Verplicht om kasticketje te geven aan klanten?

25.09.18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verplicht om kasticketje te geven aan klanten?

#1 , 25 sep 2018 09:19

Ben ik als handelaar verplicht om aan alle klanten een betalingsbewijs mee te geven? Google levert niet meteen iets op (buiten een resultaat uit 2014 dat zegt dat het niet verplicht zou zijn, maar da's ondertussen natuurlijk ook al bijna 5 jaar geleden...).
Aan klanten die btw-plichtig zijn dien ik uiteraard een factuur te geven, maar een gewoon kasticketje aan particulieren..?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 25 sep 2018 09:59

Om garantie te kunnen geven, vraagt u als handelaar soms aan de consument om het kasticket als aankoopbewijs voor te leggen

25.09.18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2018 10:02

Er kan niet echt garantie gegeven worden op onze producten aangezien het dagverse artisanale producten zijn. :-)

Reclame


25.09.18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2018 10:42

Ok, een topic van 11 jaar (!) geleden zegt van wel, een site van bijna 5 jaar geleden zegt van niet. Iemand enig idee wat de huidige wetgeving hierover zegt?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 25 sep 2018 10:59

https://radio2.be/de-inspecteur/check-j ... -kasticket

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... en-factuur

https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... -gebruiken

In een winkel die ik goed ken worden er
- kassatickets afgedrukt
- betaalde leveringsbons die maandelijks of per periode in een betaalde factuur worden verwerkt.
- niet betaalde leveringsbons die maandelijks of per periode een te betalen factuur als resultaat geven.

Trouwens op het einde van de dag worden alle kassatickets verzameld in één kassa ( contante betalers) factuur.

25.09.18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 sep 2018 11:09

Ok, wat ik hieruit opmaak is dat we sowieso geen geregistreerd kassasysteem nodig hebben (want geen catering- of restaurantdienst) en dat het uitreiken van een kasticket niet verplicht is in ons geval.
Indien de klant toch een ticketje vraagt, kunnen we het via ons kassasysteem wel gratis via mail of sms verzenden - dat zou dus in principe voldoende moeten zijn.

Bedankt voor de input!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 sep 2018 11:20

U heeft geen verplichting om een kas ticket te geven, Maar de belastingen en de BTW zullen eisen dat je een kassa heeft omdat u anders geen geloofwaardige en bewijskrachtige boekhouding kan voeren !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 sep 2018 11:43

Interessant topic. Mijn bakker geeft geen kassaticketjes mee, mijn slager daarentegen wel. Aangezien deze toch gewoon de vuilbak ingaan, heb ik mij daar nog nooit echt vragen over gesteld.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 sep 2018 12:35

Interessant topic. Mijn bakker geeft geen kassaticketjes mee, mijn slager daarentegen wel. Aangezien deze toch gewoon de vuilbak ingaan, heb ik mij daar nog nooit echt vragen over gesteld

.
Normaal u slager en je bakker als dit één man zaken zijn moeten ze niks hebben omdat deze twee beroepen de forfaits gelden, als ook , frituren, café's, kapers, apothekers, krantenwinkels, ijsbereiders, foor nijveraars en misschien nog wel één of twee ?

Daar heb je geen kassa nodig om je boekhouding te kunnen controleren, heb ooit als ik wat leerde programmeren in GW BASIC, dus al wat geleden daar een progamatje voor geschreven, dit word berekend op de inkoop van je goederen vermenigvuldigd met een bepaalt coëfficiënt, vb snacks in een frituur is aankoop X 2.4 ! en zo verder , was meer eens een toelichting Tom.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 25 sep 2018 13:08

De klant mag het steeds eisen en de belastingen willen ook uw inkomsten zien (tenzij je zoals Lowie schrijft een forfaitregeling kiest - maar kan niet voor alle sectoren). Lijkt mij voldoende reden om in een kassa te investeren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 sep 2018 13:10

Onze bakker heeft weldegelijk een kassa, en wat verkocht wordt, wordt daar ook op ingetikt, maar het ding print blijkbaar geen ticketjes...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

25.09.18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 sep 2018 13:24

We hebben wel degelijk een kassasysteem (via iPad), inclusief kassalade en kaartlezer. Maar dus (nog) geen bonnenprinter.

Als klanten dan toch een kasticketje eisen, zullen we het via sms of mail verzenden. Benieuwd of dat dan voldoende zou zijn - wat dan met klanten die die gegevens niet willen verstrekken maar wél een ticketje wensen?

LeenW
Berichten: 12825

#14 , 25 sep 2018 13:26

Handgeschreven bonnetje dan maar zou ik denken?

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 25 sep 2018 13:55

Als u dagelijks een kasfactuur maakt is er geen probleem.

Terug naar “Andere”