deurwaarder na 10 jaar ....

B D W
Topic Starter
Berichten: 21

deurwaarder na 10 jaar ....

#1 , 04 apr 2008 20:45

Beste


vandaag kreeg mijn schoonmoeder na 10 jaar plots een deurwaarder. Ze maakte enkele jaren geleden wat schulden maar nu raakt ze er stap voor stap bovenop.
Nu krijgt ze plots zonder waarschuwing een deurwaarder waarvoor ze 1000€ moet betalen van iets van 10 jaar terug.
Is dit mogelijk zonder zomaar waarschuwen (som = 600€ en 400€ onkosten).

Kunnen we hier toch nog iets tegen doen ... ik vind het niet erg om die som te betalen maar ik vind het wel erg om na al die jaren dat we niks hoorden plots een deurwaarder te krijgen en daar onkosten voor te moeten betalen.


Graag enige raad

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2008 22:38

Kan je meer informatie geven.

Werd er een vonnis uitgesproken? Voert de gerechtsdeurwaarder een vonnis uit? Of is er enkel een aanmaning tot betalen?

scorpioen

Vlaamie
Berichten: 80

#3 , 04 apr 2008 22:43

Ik ga ervan uit dat er reeds een vonnis is uitgesproken.

Als er omtrent de schulden reeds een vonnis werd uitgesproken waartegen geen beroep meer openstaat en wanneer je schoonmoeder haar gemaakte beloftes (vb: afbetalingsplan van de schuld: € 50 per maand; ...) niet nakomt, is het mogelijk dat het vonnis meteen wordt uitgevoerd door een deurwaarder.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 06 apr 2008 11:19

“Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting.”(Burgerlijk Wetboek).

Het bevel tot betaling kan dus het stuiten van de lopende verjaring beogen.

Indien er reeds een veroordeling was dan geldt:
‘Het arrest van veroordeling van 28 oktober 1985 deed een rechtsvordering ontstaan tot tenuitvoerlegging van de veroordeling. Deze rechtsvordering, actio judicati, luidens artikel 2262 (oud) van het Burgerlijk Wetboek, verjaart pas door verloop van dertig jaren te rekenen vanaf het vonnis. Deze verjaringstermijn werd door de wet van 10 juni 1998 weliswaar op tien jaren gebracht (artikel 2262bis van het Burgerlijk Wetboek), doch artikel 10 van deze wet bepaalt dat wanneer de rechtsvordering is ontstaan voor de inwerkingtreding(=27 juli 1998) van deze wet, de nieuwe verjaringstermijnen waarin zij voorziet slechts beginnen te lopen vanaf haar inwerkingtreding‘[Cass. 7 maart 2003(impliciet)].

De actio judicati is van toepassing op alle vonnissen/arresten.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

B D W
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 06 apr 2008 20:32

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb tot hiertoe de papieren zelf nog niet in handen gehad maar dit moet blijkbaar een aanmaning van betaling zijn van een autofinanciering uit 1998.

Mr De Moor : wat betekent uw uitleg concreet. Ik ben namelijk geen juridisch persoon.

Moet ik nog meer zaken proberen te achterhalen.
Waar mijn grootste frustratie ligt, is dat we er jaren nooit niks van gehoord hebben. Geen aanmaningen, geen aangetekende brief en dan plots dit. Kan dit feitelijk zomaar ?
Ik hoop dat er een manier is om van die deurwaarderskosten af te raken maar ik vrees ervoor.


Bedankt

Geronimeister
Berichten: 4

#6 , 13 mar 2009 18:00

Beste,


Indien het hier gaat om geleend kapitaal en er geen vonnis uitgesproken werd omtrent deze schuld is de verjaringstermijn 10 jaar.

Het lijkt me dat de schuldeiser nog nét op tijd het nodige heeft willen doen.

Ik ga er van uit dat de verjaringstermijn begint te lopen vanaf het ontstaan van de schuld, het lijkt misschien de moeite om dit na te gaan.

Wederom zou ik voorstellen, in geval de schuld nog niet verjaard is, te trachten een afbetalingsplan te bekomen teneinde deze zaak in der minne te regelen, het is immers een feit dat elk bezoek van de deurwaarder enkel méér kosten betekenen.

G
G

Terug naar “Andere”