verkoper op 2dehands vervalste factuur van Amazon

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

verkoper op 2dehands vervalste factuur van Amazon

#1 , 19 dec 2018 16:36

Een tijd geleden kocht in een camera via 2dehands, betaling gedaan via PayPal en alles was snel in orde. Alle conversaties gingen via 2dehands chat en emails, verkoper beweerde 700 euro te hebben betaald voor de camera. Na de camera te hebben ontvangen vroeg ik de factuur van de camera want er was nog garantie op, en na enkele dagen kreeg ik de factuur voor 700 euro. Alles leek in orde, ik ging met de camera op reis en op het einde van deze reis ging de camera defect.

Ik stuurde een mail naar amazon en vroeg of ik de camera kon terugsturen en hoe de refund zou verlopen, volgens amazon was dit geen probleem, kon ik de camera opsturen en ging mijn account een cadeaubon ontvangen. Na een maand wachten had ik nog altijd geen refund gekregen, na contact met amazon zeiden ze dat ze de refund van 14,94 euro direct ging storten. Ik kreeg helemaal niets op mijn account, en na een aantal mails waarin men opnieuw over 14,94 euro sprak heb ik de telefoon genomen. Blijkbaar heeft de verkoper maar 14,94 euro voor de camera betaald en hem aan mij verkocht voor 400 euro.
Ik probeerde amazon de camera terug te laten sturen naar mij maar zij weigerden dit te doen aangezien zij al de refund betaald hadden aan de verkoper (ipv aan mij) en ze dit niet kunnen annuleren. De verkoper moet nu de refund terug sturen naar amazon zodat zij mij de camera kunnen terugsturen.

De verkoper heeft duidelijk oplichting gepleegd door de factuur te vervalsen, hij probeert elke verantwoordelijkheid te ontwijken en beschuldigd zelfs mij dat ik probeerde 700 euro refund te krijgen door een ongebruikte camera terug te sturen. Allemaal zevers natuurlijk.
Ik heb op papier staan dat hij beweert dat hij 700 euro heeft betaald wat dus niet blijkt te kloppen. Hij heeft mij een factuur gestuurd die vervalst moet zijn.
Heb dit nog nooit meegemaakt op 2dehands, echt erg dat zo'n mensen bestaan. Ik heb hem de tijd gegeven tot het eind van de week om het op te lossen met amazon, anders ga ik ermee naar de politie.

Wat denken jullie hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 dec 2018 16:53

Dus jij kan geen verschil zien tussen een wegwerpcamera van minder dan 15 EUR en een camera van 700 EUR. Niemand gaat dat geloven.
Als die factuur is vervalst dan kan jij dat ook gedaan hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 19 dec 2018 16:55

Dus jij kan geen verschil zien tussen een wegwerpcamera van minder dan 15 EUR en een camera van 700 EUR. Niemand gaat dat geloven.
Als die factuur is vervalst dan kan jij dat ook gedaan hebben.
Dank u voor de beschuldiging. De camera is effectief 700 euro waard, dat is het probleem niet.
Weet je wat een bijlage is. Iemand stuurt naar jou een mail en daarin zit een bijlage, beetje moeilijk om dat te vervalsen..
Laatst gewijzigd door crazyheinz op 19 dec 2018 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 19 dec 2018 16:56

Dus jij kan geen verschil zien tussen een wegwerpcamera van minder dan 15 EUR en een camera van 700 EUR. Niemand gaat dat geloven.
Als die factuur is vervalst dan kan jij dat ook gedaan hebben.
Dank u voor de beschuldiging. De camera is effectief 700 euro waard, dat is het probleem niet.
Waarin schuilt dan wel het bedrog?????
U hebt 400 betaald voor een camera van 700 EUR.
Dat lijkt me een eerlijke prijs.
Dat die achteraf stukgaat is niet de schuld van de verkoper.

ps: Ik beschuldig u niet. Maar de verkoper kan dat wel beweren want het valt niet te bewijzen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 19 dec 2018 17:14

Dus jij kan geen verschil zien tussen een wegwerpcamera van minder dan 15 EUR en een camera van 700 EUR. Niemand gaat dat geloven.
Als die factuur is vervalst dan kan jij dat ook gedaan hebben.
Dank u voor de beschuldiging. De camera is effectief 700 euro waard, dat is het probleem niet.
Waarin schuilt dan wel het bedrog?????
U hebt 400 betaald voor een camera van 700 EUR.
Dat lijkt me een eerlijke prijs.
Dat die achteraf stukgaat is niet de schuld van de verkoper.

