In de meeste gevallen zijn de uitsparingen voor de scharnieren uitgefreesd. Niet erg netjes als je dan de scharnieren gaat omdraaien. (En dan gaan we er van uit dat het een houten deur is, natuurlijk. Bij andere materialen is het mogelijk nog problematischer).De scharnieren omgedraaid monteren...
Daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken. Als de TS mails en schetsen kan voorleggen die duidelijk aantonen wat de gevraagde draairichting was, zou een rechter wel eens kunnen oordelen dat er gedeelde verantwoordelijkheid is in de gemaakte fout: Plaatser door een offerte op te stellen die niet overeenkomt met het gevraagde, en de klant die de offerte niet deftig nagekeken heeft.Indien geen goodwill van de verkoper juridisch een verloren zaak.
Hoe gaat TS bewijzen dat die schetsen werden voorgelegd aan de verkoper en dat ze de finale gegevens waren voor de bestelling?Daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken. Als de TS mails en schetsen kan voorleggen die duidelijk aantonen wat de gevraagde draairichting was, zou een rechter wel eens kunnen oordelen dat er gedeelde verantwoordelijkheid is in de gemaakte fout: Plaatser door een offerte op te stellen die niet overeenkomt met het gevraagde, en de klant die de offerte niet deftig nagekeken heeft.Indien geen goodwill van de verkoper juridisch een verloren zaak.
Een mail waarin de gewenste draairichting duidelijk gemaakt werd aan de plaatser is zeer zeker een begin van bewijs van wat de klant wenstte. Als de plaatser daarna niet kan bewijzen dat de klant van idee veranderde en opdracht gaf de draairichting te veranderen, kan een rechter zeer zeker oordelen dat op de offerte een fout gemaakt werd door de plaatser.Hoe gaat TS bewijzen dat die schetsen werden voorgelegd aan de verkoper en dat ze de finale gegevens waren voor de bestelling?
Die compleet indruist tegen de wensen die de klant op voorhand doorgestuurd had. Nogmaals: de bestelbon is niet heiligmakend indien kan aangetoond worden dat bepaalde specificaties op de bestelbon totaal niet overeenkomen met wat de klant wou. Een rechter kan dan perfect oordelen dat er fouten gemaakt zijn bij het opstellen van de offerte / bestelbon, en dat de klant deze ter goeder trouw getekend heeft, in plaats van deze eerst grondig door te lezen.Er rust geen enkele bewijslast op de verkoper, want die heeft een onvoorwaardelijk ondertekende bestelling.
Dat schreef ik dus: alle bewijslast ligt bij de koper.Die compleet indruist tegen de wensen die de klant op voorhand doorgestuurd had. Nogmaals: de bestelbon is niet heiligmakend indien kan aangetoond worden dat bepaalde specificaties op de bestelbon totaal niet overeenkomen met wat de klant wou. Een rechter kan dan perfect oordelen dat er fouten gemaakt zijn bij het opstellen van de offerte / bestelbon, en dat de klant deze ter goeder trouw getekend heeft, in plaats van deze eerst grondig door te lezen.Er rust geen enkele bewijslast op de verkoper, want die heeft een onvoorwaardelijk ondertekende bestelling.
Wel vreemd dat de plaatser zijn fout niet wil toegeven of corrigeren. Dit soort negatieve reclame zal hem mogelijk meer inkomsten doen verliezen dan de kost van een binnendeur...
Dan sta je jammer genoeg nergens. Dan is het woord tegen woord en zal de rechter de offerte als bewijs nemen (ook het enige dat hij als bewijs KAN aanvaarden in dat geval).Ik heb inderdaad geen enkel bewijs. De foto's werden op de gsm getoond en de schets met draairichting staat niet op mail of is niet mee opgenomen in de offerte.