tweedehands wagen

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

tweedehands wagen

#1 , 07 sep 2018 15:58

Tweedehands wagen gekocht bij erkende garage in maart 2018.
16 augustus platte batterij na 10min openstaan vd koffer.
23 augustus idem. Terug opgestart met startkabels.
Dit was tijdens reisperiode en heb de batterij tijdens reis op 2 plaatsen laten uitmeten,was volgens hen perfect.
auto stond nu stil vn dinsdagavond- deze morgen niet te starten ook niet door pechverhelping en dus gesleept.

Recht dat dit onder garantie valt? Pechverhelping dacht dat het niet de batterij was

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2018 16:26

Eens je alternator uitmeten met een voltmeter (universeelmeter) zie je onmiddelijk als de motor draait of je batterij aan het opladen is of niet, deze moet 13 a 14 V geven, geeft hij maar 12 V dan is deze stuk .
En dit is dan garantie !

Ik weet nu niet of de batterij onder de garantie gaat vallen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 07 sep 2018 16:30

Ook niet als de batterij defect is door leeg te lopen? En dat natuurlijk dit veroorzaakt werd door de gebrekkige alternator?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2018 16:34

Een batterij gaat niet kapot hoor om te laten leeg lopen door verbruik van een verbruiker
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 07 sep 2018 16:39

Het zal er alleszins geen goed aan doen denk ik. En al zeker niet verschillende keren na mekaar totaal leeg... en dat bij een accu die misschien nog net goed genoeg was.

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 sep 2018 17:15

ondertussen gebeld naar de garage
de batterij is plat en kapot, hebben ze uitgemeten.

Ik vraag is dit onder garantie?
garage: je bent hier in februari nog maar geweest omdat hij niet wou starten?
ik: neen, ik kocht hem 2 maart bij jullie en op de papieren staat - 1 jaar garantie, mechanisch in orde
Dus dat lijkt me onder garantie te vallen!
garage: ik moet overleggen en ze leggen toe

tips om verder te gaan?
ik zou graag op papier laten zetten dat de wagen in februari ook al niet wou starten en ze dit niet lieten weten. HOe doe ik dit best
Ik wil ook niet betalen, want als hetzelfde probleem reeds in februari was en ze zeggen niets, lijkt mij dat moedwillig info achterhouden

Alle ervaringen welkom dus

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 sep 2018 17:45

Na 3 telefoons valt het onder garantie.

Maar ik zou voor het zekerste de alternator laten uitmeten dus. Kan je dat in elke garage doen? geen man in huis hier en zelf geen kennis van.
Want voor hetzelfde geld is't binnen 6 maand weer van dat, net buiten de garantieperiode

toppunt is wel dat als die kerel zich niet had versproken aan de telefoon, ik het nooit ging weten dat hij in februari voor hetzelfde probleem reeds binnen was en kon ik geen aanspraak maken op garantie

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 07 sep 2018 17:55

Een beetje garagist, ook die om het hoekje, heeft dat in huis, incluis de kennis om ermee om te gaan.


Bevestig in elk geval al het akkoord dat u hebt om die accu in garantie te nemen. Aangetekend dus, moet ik hier de nadruk op leggen? Intussen laat u ook eens die alternator uitmeten, indien daar het probleem ligt, moet die m.i ook onder waarborg vallen. Garage kan dat eenvoudig vervangen door een ruilstuk.

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 sep 2018 17:58

Ik mag morgen om de wagen - op het papier staat vermeld dat de accu in garantie is en dat er dus niets betaald moet worden.

Veronderstel dat het er niet bij zou staan, dat de accu onder garantie valt - dan zou ik best de auto niet meenemen?
of is het gewoon ok als op de factuur staat 'vervangen batterij' 0 euro, of zoiets

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 sep 2018 18:54

Batterij is vervangen,alternator was ok.
Ik vroeg ad telefoon en zowel bij het ophalen vd wagen of ik kopie mocht vd geleverde werken. Dit wilden ze niet meegeven,enkel tonen...

Ondertussen werkt de 12v oplader niet meer tussen de twee voorzetels als tussen de voor-en achterzetels,enkel in de koffer werkt die nog,niet zo handig vr de gps dus.
Dit valt toch ook onder garantie? Dat is toch geen gewone slijtage meer...

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 11 sep 2018 19:15

Inderdaad onder garantie.

Maar misschien ligt daar ergens een oorzaak van al die miserie. Die oplader loopt wellicht over een zekering. Als er nu ergens een foutje in die bedrading zit, of stroomverlies.... en dan kortsluiting, "springt" die zekering...

Stroomverlies put accu uit, die loopt herhaaldelijk leeg, en dat doet een batterij geen deugd.

Maar ook als het zo gebeurd is, valt dit onder garantie; zorg alleen dat de oorzaak van het probleem ook verholpen wordt.

Terug naar “Andere”