Onderwerp is niet 100% correct, maar wettelijk zal het er wel zo uitzien.
In december heb ik onder druk mijn ontslag moeten indienen en was in mijn privé tijd net begonnen met een effectenrekening op te zetten en uit te zoeken hoe de beurs werkt om daar wat extra op te verdienen (had het mij al zoveel beklaagd van ik had in dit of dat aandeel moeten investeren, want zie nu..).
Nu heb ik wel al wat gezocht naar jobs (en interviews gedaan), naar de HVW gestapt, maar hoe meer ik mij verdiep in de beurs, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat als ik er iets van wil maken (en alle voordelen van thuiswerk), ik 200% van mijn tijd er zal moeten insteken en dit dus als job zal moeten doen.
Huidige stand vandaag, ik heb maandelijks met de winsten op de beurs (die virtueel blijven tot ik het overschrijf naar mijn zichtrekening) mijn vorig loon bijna helemaal terug en zie dit dus wel te realiseren en te overtreffen in de komende maanden.
Een eerste vraag is hoe het zit qua paperassen aangezien ik als statuut werkloos ben, geen uitkering krijg en dit mogelijks als hoofdjob zal doen (als ik er echt iets van kan maken).
Tweede vraag is het hoe zit qua belastingen op de winsten en hoe winsten bepaald worden.
Het geld dat ik belegd heb (overgeschreven naar mijn effectenrekening) is dus een "-" voor mij tot ik het terugverdien en terug overschrijf naar mijn zichtrekening, wat dus in dat standpunt een nuloperatie is. Als ik zover ben dat mijn effectenrekening 100% winstgeld is, zal ik dit moeten aangeven (maar ben niet zeker, vandaar de vraag), maar aangezien dit over speculerent beleggen gaat kan die winst volledig verdwijnen en zou ik belastingen betaald hebben op geld dat er niet meer is en ik niets aan gehad heb qua persoonlijke winsten.
Voor mij zijn het pas winsten als ik het naar mijn rekening overschrijf om in de "echte wereld" iets mee te doen, en zou ik dus enkel de overgeschreven winsten aangeven.
Klopt die logica? Of zet ik mijn eigen op voor problemen in jullie mening?