ps: Ik beschuldig u niet. Maar de verkoper kan dat wel beweren want het valt niet te bewijzen...
Ik kocht een camera met garantie op amazon, als ik gebruik zou maken van de garantie zou ik ofwel tenminste het bedrag terug krijgen wat ik ervoor heb betaald of zelfs 700 euro wat een normale prijs is voor deze camera. Doordat de verkoper gelogen heeft over zijn aankoopprijs en zijn factuur heeft vervalst had ik een refund verwacht die minstens even hoog was als het bedrag dat ik ervoor heb betaald. Dat is nu niet het geval aangezien hij er door 1 of andere rare promotie maar 14,94 euro voor heeft betaald.
Had de verkoper zijn factuur niet vervalst en niet had gelogen, zou ik weten dat hij maar 14,94 euro betaalde en zou ik de camera naar Sony opsturen ipv naar amazon. Sony zou de camera herstellen, terwijl amazon meestal gewoon refunds geeft. Een refund die in dit geval helemaal niet interessant is aangezien ik dan 385 euro kwijtspeel...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2018 17:22

Als dit een privaat persoon is, dan zal je met je hoofd tegen een muur lopen, en verdere stappen gaat je centen kosten wat gaat het opbrengen !

Mocht dit een een zelfstandige handelaar zijn dan had je een punt!

Bij een particulier is er geen garantie en eens van het hof, is de zaak gesloten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 19 dec 2018 17:34

Garantie is iets totaal anders dan een refund;
Ik zie niet in waarom u geen garantie zou kunnen genieten;
Dat is verplicht.

Bij de tweedehandsverkoper kom je alleszins thuis van een kale reis, die moet geen refund geven en nog minder garantie bieden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 19 dec 2018 20:38

Ik vond net een bericht van een tijd geleden die exact hetzelfde is als mijn probleem. viewtopic.php?t=88455
Blijkbaar heeft amazon eens deze camera's voor een ridicuul lage prijs verkocht en proberen mensen die nu door te verkopen. Geen probleem met het doorverkopen natuurlijk, behalve als je beweert dat je 700 euro betaalde ipv 15 en zo de koper bedriegt.

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#9 , 19 dec 2018 20:42

Garantie is iets totaal anders dan een refund;
Ik zie niet in waarom u geen garantie zou kunnen genieten;
Dat is verplicht.

Bij de tweedehandsverkoper kom je alleszins thuis van een kale reis, die moet geen refund geven en nog minder garantie bieden.
Ik zou garantie genieten bij Sony, bij amazon is het meestal zo dat het betaalde bedrag wordt teruggestort bij een defect wanneer je het toestel terugzend, en dat is nu net wat het probleem is...
De camera zit vast bij amazon omdat zij al een refund hebben gestuurd (naar de verkoper, niet naar mij zelfs terwijl ik dit uitdrukkelijk heb gevraagd), de verkoper zou de refund moeten terugstorten en dan moet ik hopen dat amazon mijn camera terugstuurt. Een hoop ellende allemaal om een paar honderd euro te willen besparen, uuuuuren hiermee verloren met amazon te mail, bellen, chatten, enz.

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#10 , 19 dec 2018 20:43

Als dit een privaat persoon is, dan zal je met je hoofd tegen een muur lopen, en verdere stappen gaat je centen kosten wat gaat het opbrengen !

Mocht dit een een zelfstandige handelaar zijn dan had je een punt!

Bij een particulier is er geen garantie en eens van het hof, is de zaak gesloten .
Gaat me geen centen kosten, ik ga hiermee naar de politie en laat zijn werkgever weten dat hij documenten vervalst.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 19 dec 2018 21:10

Garantie is iets totaal anders dan een refund;
Ik zie niet in waarom u geen garantie zou kunnen genieten;
Dat is verplicht.

Bij de tweedehandsverkoper kom je alleszins thuis van een kale reis, die moet geen refund geven en nog minder garantie bieden.
Ik zou garantie genieten bij Sony, bij amazon is het meestal zo dat het betaalde bedrag wordt teruggestort bij een defect wanneer je het toestel terugzend, en dat is nu net wat het probleem is...
De camera zit vast bij amazon omdat zij al een refund hebben gestuurd (naar de verkoper, niet naar mij zelfs terwijl ik dit uitdrukkelijk heb gevraagd), de verkoper zou de refund moeten terugstorten en dan moet ik hopen dat amazon mijn camera terugstuurt. Een hoop ellende allemaal om een paar honderd euro te willen besparen, uuuuuren hiermee verloren met amazon te mail, bellen, chatten, enz.
En wie is dan de dommerik in dit hele verhaal???
Als je dit wist waarom heb je de camera dan niet naar Sony gestuurd onder garantie?
Laatst gewijzigd door roharro op 19 dec 2018 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 19 dec 2018 21:12

Als dit een privaat persoon is, dan zal je met je hoofd tegen een muur lopen, en verdere stappen gaat je centen kosten wat gaat het opbrengen !

