Al dan niet opzegtermijn respecteren bij stoppen creche

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

Al dan niet opzegtermijn respecteren bij stoppen creche

#1 , 06 dec 2018 12:20

Even situatie schetsen:
Creche (vennootschap) met als zaakvoerder persoon X.
De zaakvoerder liet aan de ouders bij informatieve brief van eind oktober weten dat hij zijn werkzaamheden per 1 maart stopt.

De personeelsleden die nu voor de vennootschap werken zullen de werkzaamheden verder zetten. Het is nu nog niet duidelijk of de vennootschap wordt overgenomen of als de personeelsleden dit onder een zelfstandigenstatuut zullen doen.

De personeelsleden wensen de openingsuren te wijzigen en zijn ook al op zoek naar een ander pand.
Zij hebben dit al gecommuniceerd naar de ouders (informeel).

Sommige ouders voelen zich nu in het nauw gedreven en concreet zijn er 2 ouders die stopzetting van hun contract met onmiddellijke ingang wensen.
X heeft beide ouders geantwoord dat zij enkel kunnen opzeggen mits inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 2 maand.

Hebben de ouders een been om op te staan, gezien de situatie? Of houdt de zaakvoerder terecht vast aan de wettelijke opzegtermijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2018 13:45

Die ouders hebben geen been om op te staan !

Die vennootschap waar zij een contract mee hebben bestaat nog tot 1 april, en zij plegen contract breuk zij moeten de opzeg respecteren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 06 dec 2018 15:06

Aan de ene kant volg ik Denlowie.

Aan de andere kant, kan de creche eenzijdig wijzigingen aan de overeenkomst doorvoeren (openingsuren, locatie, ...) zonder dat de klant zonder gevolgen kan opzeggen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2018 15:53

Volgens ik lees gaan die wijzigingen maar in na overdracht in april !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#5 , 06 dec 2018 16:55

Aan de ene kant volg ik Denlowie.

Aan de andere kant, kan de creche eenzijdig wijzigingen aan de overeenkomst doorvoeren (openingsuren, locatie, ...) zonder dat de klant zonder gevolgen kan opzeggen ?
Vandaar ook mijn bedenking!

Opgelet: De creche zoals ze nu bestaat wijzigt de openingsuren niet, en ook het adres niet...
Vandaar dat ik geneigd ben om de zaakvoerder te volgen...

Maar het lijkt mij ook niet dat hij "slachtoffer" kan worden van het beleid en de beslissingen van de nieuwe verantwoordelijken...

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#6 , 06 dec 2018 16:58

Volgens ik lees gaan die wijzigingen maar in na overdracht in april !

Inderdaad!
De wijzigingen komen er nu (nog) niet, maar vanaf overdracht.

Er is ook nog geen nieuw pand gevonden.

DieterDM
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2018 17:17

Zoals delowie zegt, geen enkele reden om het contract met onmiddellijke ingang stop te zetten.
Crèche speelt het spel volgens de regels en dat moeten de desbetreffende ouders ook doen!
Ik snap trouwens de reden niet waarom je onmiddellijk een crèche zou opzeggen, want dan heb je geen opvang meer. Of zijn dat enkele ouders die nu het gat mooi zien om onder de overeenkomst uit te komen? (maar dit terzijde)

Er zal automatisch een stopzetting van de overeenkomst zijn en die kan je al dan niet opnieuw aangaan bij de nieuwe uitbaters.
Al zou ik persoonlijk de overeenkomst stopzetten volgens de termijn die in de voorwaarden staat.

Terug naar “Andere”