Financiële hulp aan zus

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Financiële hulp aan zus

#1 , 12 feb 2019 10:34

Goedemorgen,
Wil mijn zieke zus en man in NL financieel helpen met 7000 euro door maandelijkse bankoverschrijving opgedeeld in 12 maanden voor een schuld (door verkeerd advies) af te lossen die ze praktisch onmogelijk kunnen aflossen maar werd mij gezegd dat zij en/of ik dan belastingen hierover zou moeten betalen omdat bv in NL een max. schenking van € 2173 per jaar belastingvrij is zoals in België. Dus in feite mag je nog niet eens je familie financieel helpen met je eigen geld wat ik toch wel moeilijk kan accepteren. Heeft er iemand tips voor mij a.u.b. hoe hun te helpen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 12 feb 2019 10:49

Als u haar financieel wil helpen met die 7000 €, en die om een of andere reden niet wil of kan schenken, is het voor u een optie om het haar te lenen?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2019 11:43

U kunt haar die € 7000.00 lenen, en onderling een leningscontract opstellen met alle voorwaarden erin vermeld. Leningsbedrag, mogelijke intrest %, terugbetalingstermijn en … alles duidelijk gestipuleerd.
Volledige vermelding van de gegevens : ontleners en leners.
In 2 originele exemplaren, gedateerd en ondertekend door beide partijen ( waar en echt verklaard ).
Ieder één exemplaar. Is een geldige transactie.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 12 feb 2019 12:39

Inderdaad, en de terugbetalingstermijn kan je heel soepel vaststellen en/of toepassen. Dan is toch aan de bedoeling voldaan, uw zus snel en effectief uit de penarie helpen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 12 feb 2019 12:56

Vanwaar dat maximum dat men per jaar mag schenken?
Noch in de B, noch in in NL wetgeving ken ik dat wetsartikel.
Het bedrag is niet eens zo groot. Geef dat gewoon cash. Dan kan uw zus haar eigen geld gebruiken voor de schuldaflossingen en haar dagelijkse consumptie uitgaven betalen met het cash geld.
Wie daarover struikelt pist fiscaal wijwater.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 feb 2019 13:32

#5 Men kan niet in de toekomst kijken hoe familiale omstandigheden kunnen wijzigen. Daarom beter een onderling contract. Ook om onnodige discussies achteraf te vermijden.

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2019 09:04

Dank aan allen voor Uw advies en ik ga er mee aan de slag.

Terug naar “Andere”