Kindercreche verandert regels

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

Kindercreche verandert regels

#1 , 22 okt 2018 18:20

Hallo,

Sinds 4 maanden gaat mijn kindje naar de crèche.
In plaats van de tot nu toe gebruikelijke facturatie in functie van dagen in de crèche zal er vanaf nu een vast bedrag afgenomen worden van onze rekening, tenminste indien we tekenen voor akkoord.
Ze rekenen het aantal dagen aan per week dat de kleine naar de crèche gaat verminderd met het aantal dagen dat de crèche gesloten is en bovendien verminderd met 15 dagen die we vrij kunnen kiezen voor verlof EN ziekte.

Voordien was elke dag ziekte in mindering gebracht van het maandfactuur en dienden we 15 dagen niet te betalen indien we verlof zouden nemen.
Nu hebben we nog steeds SLECHTS 15 dagen verlof vrij te kiezen, maar ziekte dagen worden hiervan eveneens afgetrokken.
Stel dat het kindje dus 5 dagen ziek is op een jaar, dan kunnen we slechts 10 dagen verlof nemen. De extra dagen verlof worden dan aangerekend alsof het kindje naar de crèche gegaan zou zijn.

Stel dat het kindje ernstig ziek is gedurende 3 maanden, dan zouden we elke maand nog steeds meer dan 400euro moeten betalen ook al blijft het kindje elders ( in het ziekenhuis bijvoorbeeld).


Ik vind dit oneerlijk. Het contract wordt zomaar 1-zijdig aangepast. Wij lijken enkel te kunnen tekenen voor akkoord en aanvaarding.
Het contract vermeldt dat "eventuele prijswijzigingen gemeld kunnen worden met een eenvoudig schrijven".
Een gewone prijswijziging werd eveneens gelijktijdig meegedeeld, maar daar maak ik geen probleem van. De wijziging hierboven beschreven staat me veel minder aan en ik betwijfel of zij dit zomaar kunnen wijzigen. Dit lijkt me mer dan 'eventuele prijswijziging'.

De volledigheid gebiedt me ook te zeggen dat er nergens spraken was van een limiet tot 15 dagen in het oude contract ( er werd enkel gesproken van een beperkt aantal dagen, zonder verduidelijking van aantal), Nu is die limiet wel duidelijk beperkt tot 15 dagen EN worden ziektedagen hierin gerekend, hetgeen vroeger niet zo was.

Mijn vraag is duidelijk: kunnen zij zomaar afdwingen om dit te tekenen (als te nemen of te laten)?

hartelijk dank,
T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 okt 2018 20:02

Mijn kleinkinderen gingen naar een crèche in het Brusselse en moeten per maand een vast bedrag betalen . Aanwezig of niet. Er werd enkel 3 weken verlof in mindering gebracht. De vast kosten en personeel blijven immers dezelfde, ook als uw kind er niet is. Enkel de voeding valt weg, en zo'n kind ook nu ook niet zo veel.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 22 okt 2018 20:05

Eenzijdige wijziging kan, mits rekening houden met de opzeg. U hebt het recht om kosteloos te verbreken.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 22 okt 2018 20:34

Neem contact op met "Kind en Gezin" die de controle uitvoeren op kinderkribbes. Ik heb het gevoel dat één en ander niet klopt in dit scenario (vakantiedagen/ziekte). Kind en Gezin weet daar vast et antwoord op.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 22 okt 2018 23:38

Bedankt,
blijkbaar is er een kind en gezin lijn (078 150 100)
Ik bel ze morgen.


Tijs

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#6 , 25 okt 2018 09:12

Korte update:
2 dagen geleden ben ik naar het justitiehuis in Kortrijk geweest. Daar krijg je een eerste gratis advies van een advokaat.
Die stelde duidelijk dat 'een contract stelt tot wet'. Je kan dit niet éénzijdig wijzigen, zonder akkoord van beide partijen.
De clausule die een prijswijziging toelaat laat niet toe om het hele systeem overhoop te halen.

Ik denk dat ik wel een akkoord kan bereiken met de kinderopvang....Work in Progress


T

Terug naar “Andere”