via domiciliëring (??) rekeningen betalen voor wildvreemden

Kristien
Topic Starter

via domiciliëring (??) rekeningen betalen voor wildvreemden

#1 , 25 apr 2011 17:29

Zo'n 2 weken geleden ontdekte ik per toeval dat ik blijkbaar al vier jaar lang de brandverzekering betaal voor wildvreemde mensen, voor een eigendom dat niet van mij is. Deze (bank)verzekering ging jaarlijks via domiciliëring van mijn rekening af. Zowel het contract voor deze verzekering als het contract van (bank)domiciliëring bleek wel op naam van die andere mensen te staan, en ook door hun ondertekend te zijn, maar het was wel mijn rekeningnummer dat gekoppeld was aan het contract / de domiciliëring. De mensen op wiens naam deze verzekering staat, waren vermoedelijk op de hoogte (toch van het feit dat zij al 4 jaar lang niet betaalden voor hun verzekering en deze betaald werd door iemand anders), want na het ontdekken van deze fout, stond nog geen 5 uur later het volledige bedrag van 4 jaar op mijn rekening, betaald door de eigenaars van de verzekering.

Zo'n 2 weken geleden bleek een gedomiciliêerde brandverzekering van mijn rekening gegaan te zijn, maar nogmaals geboekt te staan als "te betalen". Omdat ik de dag nadien toch op het bankkantoor moest zijn, vroeg ik even naar die dubbele boeking. Dit werd nagekeken en bleek inderdaad dubbel geboekt, en werd dus rechtgezet. Maar op mijn vraag welke verzekering dit eigenlijk was, kreeg ik geen antwoord (vraag tot 3x toe gesteld) — ik heb een hypotheeklening en een verbouwingslening, en daardoor ook 2 levensverzekeringen. Vandaar dat ik de idee had dat die 2e brandverzekering gekoppeld was aan die 2e lening, alleen was de betalingsperiode wat bizar: al mijn leningen en betalingen vervallen einde oktober, deze 2e brandverzekering startte jaarlijks vanaf april. Thuis heb ik mijn uittreksels en contracten nagekeken maar ik vond niets van deze 2e verzekering terug. Na telefonisch contact met de verzekeringsmaatschappij zelf kwam dus deze hele klucht naar boven.

De bank was bereid terug te betalen tot 2009 (1 jaar minder dus) en de bankbediende die verantwoordelijk is voor deze fout, bleek zeer plotseling op vakantie vertrokken te zijn naar het buitenland. Volgens de kantoordirecteur zou er een klacht ingediend zijn (in zijn 24-jarige loopbaan als directeur had hij dit nog nooit meegemaakt) en ontvang ik daar een schrijven van.
Maar 2 weken later nog steeds niets: geen brief, geen sorry; niet van de bank, niet van die mensen. (Dit is toch niet te veel gevraagd, of wel?)
Kan ik hiertegen verdere stappen ondernemen? En zo ja, welke?
De idee dat zowel ondertekende contracten als ondertekende domiciliëringen eigenlijk toch niet zo heel veilig zijn als iedereen denkt, vind ik toch maar luguber — en eigenlijk helemaal niet kunnen.
En dat mensen fouten maken is logisch en daar heb ik alle begrip voor, maar hoort bij fouten maken nadien geen verontschuldiging en/of rechtzetting?
Persoonlijk vind ik dit een zeer delicate kwestie en til ik hier toch wel zwaar aan: in hoeverre is mijn rekeningnummer nu nog van mij? Maar dat die andere eigenaars niets van zich laten horen en ook de bank maar een "och ja, ssst"-houding heeft, maakt de zaak voor mij nog erger.
Bij deze dus graag tips i.v.m. mijn rechten en plichten in deze situatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 apr 2011 19:23

Klassiek bij de bankinstellingen. Ik heb het ooit meegemaakt dat er me de kostprijs van een volledig nieuw dak van wildvreemden van mijn zichtrekening werd afgehaald. (blijkbaar totaal geen probleem dat ik ineens meerdere honderdduizenden Bef in de min stond...) (zes) maanden heeft dat geduurd eer de bank haar fout heeft rechtgezet, dat heb ik dan nog moeten vernemen via de uitreksels en dan nog hebben ze geprobeerd me, ik dacht 14%, debet rente voor die periode te doen betalen...

Enige raad die ik kan geven is vertrek bij de eerste flagrante fout van een bankinstelling naar een andere bank, zoals een gents schepen onlangs op tv stelde, banken verstaan alleen de taal van het geld, spreek dan ook tegen hen in deze taal.

Creatief

#3 , 04 feb 2013 18:32

Leg klacht neer bij de ombudsdienst van die bank. Bij je klacht voeg je een kopie van alle briefwisseling en van de bewijzen.
Je krijgt zeker antwoord!

Laatst omhoog gehaald door Kristien op 04 feb 2013 18:32.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”