Reservatie op beide bankrekeningen

FreelancerIT
Topic Starter

Reservatie op beide bankrekeningen

#1 , 13 feb 2013 22:58

The saga continues...

Vandaag wou ik een kleinigheidje aankopen met mijn bankkaart Zo ver ik wist stond er nog steeds meer dan voldoende op mijn bankrekening, u kan mijn verbazing voorstellen bij het verschijnen van de foutboodschap "saldo ontoereikend" bij het uitvoeren van mijn betaling.

Ongerust haastte ik me naar huis, waar ik direct inlogde op PC banking. Raar: er stond nog meer dan genoeg geld op mijn rekening en er waren ook geen nieuwe verrichtingen gebeurd die dag.

Na een vruchteloze poging om een klein bedrag af te halen aan de bankcontact (een agentschap van mijn bank zelf uiteraard) belde ik naar de klantendienst van mijn bank. In 1ste instantie trof men niets "vreemds" aan op mijn rekening. Ik kreeg de raad om morgen naar mijn bankkantoor te gaan, en daar even naar mijn kaart te laten kijken

Thuisgekomen ben ik op eigen houtje dan maar dingen beginnen na te kijken en kwam ik op een aantal artikels over overheidsdiensten die na afgifte van een aangetekend schrijven beslag kunnen laten leggen op het geld op je diverse rekeningen.

Gezien ik nog een openstaande schuld heb bij de belastingen en de soc. zekerheid leek me dit zeker een mogelijkheid, hoewel ik tot op heden niets in die trend had vernomen. Dus belde ik nogmaals naar de klantendienst van mijn bank, specifiek met de vraag om naar die mogelijkheden te kijken. En inderdaad... er bleek een reservatie te zitten op mijn rekeningen (beiden, zowel privé als professioneel).

Op mijn vraag wie dit kan gedaan hebben kreeg ik geen antwoord. De dienst die daar op kan antwoorden was uiteraard al dicht, zelfs in het algemeen kon men mij geen antwoord geven.

Vandaar mijn post op dit forum. Wie kan dit doen?

1. Zou dit een "beslag door derden" zijn zoals ik las in die artikels?
2. Wie kan dit in praktijk uitvoeren?
3. Wat valt er aan te doen?
4. Kan dit uitgebreid worden naar de fondsen die er einde deze maand op binnenkomen
5. Zou een nieuwe rekening open op een andere bank iets uithalen, al was het het vrijwaren van mijn nieuwe inkomsten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 feb 2013 13:32

Waarschijnlijk wel!
Bepaalde overheidsdiensten zoals directe belastingen , BTW , banken ,...
Betalen of een afbetalingsplan opmaken en nakomen met de schuldeiser.
4. Kan dit uitgebreid worden naar de fondsen die er einde deze maand op binnenkomen
Ja, als de vordering van de schuldeiser meer bedraagt dan het huidig saldo.
5. Zou een nieuwe rekening open op een andere bank iets uithalen, al was het het vrijwaren van mijn nieuwe inkomsten?
De kans is groot dat andere financiële instellingen ook reeds zijn ingelicht. Men gaat wel niet lichtzinnig over tot zulk beslag.

Neem contact met uw schuldeiser.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 14 feb 2013 13:49

Waarschijnlijk wel!
Bepaalde overheidsdiensten zoals directe belastingen , BTW , banken ,...
Ondertussen ben ik kunnen langsgaan bij mijn financiële instelling, en inderdaad... het blijkt hierover de fiscus te gaan. Vreemd genoeg, volgens het vonnis zou ook mijn echtgenote haar bankrekening aangeslagen worden, deze heb ik daarstraks nog kunnen leeghalen. We moeten van iets leven tenslotte....

Betalen of een afbetalingsplan opmaken en nakomen met de schuldeiser.
Ja, als de vordering van de schuldeiser meer bedraagt dan het huidig saldo.
De kans is groot dat andere financiële instellingen ook reeds zijn ingelicht. Men gaat wel niet lichtzinnig over tot zulk beslag.
Volgens mijn advocaat is de eenvoudigste oplossing de WCO eindelijk aangevraagd krijgen. Mijn boekhouder heeft nogal zijn tijd genomen met het aanmaken van een aantal documenten, met dit als gevolg...

Eens de WCO aangevraagd vervallen alle beslagen, en kan ik terug aan het geld. Hoop ik.

