factuur door een advocaat

erik123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

factuur door een advocaat

#1 , 05 dec 2018 10:10

Mijn advocaat vraagt mij om onmiddelijk een paar duizend euro te betalen + BTW , per email.

Het bedrag is wel ok als het "officieel" is maar ik zou hem dat niet in het "zwart" willen betalen.

Is hij niet verplicht mj een factuur te sturen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2018 10:19

Waarom zou dit in het zwart zijn als hij een rekening stuurt + BTW zal dit wel officieel zijn, en je krijgt altijd een officiële factuur bij een advocaat !

En stopt AUB met het denken dat iedereen in het zwart werkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12816

#3 , 05 dec 2018 10:27

Als u particulier bent is er geen verplichting tot facturatie.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2018 10:35

Als u particulier bent is er geen verplichting tot facturatie

.
Ik herinner me vroeger dat ze een briefje gaven met een leeuwtje op , net het zelfde als bij de notaris, dit was geen factuur maar een officieel ontvangstbewijs !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

adizal

#5 , 05 dec 2018 10:38

Als u particulier bent is er geen verplichting tot facturatie.
Neen, dat klopt, maar ik heb toch graag op zijn minst een bonnetje of bewijs van betaling, ik weet namelijk vooral graag in welke zak de btw verdwijnt.

LeenW
Berichten: 12816

#6 , 05 dec 2018 10:47

Uiteraard hebt u steeds recht op een afrekening, maar een factuur is niet verplicht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2018 10:49


Neen, dat klopt, maar ik heb toch graag op zijn minst een bonnetje of bewijs van betaling, ik weet namelijk vooral graag in welke zak de btw verdwijnt

.
Als je maar zoveel vertrouwen heeft in je advocaat van je eigen keuze, wel ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erik123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 dec 2018 11:22

Mijn advocaat stuurt op dit moment enkel emails en spreekt niet over een factuur (wat ik raar vind) ... zal hem om een factuur vragen ...
ik ben wel particulier ...een factuur niet verplicht...maar heb ik het recht er één te eisen?

en ik had vertrouwen in mijn advocaat (voorschotten zonder discussie direct overgeschreven) ... maar nu ik gezien heb hoe hij mijn zaak behandelt heeft is mijn vertrouwen weg ...

LeenW
Berichten: 12816

#9 , 05 dec 2018 11:28

U mag een factuur eisen, maar hij mag daar dan weer extra kosten op aanrekenen omdat hij extra werk moet doen.

Gelet op de tarieven van een advocaat..

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 dec 2018 11:38

U kan van de advocaat een afrekening eisen. Wat is voor u het verschil tussen een afrekening en een factuur?
Als u contant betaalt is de advocaat verplicht een officieel ontvangstbewijs te geven. Als u per overschrijving betaalt hebt u het bewijs van betaling door de overschrijving.

erik123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 dec 2018 14:30

voor mij persoonlijk is er geen verschil tussen een email en een factuur, en ik zal het bedrag overschrijven op het gevraagde rekening nummer (geen idee of het een persoonlijk rekening nummer of het bedrijfsrekening nummer is, het is wel een ander rekening nummer ineens dan dat gebruikt voor de voorschotten)

met een factuur (doorlopend genummerd) ben ik enkel zekerder van dat de BTW terecht komt waar het hoort.
een beetje burgerzin ?

LeenW
Berichten: 12816

#12 , 05 dec 2018 14:34

Gaat u bij de bakker ook een factuur vragen? Daar zitten m.i. veel meer probleemgevallen dan bij een advocaat.

tira00
Berichten: 929

#13 , 05 dec 2018 16:11

Gaat u bij de bakker ook een factuur vragen? Daar zitten m.i. veel meer probleemgevallen dan bij een advocaat.
Wel een heel groot verschil in bedragen.....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 dec 2018 16:14

Gaat u bij de bakker ook een factuur vragen? Daar zitten m.i. veel meer probleemgevallen dan bij een advocaat.
Wel een heel groot verschil in bedragen....

.
Maar einde week kan dit zeer grote bedragen zijn, waar sommige advocaten er zelfs niet kunnen aan tippen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 dec 2018 16:57

Als de belastingadministratie ermee akkoord gaat dat de advocaat geen factuur moet opstellen voor prestaties aan een particulier. Wie zijn wij dan om dit wel te eisen? En op welke rechtsgrond?

Terug naar “Andere”