Ontslag genomen om te beleggen op de beurs.

emptyShell
Topic Starter

Ontslag genomen om te beleggen op de beurs.

#1 , 05 feb 2012 15:58

Onderwerp is niet 100% correct, maar wettelijk zal het er wel zo uitzien.

In december heb ik onder druk mijn ontslag moeten indienen en was in mijn privé tijd net begonnen met een effectenrekening op te zetten en uit te zoeken hoe de beurs werkt om daar wat extra op te verdienen (had het mij al zoveel beklaagd van ik had in dit of dat aandeel moeten investeren, want zie nu..).

Nu heb ik wel al wat gezocht naar jobs (en interviews gedaan), naar de HVW gestapt, maar hoe meer ik mij verdiep in de beurs, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat als ik er iets van wil maken (en alle voordelen van thuiswerk), ik 200% van mijn tijd er zal moeten insteken en dit dus als job zal moeten doen.

Huidige stand vandaag, ik heb maandelijks met de winsten op de beurs (die virtueel blijven tot ik het overschrijf naar mijn zichtrekening) mijn vorig loon bijna helemaal terug en zie dit dus wel te realiseren en te overtreffen in de komende maanden.

Een eerste vraag is hoe het zit qua paperassen aangezien ik als statuut werkloos ben, geen uitkering krijg en dit mogelijks als hoofdjob zal doen (als ik er echt iets van kan maken).

Tweede vraag is het hoe zit qua belastingen op de winsten en hoe winsten bepaald worden.
Het geld dat ik belegd heb (overgeschreven naar mijn effectenrekening) is dus een "-" voor mij tot ik het terugverdien en terug overschrijf naar mijn zichtrekening, wat dus in dat standpunt een nuloperatie is. Als ik zover ben dat mijn effectenrekening 100% winstgeld is, zal ik dit moeten aangeven (maar ben niet zeker, vandaar de vraag), maar aangezien dit over speculerent beleggen gaat kan die winst volledig verdwijnen en zou ik belastingen betaald hebben op geld dat er niet meer is en ik niets aan gehad heb qua persoonlijke winsten.
Voor mij zijn het pas winsten als ik het naar mijn rekening overschrijf om in de "echte wereld" iets mee te doen, en zou ik dus enkel de overgeschreven winsten aangeven.
Klopt die logica? Of zet ik mijn eigen op voor problemen in jullie mening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 05 feb 2012 23:53

Een full-time job als amateur beursbelegger ?! Begin er niet aan !!! Je denkt toch niet dat je kan winnen van de grote jongens die bij de bank werken.
Ik spreek uit ervaring.

emptyShell
Topic Starter

#3 , 06 feb 2012 07:35

Op dit moment denk ik zeker niet dat ik dat zal kunnen doen, toch niet van professionele beleggers, maar van andere amateur beleggers daarentegen..

Als ik mijn huidig ritme aanhoud van 13u/dag dan ben ik na 3 jaar zelf een professionele belegger (het 10000 uren principe).

In ieder geval, de resultaten spreken voor zich, volgens mijn huidige strategie lukt het mij om er maandelijks iets uit te halen (het blijft wel op de speelrekening) en zie er voor mij, op dit moment, wel degelijk iets in om professioneel te gaan op eigen budget.

Daarom dat ik dus wil uitzoeken hoe het zit qua statuut en belastingen, deze 3 jaar kan ik eigenlijk aanzien worden als student. (Studenten worden minder belast :) j/k) Maar ja, daarvoor moet je ergens ingeschreven zijn in dagonderwijs neem ik aan.

Reclame

lucas123

#4 , 06 feb 2012 10:27

Je kan dat toch gewoon in je "vrije tijd" doen zonder er officieel een beroep van te maken.
Miischien kan je de vraag ook een stellen op http://www.spaargids.be/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

emptyShell
Topic Starter

#5 , 06 feb 2012 11:24

Bedankt voor de tips maar we wijken eigenlijk af van het onderwerp :)

Vandebos

#6 , 06 feb 2012 12:00

Aangezien je op dat ogenblik kan spreken van professioneel beleggen en niet het gebruik van diverse investeringsmiddelen als een goede huisvader (die occasioneel een aandeel, optie of obligatie koopt/verkoopt) kan er door de dienst belastingen besloten worden om je winsten te belasten. Of ze dit systematisch toepassen durf ik niet zeggen.

emptyShell
Topic Starter

#7 , 06 feb 2012 13:35

Het is niet mijn bedoeling om het te ontduiken dus wil ik het wel proper spelen, maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik dat moet doen en vrees om in mijn onwetendheid misstappen te zetten.

Ik kan er van alles over terugvinden maar niets conclusief. Ja, ik zal het moeten aanschouwen als mijn bruto wedde (hetgeen ik dan overschrijf naar mijn zichtrekening) en meer dan de helft afgeven (sociale zekerheid, etc..) maar hoe zit het met mijn statuut? Ben ik verplicht zelfstandige te worden? Wat is het interessantste om mijn kosten zoveel mogelijk te beperken binnen het wettelijk kader?

Vandebos

#8 , 06 feb 2012 13:46

Daarvoor denk ik dat u het beste eens met een boekhouder te rade gaat.

bartvdv

#9 , 06 feb 2012 13:50

Wat je op dat ogenblik als winst hebt, is je volledige inkomen dat belast zal worden. Niet alleen datgene wat je overschrijft naar je zichtrekening. Sociale zekerheid heeft hier verder niets mee te maken. Je kan gewoon besluiten om niet meer te gaan werken; maar dan kan je ook geen beroep meer doen op de sociale zekerheid. Je hoeft ook geen zelfstandige te worden. Onder de vorm van een vennootschap zou ook kunnen, maar dan moet je wel voldoen aan een hele reeks van voorwaarden die het CBFA (commissie bank- en financiewezen) stelt. En studenten betalen evenveel belastingen als anderen. Maar gezien het gebrek aan elementaire kennis ... lijkt het mij heel dom. En een virtuele portefeuille is nog iets heel anders dan met echt geld speculeren.

Terug naar “Bank & Beurs”