Veranderen van bank

Marco Polo
Topic Starter

Veranderen van bank

#1 , 24 jul 2011 07:10

Vraag 1:
Mijn vader (81j) heeft rekeningen bij Dexia en KBC.
Bij KBC enkel een spaarrekening (ongeveer 50.000 euro).
Is nu gehospitaliseerd en dit voor heel lange tijd.
Wenst nu die KBC rekening over te brengen naar de Dexia.
Wat is nu de gemakkelijkste oplossing, wetende dat mijn vader het hospitaal NIET kan verlaten.

Vraag 2:
Vader wil mij volmacht geven.
Kan ik de benodigde formulieren meenemen uit de bank (Dexia) naar het hospitaal?
Of hoe kan dit opgelost worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 24 jul 2011 10:08

Ja, je kan de formulieren i.v.m. de volmachten opvragen bij Dexia, alsook bij KBC. Je kan ze mee naar je vader in het ziekenhuis nemen.
Je vader heeft enkel een spaarrekening bij KBC. Je kan een cheque vragen om het geld op te halen. KBC rekent je daar wel kosten voor aan. Ik geloof dat een bancaire cheque iets meer dan 5 € kost. Gemakkelijkheidshalve open je bij KBC een éénuurs zichtrekening. Je laat het geld overboeken van het spaarboekje naar de zichtrekening en je laat het overschrijven naar de zichtrekening van Dexia. Vraag bij KBC ook meteen de intresten op en laat zowel de spaarrekening bij KBC als de snel geopende zichtrekening volledig afsluiten.

basejumper

#3 , 08 aug 2011 19:56

Creatief,

Een late aanvulling wegens vakantie :

Documenten uit de bank meenemen om te laten tekenen kan, maar een ernstige bank zal wel vragen dat de geplaatste handtekeningen dan gewettigd worden door het gemeentehuis. Ik kan je garanderen dat er anders pakken disputen ontstaan...
Secundo moet een voorlopige rekening geopend worden op dezelfde titularis als de houder van de spaarrekening. Gezien in dit geval de vader niet kan aanwezig zijn wordt dat moeilijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 10 aug 2011 18:08

Er zal wel een 'klantvriendelijke' Dexia-medewerker bestaan, die;
voor dergelijke transacties bereid is van even langs het hospitaal te komen.
Handige documenten voor Personenrecht

sleper

#5 , 10 aug 2011 19:11

Welk voordeel ga je halen door alles bij één bank te zetten ? Persoonlijk zou ik dat niet doen

mapleleiah

#6 , 10 aug 2011 19:54

Ik sluit me aan bij Sleper. Open een rekening bij Dexia op naam van uw vader (of dat gaat zonder zijn aanwezigheid kunt u bij Dexia navragen, maar er zijn wel banken die het aanmaken van rekeningen volledig online toelaat) en zet vervolgens slechts een deel over naar Dexia ...

Tenzij er natuurlijk problemen zijn met KBC en dus redenen om daar weg te gaan. Maar dan nog zou ik die 50 000 niet allemaal op één bank zetten.

Dat bankcheques geld kosten is niet altijd waar ... Ik heb er al bij verschillende banken gevraagd voor de betaling van meubels en zo en er is me nog nooit een cent daarvoor aangerekend. Maar waarom het zo moeilijk maken? Als u PC banking hebt, doet u de overschrijving gewoon zelf ... of u laat het door het kantoor doen. Ze zullen het misschien niet graag doen, maar ze moeten wel.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

basejumper

#7 , 11 aug 2011 17:44

Beste,

Ook hier weer een kanttekening

Online rekeningen openen kan meestal, maar enkel als de titularis zelf een onlinebankingcontract heeft.
Via PC banking overschrijven lukt uiteraard, maar enkel via een zichtrekening. Je kan via PC Banking de gelden van de spaarrekening bij bank X niet overschrijven naar een spaarrekening bij bank Y. je moet altijd passeren via een zichtrekening waarvan de titularis identiek is als de titularis van de spaarrekening.
Ook hier zal de vader dus een zichtrekening moeten openen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mapleleiah

#8 , 11 aug 2011 18:56

De OP kan zo'n onlinerekening gerust zelf openen als die beschikt over de identiteitskaart van de vader en als die vervolgens de nodige documenten kan laten ondertekenen in het ziekenhuis. Ik heb zelf volledig online een rekening aangemaakt bij een online bank (ik mag de naam hier niet noemen maar u mag gerust via PB de naam vragen) en heb daarvoor niemand moeten bezoeken/zien. Gewoon alles invullen en daarna ondertekende papieren en kopie van pasport opsturen.

Blijft inderdaad wel de moeilijkheid hoe het geld van KBC naar de nieuwe bank gaat geraken zonder te passeren langs een zichtrekening van KBC (had dat effe niet gezien; is ook ongewoon).

In ieder geval, moest het toch lukken: vraag dan onmiddellijk een volmacht aan zodat die miserie zich later niet meer herhaalt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Bank & Beurs”