Schade aan vakantiehuis

DXB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade aan vakantiehuis

#1 , 11 sep 2018 15:48

Deze zomer een vakantiehuisje gehuurd met enkele vrienden en een ongelukje tegen gekomen waardoor een stoel gebroken is.
Eén van de zes stoelen is dus beschadigd. De verhuurder wenst echter zes nieuwe stoelen te kopen. Dit soort stoelen is namelijk niet meer verkrijgbaar in de winkel en een andere stoel past volgens hem niet bij de andere stoelen. Kan de verhuurder ons de zes stoelen aanrekenen, ondanks er maar één kapot is?

De stoelen waren niet goedkoop volgens de verhuurder en dus wil de verhuurder bovenop het inhouden van de waarborg daarenboven nog meer voor schade aan zijn appartement. (stoelen van om en bij de 250 euro volgens verhuurder)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 11 sep 2018 15:49

neen dat kan de verhuurder niet. hoe oud zijn de kapotte stoelen?
waar is het vakantiehuis gelegen? mogelijks valt dit onder buitenlands recht indien verhuurder in het buitenland woont

juridische database
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Google+ Twitter

#3 , 11 sep 2018 16:02

Heb je al contact gehad met de reisverzekering? En wat staat er in de voorwaarden van het vakantiepark over het toebrengen aan schade? Ik zou niet akkoord gaan met vervanging van alle stoelen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2018 16:39

Als de stoelen niet meer verkrijgbaar zijn, zijn ze waarschijnlijk al redelijk wat jaren oud. Dit moet in rekening gebracht worden bij het berekenen van de schade. Een stoel van €250 is redelijk duur. Totaal zou dan €1500 voor zes stoelen zijn, maar laat ons zeggen dat zo'n stoel 10 jaar meegaat. Als die momenteel 8 jaar oude zijn, moet je dus 2/10e van de waarde betalen, wat neerkomt op €300 voor zes stoelen (als je al zou meegaan in het verhaal dat er 6 nieuwe stoelen nodig zijn omdat er ééntje gebroken is).

Hoeveel waarborg heb je betaald?

Wat is de schade aan het appartement waar je het over hebt? Of bedoel je daarmee die stoel?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DXB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 sep 2018 09:28

Schade aan het appartement (Belgische kust) is effectief enkel de stoel en nog enkele bijkomende opruimkosten (waar we ons ook niet echt in kunnen vinden, maar het is voornamelijk de stoel(en) waar we vragen bij hebben). Reeds een waarborg betaald van 350 euro, maar de verhuurder wenst dus een bedrag die hoger ligt dan de 350 euro.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2018 09:32

Meer dan €350 voor één stoel? Geen enkele rechter gaat daarmee akkoord gaan. Tenzij je in een super-de-luxe villa met enkel designmeubelen verbleven hebt. Kan je op internet geen gelijkaardige stoel vinden, kwestie van een idee te krijgen van de effectieve prijs?

Als jij akkoord gaat dat de verhuurder de €350 inhoudt als compensatie voor de stoel (ik vind het vrij hoog, maar bon, als je niet akkoord gaat, komt daar weer extra gedoe bij), laat dan de verhuurder via een aangetekend schrijven weten dat u niet wenst in te gaan op zijn vraag om extra te betalen voor één kapotte stoel, aangezien de waarborg van €350 ruimschoots moet volstaan om de schade te dekken, en dat wat u betreft de zaak daarmee afgesloten is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”