Aankoop bedrijfswagen als particulier

Seppethedog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aankoop bedrijfswagen als particulier

#1 , 23 aug 2018 14:27

Goeiemiddag,
Een gelijkaardige vraag is hier waarschijnlijk reeds gesteld, maar aangezien het een specifieke situatie is zou het kunnen dat de uitkomst anders is, dus bij deze...
Het betreft de aankoop van een bedrijfswagen als particulier. De firma in kwestie heeft blijkbaar op deze wagen nog een financiering lopen en geruchten gaan dat de firma in kwestie niet echt "gezond" meer is. Mijn vraag, als ik deze wagen wil aankopen kan ik dat zomaar doen,of wordt deze wagen bij mij aangeslagen in geval van faillissement...en hoe kan ik dit soort problemen vermijden? Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2018 15:44

1/Je mag geen wagen kopen als je weet dat er een financiering op zit, deze firma mag deze niet verkopen, deze is eigendom van de bank zolang de lening loopt !

2/Als deze firma binnen de 6 maanden in faillissement gaat heb je zeer veel kans dat je dit gaat terug moeten geven aan de curator daar het in de verdachte periode is verkocht !

Blijf daar met je handen af als je geen miserie wil !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Seppethedog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2018 17:55

1/Je mag geen wagen kopen als je weet dat er een financiering op zit, deze firma mag deze niet verkopen, deze is eigendom van de bank zolang de lening loopt !

2/Als deze firma binnen de 6 maanden in faillissement gaat heb je zeer veel kans dat je dit gaat terug moeten geven aan de curator daar het in de verdachte periode is verkocht !

Blijf daar met je handen af als je geen miserie wil !
Hartelijk dank voor uw reactie, wat als er in de aankoop acte wordt vermeld dat de auto schulden vrij is,ik hoef dat als particulier toch niet te controleren,en kan ik dat überhaupt controleren..?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2018 17:59

Neen je kan dit niet controleren, maar bij faillissement kan je toch missserie krijgen, en als men kan bewijzen dat je wist dat de firma op punt van faillissement stond ben je wagen en centen kwijt, maar je kan het altijd proberen en daarna zie je wel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 23 aug 2018 19:25

Toch wel nuanceren.
Het is niet omdat een wagen gefinancierd werd, dat die eigendom van de bank is tot totale betaling schuld. Dat is niet zo. In contractrecht naar bedrijven is het wél gangbaar dat er een 'subrogatie in het voordeel van de onbetaalde verkoper' gebeurt. In praktijk genereert dat een voorrecht van de bank op de verkoop opbrengst van de wagen bij faillissement buiten de rangregeling met andere schuldeisers.
Wel van belang is dat als u koopt, u zal moeten kopen aan marktconforme voorwaarden. Als zou blijken dat u sterk onder de marktwaarde kocht (of een deel zonder factuur....) kan in voorkomend geval de curator u een combine aanwrijven en vragen het geclaimde tekort terug te storten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Seppethedog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2018 16:43

Toch wel nuanceren.
Het is niet omdat een wagen gefinancierd werd, dat die eigendom van de bank is tot totale betaling schuld. Dat is niet zo. In contractrecht naar bedrijven is het wél gangbaar dat er een 'subrogatie in het voordeel van de onbetaalde verkoper' gebeurt. In praktijk genereert dat een voorrecht van de bank op de verkoop opbrengst van de wagen bij faillissement buiten de rangregeling met andere schuldeisers.
Wel van belang is dat als u koopt, u zal moeten kopen aan marktconforme voorwaarden. Als zou blijken dat u sterk onder de marktwaarde kocht (of een deel zonder factuur....) kan in voorkomend geval de curator u een combine aanwrijven en vragen het geclaimde tekort terug te storten.
Dank voor uw reactie,
De prijs zou wel degelijk marktconform zijn, vergelijking op verschillende tweedehands sites, daar zal het probleem niet liggen...ik vrees alleen de inbeslagname van het voertuig,dat ik tenslotte ter goeder trouw aangekocht heb op dat ogenblik...,ik weet het nu even niet of ik het al dan niet moet doen.
Even paar nachtjes over slapen denk ik..

Terug naar “Andere”