tot welk bedrag is een cheque gedekt ?

oeps
Topic Starter

tot welk bedrag is een cheque gedekt ?

#1 , 08 jun 2013 23:23

Een huurder heeft zijn huurachterstand betaald met een cheque die van een advocatenkantoor komt. Omdat ik hem van het begin al niet vertrouw vraag ik me af of deze cheque
wel gedekt is of weet je dat pas na 2 weken? Kan ik zelf dat advocatenkantoor contacteren om het na te vragen ? Ik wil vermijden dat hij zo weeral 2 weken de tijd kan rekken tot ik
moet vaststellen dat ik weeral geen geld zie van de huur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2013 08:22

Enkel een Gecertificeerde cheque is 8 dagen gedekt, en een bankcheque is altijd gedekt, een gewone cheque daar heb je geen garantie op, ook al komt hij van een advocaat.
Het bedrag speel geen rol meer, dit was vroeger met de EC.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton

#3 , 09 jun 2013 08:33

Je mag ervan uit gaan dat een check van een advocatenkantoor gedekt is. Het op dat kantoor zelf navragen heeft geen zin. Het is enkel op het bankkantoor dat men u - misschien - een antwoord zal kunnen geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Oude Belg

#4 , 09 jun 2013 09:28

Wie is de trekker : de huurder of het advocatenkantoor? In het laatste geval kan je gerust zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

oeps
Topic Starter

#5 , 09 jun 2013 10:50

de verhuurder is de ontvanger van de cheque. Dus de huurder heeft door zijn bevriende advocaat een cheque laten uitschrijven om de verhuurder te betalen. De naam van de verhuurder staat dus vermeld als ontvanger en de betaler is een advocatenkantoor (staat er gedrukt op).

Hoe kan je zien of het een gecertificeerde cheque is? De cheque heeft ook 2 schuine strepen, wat wou dat nu weer zeggen?

oeps
Topic Starter

#6 , 09 jun 2013 10:54

Ha nu zie ik vanboven de naam van de bank staan, is het dan een bank cheque dus een 100% gedekte cheque?

denlowie

#7 , 09 jun 2013 16:27

Een gecertificeerde cheque is met een stempel van de bank erop waardoor dit bedrag 8 dagen geblokkeerd word bij de bank dus gewaarbord.

Twee schuine strepen(Gebarreerde of gekruiste cheque) wil zeggen dat deze cheque moet op een rekening gestort worden, dus geen cash geld, als je toch cash wil moet je naar de bank van die gene die hem uitgeschreven heeft, dit word meestal gebruikt omdat men deze cheque kan volgen bij verlies.

denlowie

#8 , 09 jun 2013 16:32

Ha nu zie ik vanboven de naam van de bank staan, is het dan een bank cheque dus een 100% gedekte cheque?
Er staat altijd de naam van de bank erop, een bank cheque is een cheque van de bank zelf die je moet betalen als je hem vraagt, daar staat dan zeker geen naam van de advocaat erop.

denlowie

#9 , 09 jun 2013 16:35

Ga morgen naar de bank en daar zal men je meer kunnen zeggen als men je cheque bekijkt, als het van een advocaten kantoor komt zal dit zeker gedekt zijn want ongedekte cheque is een strafbaar feit, en een advocaten bureaux kan dit wel missen als de kiespijn.

oeps
Topic Starter

#10 , 09 jun 2013 20:39

bedankt voor jullie uitleg allemaal, ik zal hem morgen bij de bank binnendoen en zien wat er gebeurt.

Mijn achterdocht is omdat ik niets dan oplichters tegen kom de laatse tijd en ik loop er telkens weer in....

Terug naar “Bank & Beurs”