Bouwen

LieveVD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bouwen

#1 , 06 sep 2018 11:18

Na wat opzoekingswerk kwam ik te weten dat architect en bouwfirma 10 jaar aansprakelijk blijven. Maar hoe zit het bv met een keukenplaatser of plaatser binnendeuren. Ze geven aan dat ze maar 2 jaar garantie geven. Klopt dit ? Wat indien het slecht geplaatst is, en bv de scharnieren van de keukenkasten na 2 jaar het begeven ? Of wat indien een houten deur begint los te pellen nar 2 jaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 sep 2018 12:28

Er is een verschil tussen aansprakelijkheid en waarborg. Aannemer en architect blijven aansprakelijk gedurende 10 jaar voor eventuele fouten die ze zouden hebben gemaakt. Een keukenleverancier geeft 2 jaar waarborg op zijn werk en de materialen die hij heeft gebruikt

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 06 sep 2018 20:10

10 jarige aansprakelijkheid betreft enkel de stabiliteit van de woning.
Keukenkasten waarvan de scharnieren lossen gaan de stabiliteit van de woning niet in het gedrang brengen.

Reclame

LieveVD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2018 10:34

Dus - in het ergste geval - geef je bv 25000 € uit aan een nieuwe keuken, die na 2 jaar zware gebreken vertoont... en kan je daar niets aan doen ? Hiervoor is er geen cosumentenbescherming ? Oplossing ... om de 2 jaar een nieuwe keuken installeren ...?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2018 11:03

Ik denk niet dat je nu moet overdrijven met zulke zaken.

Als je een investering doet van een keuken dan word toch de uitleg gegeven uit welke materialen die kasten zijn opgebouwd, je koopt toch geen kat in een zak.
Je heeft toch je meetlatje mee om de dikte van de platen te meten zeker, je ziet toch welke scharnieren er gebruikt worden, welk soort sigarettenprof er op de platen geplakt zijn, de verkopers tonen je toch de materialen en de offerte moet deze materialen beschrijven.

wat kan er nu de eerste jaren aan een keuken komen bij normaal gebruik ???

De toestellen zijn altijd apart en heeft eigenlijk niks met de kasten te maken, de meeste keukens komen uit Italië en Duitsland, ook IKEA heeft met zijn keukens een zeer goede naam en kosten 75% minder..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 sep 2018 15:10

Na 20 jaar gaan we nu onze keuken vernieuwen, niet omdat de meubels versleten zijn, maar omdat mijn echtgenote en ik eens andere toestellen willen en een andere indeling. Aan de meubelen is er nog geen krasje en/of scharniertje defect. Wel regelmatig gesmeerd, en als er al eens een vijsje loskwam, onmiddellijk terug vastgevezen. Ze zou gemakkelijk nog 10 jaar kunnen meegaan.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 07 sep 2018 16:32

En dat zweudse merk heeft naar het schijnt een serieuze waarborg, waar ze ernstig mee omgaan. Zelfs 25 jaar, zegt men.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 sep 2018 16:38

En dat zweudse merk heeft naar het schijnt een serieuze waarborg, waar ze ernstig mee omgaan. Zelfs 25 jaar, zegt men
Ik heb er twee geinstaleerd bij de zonen, dit is klasse materiaal man !

En 25 jaar op de kasten en werkbladen .

Een degelijke keuken kan gemakkelijk 40 jaar mee gaan, de toestellen dit is natuurlijk wat anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 07 sep 2018 16:41

I know. En ze zijn niet krenterig met hun garantie, en al zeker niet als ze zelf voor plaatsing zorgen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 07 sep 2018 17:37

Heb zelf al 5 keukens van die Zweed geïnstalleerd. Bij mijn schoonmoeder destijds, 1 bij mijn oudste zoon, 1 in een eigen verhuurd appartement, en al 2 bij mijn jongste zoon. (de eerste in zijn huurappartement waar de verhuurder betaalde, en de 2de in de bijkeuken in zijn nieuw aangekocht huis. De grote keuken werd geïnstalleerd door een bekende keukenfirma. De oudste zal nu al wel 25 jaar zijn, en staat er nog steeds. Ook alle toestellen zijn nog origineel. Is er nu nog een scharniertje stuk, krijg je na 25 jaar nog steeds een gratis vervanging.. :D :D :D

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 07 sep 2018 17:44

:lol: :idea: :idea:

We moeten hier dringend eens een mail sturen. Hoe vraag je trouwens een percentje in het skandinavisch ? :oops:

Terug naar “Andere”