Ongewilde annulatie van een reis

DanielaKali
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ongewilde annulatie van een reis

#1 , 06 jan 2019 12:46

Op 24.9.2018 heb ik voor mij en 3 vriendinnen een reis naar Miami 19.2.2019-2.3.2019 geboekt (met annulatieverzekering) bij Tui.
Ondertussen heeft één van de 4 besloten om niet te gaan.
Om te weten of ze iets van haar geld terug kan krijgen heeft zij op 6.12.2018 een formulier ingevuld voor annulering van haar reis.
Van de verzekering is er op 2.1.2019 een negatief antwoord gekomen.
Omdat wij het geld niet kwijt willen beslisten we dat we de tickets willen veranderen van naam en met onze partners op reis willen i.p.v. met de vriendinnen.

Gisteren heb ik naar Tui gebeld waar ze mij eerst wouden helpen met overboeken, maar daarna zeiden zij dat er eigenlijk geen tickets meer zijn omdat onze reis volledig geanuleerd werd.
6.12.2018 Ik vind het heel erg en onterecht. Ik heb als koper (via mijn visa ) nooit ergens iets ondertekend en geen aanzet gegeven tot annulering. Enkel één van onze vrienden heeft ergens een formulier ingevuld om te zien of wij via annulatieverzekering iets zouden terug kunnen krijgen.
In dat formulier heeft zij mijn email adres doorgegeven omdat ik koper was, maar ik snap niet hoe het hiermee een reis van € 1.727,88 kon geanuleerd worden voor alle vier passagiers zonder ergens toestemming van andere passagiers en zonder handtekening?

Is er een kans dat we iets van de betaalde som kunnen recupereren of is dit een verloren zaak?

Hartelijk bedankt voor uw snel antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Daniela

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2019 15:50

Als niemand toestemming gegeven heeft om de volledige reis te annuleren, is volgens mij de reisorganisator in de fout gegaan. Meldt dti ook zo aan de reisorganisator: zeg hen dat voor zover u weet niemand formeel de opdracht gegeven heeft de reis te annuleren. Meld hen dat u ofwel de reis voor 4 personen wenst te laten doorgaan, maar met omboeking van 2 tickets, of dat u anders het volledig betaalde bedrag terugeist. Eis van de reisorganisatie een bewijs dat er opdracht gegeven werd tot annulatie van de reis, als zij niet met uw voorstel akkoord gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 07 jan 2019 15:56

"In dat formulier heeft zij mijn email adres doorgegeven omdat ik koper was"

De reis werd door 1 persoon besteld. Als die persoon dan via zijn e-mailadres een annulatieformulier invult (of laat invullen) dan vervalt de volledige bestelling. De andere medereizgers hebben individueel niets besteld en zijn dus geen kopers.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2019 16:03

Tja, de formulering "Om te weten of ze iets van haar geld terug kan krijgen heeft zij op 6.12.2018 een formulier ingevuld voor annulering van haar reis." is nogal dubbelzinnig, natuurlijk. Als dit om een informatieformulier ging, enkel om info te vragen over wat er zou terugbetaald worden INDIEN men ZOU annuleren, dan is dit formulier niet noodzakelijk een annulatie.

Als het echter effectief een formulier was om de reis effectief te annuleren, en de persoon die dit ingevuld heeft is ook de persoon die de reis oorspronkelijk besteld heeft, dan is het goed mogelijk, zoals asperger zegt, dat de reis effectief geannuleerd is.

In dat geval moet je aan de persoon die de reis tegen uw wil in geannuleerd heeft, uw deel van de reiskosten terugeisen. Het is immers die persoon die geannuleerd heeft, niet jij, en jij moet dan niet opdraaien voor het annuleren van de reis. Jij hebt aan die persoon betaalt om mee op reis te kunnen gaan, en die reis gaat nu niet door. Dus jij hebt recht om uw geld terug te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”