Anullering inschrijving universiteit

MaxLeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Anullering inschrijving universiteit

#1 , 14 nov 2018 17:55

Beste mensen,

Afgelopen augustus heb ik me ingeschreven aan de universiteit in Brussel. Het verliep zonder enige problemen, en na mijn acceptatiebrief te hebben ontvangen ben ik van Nederland 300km naar Brussel verhuisd.

Nu zit ik inmiddels 10 weken aan de universiteit. Ik heb echter gisteren een e-mail gekregen waarin staat dat mijn inschrijving een vergissing was, en dat ik met mijn diploma nooit heb mogen aangenomen worden, en dus hebben ze mijn inschrijving geannuleerd.

Omdat dit allemaal zo laat gebeurd is, zit ik nu dus een jaar zonder school. Mijn studiefinanciering vanuit Nederland, waarmee ik alles betaalde, is ook stop gezet, en werk ga ik ook niet zo snel vinden. Nu weet ik bijna zeker dat ik in aanmerking kom voor een schadevergoeding, maar ik wilde het hier eerst even navragen. Zo ja, moet ik dit regelen via een Nederlandse of Belgische advocaat?

Alvast bedankt voor het nemen van uw tijd om dit te lezen en te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Max

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 14 nov 2018 18:33

Ik begrijp niet hoe zoiets kan gebeuren. Over welk diploma beschik jij dan niet (of wel) om toegelaten te mogen worden aan een universiteit?

Je neemt best een Belgische advocaat, lijkt mij geen alledaags probleem.

MaxLeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2018 18:48

Ik begrijp niet hoe zoiets kan gebeuren. Over welk diploma beschik jij dan niet (of wel) om toegelaten te mogen worden aan een universiteit?

Je neemt best een Belgische advocaat, lijkt mij geen alledaags probleem.
Ja, gek hè?
Ik heb een HAVO-diploma (Nederlands middelbare), en ik kom dus 1 jaar aan studie tekort om toegelaten te mogen worden.

Bedankt voor je antwoord

Reclame

BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2018 06:33

Zou je met hetzelfde havo-diploma je zomaar aan een Nederlandse universiteit kunnen inschrijven? Lijkt me raar, want ik dacht dat de voorwaarden tot inschrijving in Europa overal gelijk waren.
Als het in Nederland niet lukt, zou er al een belletje moeten gaan rinkelen dat het in Belgiè ook wel eens hetzelfde probleem kan zijn.
Jammer natuurlijk dat het zo laat ontdekt wordt.

BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2018 06:44

Aanvulling vorige reactie.
Je gaat je inschrijvingsgeld waarschijnlijk wel terugkrijgen, maar een bijkomende schadevergoeding daar twijfel ik aan.

Tope
Berichten: 916

#6 , 15 nov 2018 06:51

Hier de uitleg: http://www.amaizeg.be/studeren-in-belgie/

"Nederlandse studenten met enkel een Havo diploma worden NIET toegelaten! Dit komt omdat Belgen één jaar langer doen over hun TSO (Havo in Nederland) dan Nederlanders. Dit is wettelijk vastgelegd dus met een motivatiebrief, goed rapport of een lach van je moeder kom je er niet.

Wil je als havo student toch naar België? Ga dan eerst je propedeuse halen in Nederland en kom dan naar Vlaanderen (doordat HBO in België maar 3 jaar is verlies je in principe geen jaar)"

Terug naar “Andere”