Islamitische bankieren

Mariette
Topic Starter

Islamitische bankieren

#1 , 03 mar 2012 09:49

Men spreekt hoe langer hoe meer over het renteloos islamitisch bankieren.

Is men verplicht om zelf moslim te zijn als men gebruik wil maken van deze vorm van bank? vb. om renteloos een hypothecaire lening te bekomen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 03 mar 2012 10:59

Ik dacht dat dat enkel wil zeggen dat de interesten op spaartegoeden niet op de rekening wordt bijgeschreven, wat er dan wel mee gebeurt, weet ik niet. Maar dat wil niet zeggen dat je geen rente moet betalen op leningen. Het zou wat zijn !

Mariette
Topic Starter

#3 , 03 mar 2012 11:18

voor zover ik weet gaat het bij islamitische hypothecaire leningen eerder andersom: de bank koopt het huis en de "lener" betaalt een maandelijkse "huur" tot het huis is afbetaald. Het is dus kwestie van benamingen.

Maar mijn vraag was of iemand die niet islamitisch is daar ook gebruik van kan maken, of volgens de anti-discriminatiewetten: "zou moeten kunnen gebruik van maken".

Reclame

Vandebos

#4 , 03 mar 2012 11:38

Goede vraag. Me eens rond informeren.

ganapathi tantra

#5 , 03 mar 2012 11:53

Neen je moet geen moslim zijn om halal te bankieren maar het is wel gewenst.
Net zoals bij andere godsdienstigen die redelijk zijn en fundamentalistisch aanvaard men een mens zoals hij is.
Er zijn evenwel banken die alleen islamitische gelovigen aanvaarden maar die zitten zoals men denkt niet eens
zo direct in de landen die men verdenkt van fundamentalisme. zo is er bvb eentje in Engeland die bijna uitsluitend
Pakistaanse islamieten aanvaard maar dat zullen ze natuurlijk nooit zeggen.
Helemaal hypocriet vind ik de westerse banken die ook zogezegd aan halal of gemeenschappelijk bankieren doen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Kingfisher

#6 , 12 mar 2012 17:11

Halal bankieren bevestigt enkel de hyrocrisie van religie. Je krijgt geen interest op het geld dat op je spaarrekening staat, maar je krijgt wel een deel van de winst, want je bent zgn partner in de bank, zo'n 2% per jaar. Een lening bestaat ook niet, de bank koopt het huis voor je, en jij huurt het voor 30 jaar waarbij jouw huur jaarlijks 5% meer kost dan de aankoopwaarde van het huis. 't Is dezelfde zever, maar in een andere verpakking. Dus wie denkt dat hala-bankieren een nobele manier is om met geld om te gaan, zal al snel bedrogen uitkomen.

Mariette
Topic Starter

#7 , 12 mar 2012 17:27

Ik denk helemààl niet dat het een "nobele manier" is, maar het zou vb. wel eens praktisch kunnen zijn door vb. een huis "halal" te kopen (dus eigendom van bank - +5%) waarna je het verhuurt aan een veel hoger bedrag, zoals nu de huurprijzen liggen.
In dat geval wou ik weten of men dan officieel moslim moet zijn, of niet, om zulke constructies te mogen opzetten.

Ook voor uitkeringen e.d. lijkt het me interessant want je hebt "geen eigendommen" zodat je weldegelijk in aanmerking komt voor een aantal voordelen, maar anderzijds heb je wel de vruchten van die "geen eigendommen".
Laatst gewijzigd door Mariette op 12 mar 2012 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2012 19:53

Dus daarom dat veel jonge moslims hier met dikke dure wagens kunnen rondrijden. Het is dus de wagen van de bank. :mrgreen:

Mariette
Topic Starter

#9 , 12 mar 2012 21:32

Dus daarom dat veel jonge moslims hier met dikke dure wagens kunnen rondrijden. Het is dus de wagen van de bank. :mrgreen:
ik weet niet of dit "eigendom van de bank" is in feite.
Misschien wel gekocht met de opbrengst van de "eigendom van de bank" dat weet ik niet.

------------------

Als het voor iedereen is toegelaten lijkt me "halal" bankieren dé ideale manier om zwartgeld proper te gaan parkeren, maar ik ben geen econoom hoor.

Terug naar “Bank & Beurs”