Neem contact met uw schuldeiser.
Daar ben ik nu nog te razend voor... Ik heb daarstraks al de bankbedienden en mijn advocaat hun hoofd afgebeten....

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2013 15:18

Een goede raad verwittig iedereen die je geld stort, en vraag aan een naaste familielid om op hun rekening voorlopig geld te mogen laten storten, tot er een betere tijd aanbreekt.
Tegenwoordig word er zeer snel op een rekening beslag gelegd door de belastingen.

En dat je WCO na al die tijd nog niet in orde is ook niet normaal, dit duurt normaal een paar dagen, minder dan een week.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 14 feb 2013 17:39

Ik kan toch moeilijk de betaling van mijn factuur laten gebeuren op de rekening van mijn ouders?

denlowie

#6 , 14 feb 2013 18:00

Ik kan toch moeilijk de betaling van mijn factuur laten gebeuren op de rekening van mijn ouders?
Waarom niet ?
In nood kan alles, je vader heeft hoogst waarschijnlijk de zelfde naam de voornaam hoef je toch niet te vermelden het is het rekening nummer dat telt bij een overschrijving, en het is toch maar tijdelijk !

Als je mocht in faling verklaart worden zal je de eerste weken ook geen rekening hebben hoor, want zo simpel is dit niet, de currator moet je eerst een toestemming geven voor het openen van een rekening, en dan zal je ook best even werken op iemands zijn rekening.

Als dit volkomen wettelijk of eerlijk is laat ik in het midden, maar op de topics werkloosheid en loon zie ik soms veel ergere zaken die men aanraad !

j.demoor

#7 , 15 feb 2013 09:02

“Art.1445.Iedere schuldeiser kan, op grond van authentieke of onderhandse stukken, bij gerechtsdeurwaarder, onder een derde, bewarend beslag leggen op de bedragen of zaken die deze aan zijn schuldenaar verschuldigd is...De akte van beslag bevat de tekst van de artikelen 1451 tot 1456 en de waarschuwing aan de derde-beslagene dat hij zich naar de bepalingen ervan moet gedragen.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘Gezien ik nog een openstaande schuld heb bij de belastingen en de soc. zekerheid’.

“Art.1457.§ 1. De akte van derdenbeslag wordt in haar geheel aangezegd binnen acht dagen na ontvangst ervan door de derde-beslagene. Deze aanzegging wordt verricht bij ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot, door de beslaglegger aan de beslagen schuldenaar, bij gebreke waarvan de beslagrechter de opheffing van het beslag kan gelasten...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FreelancerIT
Topic Starter

#8 , 15 feb 2013 09:04

Maar eens de WCO aangevraagd is (wat vandaag zou gebeuren) vervalt het beslag, en kan ik terug aan mijn geld aan.

Of vergist mijn advocaat zich hierin?

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 15 feb 2013 09:06

Waarom niet ?
In nood kan alles, je vader heeft hoogst waarschijnlijk de zelfde naam de voornaam hoef je toch niet te vermelden het is het rekening nummer dat telt bij een overschrijving, en het is toch maar tijdelijk !

Als je mocht in faling verklaart worden zal je de eerste weken ook geen rekening hebben hoor, want zo simpel is dit niet, de currator moet je eerst een toestemming geven voor het openen van een rekening, en dan zal je ook best even werken op iemands zijn rekening.

Als dit volkomen wettelijk of eerlijk is laat ik in het midden, maar op de topics werkloosheid en loon zie ik soms veel ergere zaken die men aanraad !
Mij lijkt het onpraktisch..

In faling gaan is niet waarschijnlijk.. Die zekerheid heb ik gelukkig nog

denlowie

#10 , 15 feb 2013 12:43

Maar eens de WCO aangevraagd is (wat vandaag zou gebeuren) vervalt het beslag, en kan ik terug aan mijn geld aan.

Of vergist mijn advocaat zich hierin?

Ik denk dat hij zich totaal in vergist !

Als het beslag komt van de belastingen dan word je geld na een week a 2 weken overgemaakt naar de belastingen dit is een beslag, en zal enkel het bedrag die je verschuldigd bent + de kosten van de rekening gaan en dan komt je rekening pas vrij !

Nu als het van een leverancier komt is het een bewarend beslag en het geld blijft gewoon geblokkeerd op je rekening, en als je WCO krijgt kan je aan deze centen.

