespreek het alvast met de bank die je koos.
Dit zal natuurlijk wel wat aanpassen zijn.
Hier in Thailand wandel je de bank binnen, stapelt netjes het equivalent van 100,000 Euro op de toog (geen veiligheidsglas!), men telt dit netjes en hop, het staat op je rekening.

Elke bank heeft hier CDM's (Cash deposit Machine), gewoon buiten op straat, open 24/7, waar je in een keer 2500 Euro mag insteken, en welk onmiddelijk op je rekening verschijnen!

Idem dito voor afhalingen. Meer dan 200,000 Euro nodig, dan best wel even bellen, dan zorgen ze dat ze zekers genoeg in huis hebben :lol:

Belgie zal nu waarschijnlijk meer zoals America geworden zijn, waar indien je een aankoop van meer dan 20 Euro met cash betaald, men je bekijkt alsof je een drugsdealer bent :D

berenod
Topic Starter

#7 , 11 sep 2013 13:27

Voor eventueel referentie voor latere bezoekers, ik heb een zichtrekening met prepaid creditcard kunnen openen zonder geconfirmeerd adres.

Mijn gemeente bestuur heeft mijn registratie voor een referentie adres aanvaard, maar dit wordt pas officieel nadat de wijkagent de efectieve bewoners op dat adres komt bezoeken en zij aanvaarden van dit referentie adres te geven aan mij.

Terug naar “Bank & Beurs”