Herziening variabele rentevoet 1/1/1 in 2011

Magda85
Topic Starter

Herziening variabele rentevoet 1/1/1 in 2011

#1 , 20 okt 2011 14:11

Beste,
een familielid van me beweert dat de jaarlijks variabele rentevoet van hun lening die ze hebben afgesloten in 2005, nog verder gedaald is in 2011 ten opzicht van 2010. Volgens mij is dit niet mogelijk als ik afga op de berekening aan de hand van referte-index (nieuwe rentevoet= start rentevoet + (huidige referte-index - start referte-index). Volgens mij is het nooit mogelijk dat een jaarlijks variabele rentevoet in 2011 zal gedaald zijn ten opzichte van 2010 aangezien de referte-indexen van 2010 in elke maand steeds lager hebben gelegen dan die van 2011.
Klopt deze redenering?
Bedankt,
Magda

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 22 okt 2011 20:19

Referte-index A is dit jaar inderdaad elke maand hoger geweest dan in dezelfde maand van 2010. Het zou dus niet mogen kunnen dat de rentevoet t.o.v. 2010 gedaald is bij een herziening. De referte-index ligt nog wel onder het niveau van 2005, wat maakt dat de herziene rentevoet nog wel steeds lager zou moeten zijn dan de startrentevoet.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”