Aankoop nieuwe wagen financiering voorwaarden gewijzigd

sianjeffers
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Aankoop nieuwe wagen financiering voorwaarden gewijzigd

#1 , 11 dec 2018 23:44

Voor een nieuwe wagen heb ik een offerte voor de wagen en offerte voor financiering laten maken. Daarna is er voor de offerte van de wagen een bestelbon opgemaakt dewelke ik ondertekent heb. In de bestelbon is opgenomen dat financiering bemiddeld wordt door de verkoper en tevens vermelding van een opschortende voorwaarde voor de financiering (opschortende voorwaarde goedkeuring financiering). Er is dus niets ondertekend van de financiering, die ging immers vanaf dan pas aangevraagd worden. Enkele dagen later krijg ik een contract van de financiering. Echter de voorwaarde van de financiering zijn veranderd tov mijn offerte. Hoe ik het zie is de financiering in zekere zin 'goedgekeurd', men heeft mij immers een contract voorstel gedaan. Maar, de voorwaarden zijn voor mij niet ok. Ik heb geen zin om hier te gaan over onderhandelen. Heb ik nu het recht om die aankoop af te zeggen omwille van het feit dat ik niet akkoord ben met de financiering voorwaarde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 12 dec 2018 08:45

Beste

Dit zijn twee verschillende zaken. Enerzijds de aankoop/bestelbon. contract tussen u en de concessionaris. Daar is er enkel opschortende voorwaarde financiering. Maar ik vermoed niet dat de opschortende voorwaarde details bevat rond looptijd en rente van de financiering. Aan de andere kant is er de financiering : contract tussen u en een financiële instelling.
u kan mijns inziens de aankoop niet ontbinden omdat de ontbindende voorwaarde niet vervuld is. u krijgt immers wel degelijk een financiering. Niets belet u echter om bij andere financiële instellingen te gaan horen of u een beter aanbod zal vinden. Wanneer wordt de wagen geleverd? want vanaf begin januari zullen ook voor autofinancieringen de salonvoorwaarden van kracht worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sianjeffers
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2018 00:38

Bestelbon en de financiering zijn aparte contracten, maar door de opschortende voorwaarde worden zij toch één geheel? De bestelbon is ongeldig zonder goedgekeurde financiering. In mijn verhaal is de verkoper de bemiddelaar vd financiering. Dat staat ook zo aangeduid op de bestelbon lijkt ook een juridisch element conform het wetboek. Volgens mij kan de verkoper niet plots zeggen: "ha, onze voorwaarden niet goed? ga dan maar zelf een financiering zoeken", immers de overeenkomst (de bestelbon) legt dit bij de verkoper en die keuze kan toch niet eenzijdig gewijzigd worden? In de voorwaarden (extract wetboek) wordt ook duidelijk een verschil gemaakt in afhandeling tussen verkoper als bemiddelaar of de koper die zelf zijn financiering zoekt.

Wat de voorwaarden van de financiering betreft: de opschortende voorwaarde verwijst niet naar een offerte of voorwaarden en spreek enkel over "goedkeuring". Echter, het wetboek spreekt toch over de "reclame folder"? In mijn geval is dit de offerte van de financiering. Ik heb de bestelbon getekend mede op basis van de financieringsofferte die mij is voorgelegd. De opschortende voorwaarde zorgt ervoor dat als de financiering niet tot stand komt de overeenkomst in zijn geheel ongeldig is. Uiteraard is de offerte vd financiering niet bindend, maar ik begrijp dit zo dat als het contract van de financiering achteraf afwijkt van die offerte (en ik hiermee niet akkoord ga) dat de opschortende voorwaarde eveneens voldaan is. Dat is toch ook logisch ergens, men geeft een offerte financiering met een bepaalde prijs (een goede deal), bestelbon met opschortende voorwaarde wordt getekend. Vervolgens geeft men een financieringscontract met de prijs x 5. Lijkt mij dat ik daar niet zomaar hoef mee akkoord te gaan en dus de koopovereenkomst kan verbroken worden op basis van de opschortende voorwaarde?

Reclame

Terug naar “Andere”