Bedrijfsreclame op 'verkocht' voertuig

Huff
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsreclame op 'verkocht' voertuig

#1 , 12 jan 2019 10:39

Een collega van mij heeft een oude bedrijfswagen van ons bedrijf zien rondrijden waar nog de volledige reclame opstaat, dus het logo, telefoonnummers, website, enz. We zijn actief in de beveiligingssector en er zou eventueel misbruik van gemaakt kunnen worden.
Bij aankoop van een nieuw voertuig geven wij het oude altijd over aan de garage en zijn we er altijd vanuit gegaan dat ze rijp waren voor het schroot, deze was blijkbaar nog geschikt om door te verkopen.

Nu heb ik een aantal vragen:
- Mag de garage dit voertuig met de volledige reclame op zo doorverkopen?
Tot nu toe hebben wij nooit geëist dat de reclame verwijderd moest worden.

- Mag de persoon die er nu meer rondrijd er zo mee rondrijden (misbruik van merknaam ofzo)?

- Op welke manier kunnen we achterhalen wie er juist met dit voertuig rondrijd? De nummerplaat is gekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2019 10:53

Bij de politie kan je vragen wie dit is, maar normaal mogen ze dit niet bekend maken.

Maar de garage weet toch wie deze wagen gekocht heeft!

En je heeft geen overeenkomst met de garage om de publiciteit eraf te halen, dus je kan er weinig aan doen.

Ja kan altijd vragen of deze persoon dit wil verwijderen eventueel zal je de kosten moeten betalen !

Want er is deze persoon niks te verwijten, dus geen overeenkomst.

Er rijden zoveel oude wagens rond met publiciteit van een ander, als ik nu van achter mij pc naar buiten kijk ziet ik er al één van mijn buurman, lichte vracht die hij al 2 jaar gekocht heeft met een reclame erop van de vorige eigenaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 jan 2019 11:03

Zo kwam ik eens tijdens een trip door Ghana, een camionette tegen met het logo van de loodgieter die al jaren bij mij thuis de CV installatie onderhoudt.
Indien je wilde dat die gegevens niet openbaar zichtbaar waren, moest je die zelf verwijderen voor verkoop

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 12 jan 2019 14:02

Gebeurt ook met (handels)huizen.

De voorbeelden zijn legio van kapperszaken die ineens bakkerij of slagerij worden, of omgekeerd, en dat de oude reclames lustig blijven hangen, desnoods meer dan tien jaar... Zie je in veel steden trouwens.

Huff
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2019 12:43

Bedankt voor de antwoorden, korte reactie:

- De garage verkoopt aan een opkoper, die op zijn beurt weer doorverkoopt en wie weet via hoeveel tussenstappen die bij de uiteindelijke eigenaar terecht is gekomen.

- Dat die zo in Ghana zou rondrijden lig ik niet wakker van, nu rijd die rond in een omgeving waar iedereen onze naam kent en er mogelijks misbruik van gemaakt kan worden.

- Les geleerd => volgende keer ofwel zelf reclame (laten) verwijderen of in verkoopsovereenkomst met garage laten opnemen.

- Ik zal eens horen bij de politie, als ik reactie van hun krijg zal ik die hier ook nog laten weten

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 jan 2019 15:39

Politie zal zeggen dat je het zelf moest verwijderen als je het niet wilde dat andere de pub zagen. Je kan niet verwachten dat anderen uw werk doen

Terug naar “Andere”