Maar bij een beslag gaat de belastingen je die centen nooit terug storten.

Eerst eens zien als het een bewarend beslag is of een beslag, en een beslag gaat altijd via een beslag rechter, een bewarend beslag kan ieder deurwaarder zonder vonnis.

denlowie

#11 , 15 feb 2013 12:50

Daar zal je toch rekening moet mee houden, want als voor je beslag te weinig op de rekening staat, is de volgende stap dagvaarding in faillisement.

En een WCO is ook niet het super middel tegen falingen, ga eens na van al de bedrijven die een WCO gehad hebben hoeveel er na enkele maanden toch in faling gaan, voor hulp van een bank mag je rekenen op veel jaren dat je niks nog zal kunnen lenen, want wie een WCO gehad heeft staat wel vermeld bij al de banken van Belgie en dit voor jaren, en de zwarte lijst van de NBB heeft daar niks mee te zien.

FreelancerIT
Topic Starter

#12 , 15 feb 2013 13:53

Daar zal je toch rekening moet mee houden, want als voor je beslag te weinig op de rekening staat, is de volgende stap dagvaarding in faillisement.

En een WCO is ook niet het super middel tegen falingen, ga eens na van al de bedrijven die een WCO gehad hebben hoeveel er na enkele maanden toch in faling gaan, voor hulp van een bank mag je rekenen op veel jaren dat je niks nog zal kunnen lenen, want wie een WCO gehad heeft staat wel vermeld bij al de banken van Belgie en dit voor jaren, en de zwarte lijst van de NBB heeft daar niks mee te zien.
Ik beschouw een WCO niet als een supermiddel, maar het zou in mijn geval wel mij de speling geven nodig om alles aan te zuiveren.

Momenteel staat er idd te weinig op mijn rekening voor een beslag. Natuurlijk, eind deze maand komt er weer eens x duizend euro binnen. De komende maanden komt er meer dan genoeg binnen om met gemak aan alles te voldoen. Natuurlijk, het hangt allemaal af van een toekenning van een WCO :(

denlowie

#13 , 15 feb 2013 14:29

Waarom heb je eigenlijk zo lang gewacht met je WCO, je had perfect zelf een verzoekschrift kunnen neerleggen en het is gratis, je kan dit even goed als een boekhouder zo ingewikkelde boekhouding heb je wel niet zeker.
Met de kosten die een boekhouder en een advocaat rekenen was je al een eind op weg.

Een verzoekschrift word normaal binnen de 24 uur behandeld.

FreelancerIT
Topic Starter

#14 , 15 feb 2013 17:18

Ik was er al van begin januari mee bezig, via een advocaat.

Maar er moesten eerst een aantal dingen in orde gebracht worden, blijkbaar neemt iedereen overal zijne tijd voor, met als gevolg dat het pas vandaag kon worden binnengedaan.

Mijn advocaat heeft het me nogmaals bevestigd: Zolang ik onder de WCO sta kan de belastingen niets meer doen. Alle gelden moeten zelfs worden terug vrijgegegen. Hij kan pas eeen pooging maken om geld van mijn rekening te halen als de rechtbank mijn WCO afwijst...

FreelancerIT
Topic Starter

#15 , 16 feb 2013 17:22

Ik denk dat hij zich totaal in vergist !

Als het beslag komt van de belastingen dan word je geld na een week a 2 weken overgemaakt naar de belastingen dit is een beslag, en zal enkel het bedrag die je verschuldigd bent + de kosten van de rekening gaan en dan komt je rekening pas vrij !

Nu als het van een leverancier komt is het een bewarend beslag en het geld blijft gewoon geblokkeerd op je rekening, en als je WCO krijgt kan je aan deze centen.

Maar bij een beslag gaat de belastingen je die centen nooit terug storten.
Tenzij ik me vergis worden bij een WCO toch alle vervolgingen en beslagen geblokkeerd?

Wat in mijn geval dus zou betekenen dat de belastingen niet aan mijn geld mag komen....

Ter info: het geld staat nog steeds op mijn rekening, dus met de WCO wordt dit beslag ongeldig en kan ik terug gebruik maken van mijn rekening. Of moet 'k na het bekomen van mijn WCO een andere rekening gaan openen en gebruiken?

Terug naar “Bank & Beurs”