Mocht dit een een zelfstandige handelaar zijn dan had je een punt!

Bij een particulier is er geen garantie en eens van het hof, is de zaak gesloten .
Gaat me geen centen kosten, ik ga hiermee naar de politie en laat zijn werkgever weten dat hij documenten vervalst.
In burgerlijke zaken komt de politie niet tussenbeide.
Hoe ga je bewijzen dat die factuur "vervalst" is?
We schreven ook reeds dat een particulier u geen waarborg of wat dan ook moet geven.
U hebt ook niet onder dwang 400 EUR betaald.
Je zegt zelf dat de camera 700 EUR waard is.
Jijzelf riskeert bijgevolg wel vervolging voor smaad en laster als je dergelijk verhaal gaat rondbazuinen.
Laatst gewijzigd door roharro op 19 dec 2018 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#13 , 19 dec 2018 21:29

Als dit een privaat persoon is, dan zal je met je hoofd tegen een muur lopen, en verdere stappen gaat je centen kosten wat gaat het opbrengen !

Mocht dit een een zelfstandige handelaar zijn dan had je een punt!

Bij een particulier is er geen garantie en eens van het hof, is de zaak gesloten .
Gaat me geen centen kosten, ik ga hiermee naar de politie en laat zijn werkgever weten dat hij documenten vervalst.
In burgerlijke zaken komt de politie niet tussenbeide.
We schreven ook reeds dat een particulier u geen waarborg of wat dan ook moet geven.
U hebt ook niet onder dwang 400 EUR betaald.
Je zegt zelf dat de camera 700 EUR waard is.
Jijzelf riskeert bijgevolg wel vervolging voor smaad en laster als je dergelijk verhaal gaat rondbazuinen.
Smaad en laster zonder namen te noemen? Valsheid in geschrifte is een strafbaar crimineel feit, heeft niets met burgerlijke zaken te maken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 19 dec 2018 21:34


Gaat me geen centen kosten, ik ga hiermee naar de politie en laat zijn werkgever weten dat hij documenten vervalst.
In burgerlijke zaken komt de politie niet tussenbeide.
We schreven ook reeds dat een particulier u geen waarborg of wat dan ook moet geven.
U hebt ook niet onder dwang 400 EUR betaald.
Je zegt zelf dat de camera 700 EUR waard is.
Jijzelf riskeert bijgevolg wel vervolging voor smaad en laster als je dergelijk verhaal gaat rondbazuinen.
Smaad en laster zonder namen te noemen? Valsheid in geschrifte is een strafbaar crimineel feit, heeft niets met burgerlijke zaken te maken.
Als je geen namen gaat noemen tegen wie ga je dan klacht neerleggen?
U kunt niet bewijzen dat degene die u de camera heeft verkocht iets veranderd heeft aan de factuur.
Dat kun je zelf ook gedaan hebben misschien is er wel niets veranderd aan de factuur maar heeft de eerste eigenaar nooit de juiste prijs betaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#15 , 20 dec 2018 13:46


In burgerlijke zaken komt de politie niet tussenbeide.
We schreven ook reeds dat een particulier u geen waarborg of wat dan ook moet geven.
U hebt ook niet onder dwang 400 EUR betaald.
Je zegt zelf dat de camera 700 EUR waard is.
Jijzelf riskeert bijgevolg wel vervolging voor smaad en laster als je dergelijk verhaal gaat rondbazuinen.
Smaad en laster zonder namen te noemen? Valsheid in geschrifte is een strafbaar crimineel feit, heeft niets met burgerlijke zaken te maken.
Als je geen namen gaat noemen tegen wie ga je dan klacht neerleggen?
U kunt niet bewijzen dat degene die u de camera heeft verkocht iets veranderd heeft aan de factuur.
Dat kun je zelf ook gedaan hebben misschien is er wel niets veranderd aan de factuur maar heeft de eerste eigenaar nooit de juiste prijs betaald.
Uiteraard kan ik dit bewijzen, ik heb al de originele factuur opgevraagd aan amazon en hij verschilt van de factuur die ik heb gekregen van de verkoper. De mails van de verkoper zitten gewoon in mijn inbox met de factuur in pdf, onmogelijk om mijn ontvangen emails te vervalsen...

Terug naar “Andere”