incasso dreigt i.v.m oud krediet

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: incasso dreigt i.v.m oud krediet

#16 , 13 feb 2019 11:17

Vermoedelijk bent u samen met de bvba hoofdelijk gehouden tot betaling.

Burgerlijk Wetboek
Art. 1206. Vervolgingen tegen een van de hoofdelijke schuldenaars stuiten de verjaring ten aanzien van allen.

Art. 1207. De eis tot betaling van interest tegen een van de hoofdelijke schuldenaars, doet de interest lopen ten aanzien van allen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 feb 2019 18:59

curator heeft een proces aangespannen tegen de franchisegever wegens contractuele verwikkelingen en dat proces is zo een 11 jaar geleden afgelopen, daarna heeft hij gezegd dat er nog een discussie was met de verhuurder en hij verwachtte toen binnen het jaar af te sluiten. Wij hebben echter tot op vandaag niets meer vernomen dat het zou afgesloten zijn. In 2014 zijn we op de rechtbank het dossier gaan inkijken en toen was het niet afgesloten. Rond die periode werd op de rechtbank bijna alles digitaal gezet maar ons dossier was nog een papieren versie en zou waarschijnlijk niet op computer gezet worden wegens oud.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 feb 2019 19:20

Dit moet je kunnen zien op het KBO met jullie BTW nummer
of zeker op het staatsblad en dit is een fluitje van een cent.

https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/ ... ml?lang=nl
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ann45
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 feb 2019 09:04

Ik vind enkel opening faillissement 30 april 1999, dus zal mijn vermoeden dat er geen sluiting is geweest kloppen. Het laatste contact met de curator dateert van zo een 10 of 9 jaar terug en hij zei toen dat hij dacht in de komende maanden af te sluiten denk dat hij het dossier heeft laten liggen omdat een of ander discussie met de voormalige franchisegever niet werd opgelost.

Ann45
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#20 , 22 feb 2019 09:18

In de documenten die ik nog wel heb want het meeste deel ligt bij de curator heb ik een clausule gevonden dat ze pas kunnen overgaan tot verdere stappen als wij niet binnen de 5 dagen verzet aantekenen. Wat dus wel degelijk is gebeurt , als het incasso iets wil doen zullen ze dus denk ik via de rechtbank moeten. Ik heb ook de briefwisseling nog eens bekeken en er is al van in 2000 in dit dossier geen beweging meer van de bank naar ons toe. Incasso zal toch over de juiste papieren moeten beschikken om hun eisen volledig te kunnen innen . Denk dat er ergens iets niet conform is gebeurt aangezien ze tot nu toe enkel dreigen en wij steeds betwisten. Eerste contact incasso was 2014 als ze effectief naar de rechtbank willen waarom onze brieven negeren ? In de eerste 2 brieven die onze raadsman hen stuurde vroeg hij achter documenten en die zijn nooit gegeven. In de eerste brief stond een bedrag met wat uitsplitsingen van kosten en intresten daarna spreken steeds over 1 groot bedrag zonder uitleg en iedere brief veranderd dit bedrag (bijkomende intresten op intresten denk ik). Hun voorstel is onmiddellijk per maand 2000 euro betalen en dit zonder einddatum of aflossingstabellen , dus als we daarmee zouden starten straatje zonder einde...?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 feb 2019 09:50

Ik vind enkel opening faillissement 30 april 1999, dus zal mijn vermoeden dat er geen sluiting is geweest kloppen. Het laatste contact met de curator dateert van zo een 10 of 9 jaar terug en hij zei toen dat hij dacht in de komende maanden af te sluiten denk dat hij het dossier heeft laten liggen omdat een of ander discussie met de voormalige franchisegever niet werd opgelost.
Oei nieuwe elementen !
Is deze lening van voor het faillissement ?
Had u een één man zaak?
Zoja bent je niet verschoonbaar verklaart ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann45
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#22 , 22 feb 2019 21:30

bvba, verschoonbaarheid aangevraagd via aangetekend schrijven naar rechtbank na een schrijven van de curator maar hierop is er nooit reactie geweest, denk dat we niet in aanmerking meer komen omdat we zaakvoerders waren (veranderde wetgeving). De lening was van de bvba, wij waren verbonden aan de lening maar de bank heeft dus behalve voor het kaskrediet (motivatie in beslag was dat we het grotere krediet niet gingen kunnen voldoen vermits bvba onze enige bron van inkomsten was)geen stappen naar ons gedaan , bewarend beslag was voor 3 jaar geldig (1999) maar is ondertussen niet meer verlengd en rol op rechtbank is leeggemaakt dus daar hebben we nu niets meer aan behalve bewijs dat de bank zelf niets meer van plan was.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 22 feb 2019 21:40

bvba, verschoonbaarheid aangevraagd via aangetekend schrijven naar rechtbank na een schrijven van de curator maar hierop is er nooit reactie geweest,
BVBA kwamen nooit in aanmerking voor verschoonbaar, vandaar dat je nooit bericht heeft gekregen.
Zaakvoerders die voor zeer grote bedragen borg stonden, vroegen om een persoonlijk faillissement en kregen verschoonbaar zodat ze bevrijd werden van die schulden . .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann45
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#24 , 22 feb 2019 21:53

Aanvankelijk kon niet de bvba maar de kostloze zekerheidssteller dit wel, dit is achteraf naar belangeloze veranderd vandaar dat we dit aangevraagd hadden. Aangezien de bank niets meer eiste had dit ook geen nut. Enkele maanden nadien waren we allebei terug aan het werk (ingeschreven) ze hadden dus wel loonbeslag of iets anders kunnen doen ... Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom de bank nooit contact gemaakt heeft ,ze hebben zelfs blijven brieven en uittreksels zenden over onze private rekening.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 22 feb 2019 22:08

Aanvankelijk kon niet de bvba maar de kostloze zekerheidssteller dit wel,
Daar zit je ergens fout !!

art:73 rechtbank bevrijdt de natuurlijke personen die zich kosteloos persoonlijk zeker stelden voor de gefailleerde indien zij beantwoorden aan de voorwaarden bepaald in artikel 80, derde lid.) <W 2002-09-04/38, art. 23, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002> <W 2005-07-20/32, art. 6, 009; Inwerkingtreding :

Art. 81. <W 2005-07-20/32, art. 8, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005> De gefailleerde rechtspersoon kan niet verschoonbaar worden verklaard.

Bij een faillissement van een vennootschap telt dit niet de kosteloze borgsteller.
Maar kom dit is voor u verleden tijd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 22 feb 2019 22:10

En zolang het faillissement van deze bvba niet is gesloten is er geen verjaring daar het onderzoek nog steeds loopt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann45
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#27 , 23 feb 2019 00:08

zit dus met het probleem dat ik niet weet waarom de bank zelf geen stappen heeft gezet en er in 2014 ineens een incasso op komt zetten aangetekend) die dreigt met van alles en verder op niets heeft gereageerd. Laat niets meer horen tot 2017 nieuwe brief (gewone) met groter bedrag en dan weer stilte tot begin februari (gewone) brief. Hebben ondertussen nog eens bij de advocaat info genomen en mogen/kunnen zelf blijkbaar niets ondernemen behalve de vordering blijven betwisten. Als we ook maar iets betalen stemmen we blijkbaar met het volledige bedrag in.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#28 , 23 feb 2019 06:50

Juist
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”