Probleem met factuur na forfaitaire offerte

Wout T.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Probleem met factuur na forfaitaire offerte

#1 , 02 feb 2019 20:35

Wij hebben pas herstellingswerken laten uitvoeren aan de elektriciteit in onze kelder. De electricien moest in eerste instantie twee oude leidingen en schakelaars vervangen en gaf daarvoor na een huisbezoek om het probleem te bekijken een forfaitair bedrag op van 300 euro via email (zonder enige details). De dag daarna bleek dat er nog twee andere schakelaars en leidingen moesten vervangen worden, waarop hij stuurde dat het dan rond de 400 euro zou zijn. Nu hebben we een factuur van bijna 2400 euro gekregen.
De problemen bleken groter dan verwacht, en ze hebben een zevental uur met twee man gewerkt (en onderweg een nieuw probleem ontdekt waardoor de werken nog wat langer duurden). Maar de factuur die we kregen geeft nauwelijks details: de benodigdheden bedragen ongeveer 900 euro, de BTW ongeveer 150, en dat is al de concrete informatie die we hebben. De werkuren worden op 14 uur gebracht maar zonder dat we weten hoeveel er per uur wordt gerekend. Als we het proberen uit te rekenen krijgen we de indruk dat ze 96 euro per man per uur rekenen...
De man is dan nog moeten terugkomen omdat hij verkeerde plaatjes voor nieuwe schakelaars had meegenomen en zijn jas bij ons was vergeten. Mijn vrouw vroeg toen hoeveel het ons ongeveer zou kosten, en daar heeft hij niet op geantwoord (ik weet het niet... ik zal het vanavond doorsturen). En nu valt die enorme factuur in de bus met een betalingstermijn van 8 dagen.

Mijn vraag is nu: kunnen wij deze factuur betwisten indien nodig? Of heeft hij op de juiste manier gehandeld en moeten we gewoon betalen? Zijn die forfaitaire, niet-gedetaileerde offertes (300 & 400 euro) in zekere zin bindend voor hem? Voor alle duidelijkheid: we willen een correcte prijs betalen en hadden gedacht dat het ons op 4 tot 5 keer de originele offerte zou komen (tussen 1200 & 1500 euro). Maar met het huidige bedrag krijgen we heel erg het gevoel dat men ons heeft proberen te bedriegen. Alle informatie is zeer welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2019 20:54

De BTW +/- 150€
Dan is de factuur zonder BTW 1983€

Als de materialen +/- 900€ bedraagt dan is de kost werk loon 1083€

Als de lonen 14 uur zou zijn zoals u schrijft !

= 1083/14 uur = 77 € per uur

De vakman heeft misschien met een dubbel potlood geschreven !

Ik zou toch een detail vragen, want uur lonen zijn duur maar 77€ zonder BTW is toch net iets overdreven voor een elektricien, maar men weet nooit natuurlijk, ik dacht tussen de 35 a 40€ per uur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wout T.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2019 10:08

We hebben de electricien gecontacteerd en die had blijkbaar een fout gemaakt door twee facturen door elkaar te halen. De nieuwe prijs (met werkuren van 40€) komt op 943 € met BTW. Wat in de grootteorde is waar we ons aan hadden verwacht.

Bedankt voor alle informatie, in ieder geval!

Reclame

Terug naar “Andere”