Gevoel dat ik word opgelicht (2dehands.be)

Virgil
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Gevoel dat ik word opgelicht (2dehands.be)

#1 , 16 aug 2018 20:29

Sinds enkele dagen staat mijn smartphone te koop op 2dehands.be
Er is veel reactie en veel oplichters contacteren mij (ik ken de meeste trucjes al: pakje tegelijkerlijd opsturen wanneer de overschrijving gebeurt, moet op een frauduleuze e-mail op een link klikken om geld te ontvangen via DHL,...).
Maar vandaag ben ik iets zeer vreemds tegengekomen:
Een man neemt contact (via de chat op 2dehands) met mij op om te smartphone te kopen, we komen tot een akkoord en deze avond staat de man voor mijn deur. Hij vroeg direct of het bankrekeningnr BEXXXX van mij was en of ik bij bank X zat, wat inderdaad klopte. Daarna vertelde hij mij dat er iemand via zijn rekeningnr €1000 (gisteren €500 en vandaag €500) op mijn rekeningnr had overgeschreven met als vermelding "aankoop S9 'mijn naam' via 2dehands'. Toen keek ik naar mijn rekening en zijn verhaal leek te kloppen, er was inderdaad 2 x €500 overgeschreven op mijn rekeningnr. Hij zei dat hij op 2dehands.be gezocht heeft naar iemand die een S9 verkochte met mijn naam, en zo mij gevonden had.
De man was zeer vriendelijk. Ik zei ook dat ik dit allemaal zeer raar vond, en dat ik dit onmiddellijk wil regelen via de mijn bank. Hij zei dat hij al naar zijn bank en de politie was geweest om dit te melden en dat zij eerstdaags contact met mij zullen opnemen! Daarna vroeg ik ook zijn gegevens en bankkaart om te checken. Ik heb een foto van zijn ID en bankkaart (rekeningnr kwam overeen). Ik vroeg ook naar zijn gsmnr, maar toen ik belde naar dat nr gebeurde er niets, hij had wel 2 smartphones bij zich maar geeneen rinkelde! Toen belde hij met zijn gsm naar mijn nr en zo heb ik toch zijn nr verkregen (een totaal ander nr dan wat hij opgaf).
Hij vroeg dan ook of het bedrag niet direct kon terugstorten, want als dit via de bank gaat zou dit weken duren en hij vertrok toevallig morgen op reis en had het geld nodig...

Op het eerste zicht lijkt zijn verhaal te kloppen maar er zijn toch rare dingen: hij had 2 smartphones bij zich, zijn telefoonnr klopte niet, hij komt speciaal van Antwerpen naar W-VL, zeer uitgebreide beschrijving bij de overschrijving, ...

Ik ben dus (nog) niet opgelicht, ik ben alleen €1000 rijker voorlopig...

Heeft iemand hier ervaring mee? Vind dit allemaal zeer vreemd!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 aug 2018 20:32

Stap met dat verhaal best naar de politie, want dat is wellicht weer een nieuwe techniek om bankrekeningen te hacken (vraag me niet hoe, maar dit is wel héél eigenaardig)

Siegfried
Berichten: 94

#3 , 16 aug 2018 23:39

Hou ons op de hoogte maar het is zeker een (nieuwe) vorm van oplichting. Een recent profiel op 2dehands? Ik veronderstel dat de 'politie en bank' die je zullen contacteren handlangers van hem zullen zijn.

Zit ook op 2dehands en het aantal keren dat men mij probeerde op te lichten zijn haast niet meer te tellen, maar deze manier is nieuw voor me.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 aug 2018 01:29

Hij vroeg dan ook of het bedrag niet direct kon terugstorten, want als dit via de bank gaat zou dit weken duren en hij vertrok toevallig morgen op reis en had het geld nodig...

Ik ben dus (nog) niet opgelicht, ik ben alleen €1000 rijker voorlopig...
Als je terugstort of phone meegeeft ben je gezien, en verdwijnt dat geld weer van je rekening
Is er waarschijnlijk een dezer dagen al af omdat je niet hapte

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 17 aug 2018 09:13

iemand via zijn rekeningnr €1000 (gisteren €500 en vandaag €500) op mijn rekeningnr
Op je uitreksels kan je toch kijken van wie het komt?
eventueel die persoon opzoeken (sociale media?) of kijken van adres en langsgaan?

mogelijk is zijn bankrekening gehackt met fishing.

een scan/foto van bankkaart ofz namaken is niet 'zo' moeilijk...

Maar idd wel vreemd...

Virgil
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 aug 2018 10:34

Hou ons op de hoogte maar het is zeker een (nieuwe) vorm van oplichting. Een recent profiel op 2dehands? Ik veronderstel dat de 'politie en bank' die je zullen contacteren handlangers van hem zullen zijn.

Zit ook op 2dehands en het aantal keren dat men mij probeerde op te lichten zijn haast niet meer te tellen, maar deze manier is nieuw voor me.
Het is inderdaad een recent profiel, maar zijn uitleg was dat hij mij via de omschrijving vd overschrijving is gaan opzoeken, omdat het product + mijn naam + '2dehands' daar stonden...

Zit ook al lang op 2dehands en inderdaad, het aantal oplichters is niet te tellen!

Virgil
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 aug 2018 10:35

Hij vroeg dan ook of het bedrag niet direct kon terugstorten, want als dit via de bank gaat zou dit weken duren en hij vertrok toevallig morgen op reis en had het geld nodig...

Ik ben dus (nog) niet opgelicht, ik ben alleen €1000 rijker voorlopig...
Als je terugstort of phone meegeeft ben je gezien, en verdwijnt dat geld weer van je rekening
Is er waarschijnlijk een dezer dagen al af omdat je niet hapte
Inderdaad, denk ik ook. Maar vind het wel vreemd dat hij niet meer aandrong om het geld terug te storten...

Virgil
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 aug 2018 10:40

iemand via zijn rekeningnr €1000 (gisteren €500 en vandaag €500) op mijn rekeningnr
Op je uitreksels kan je toch kijken van wie het komt?
eventueel die persoon opzoeken (sociale media?) of kijken van adres en langsgaan?

mogelijk is zijn bankrekening gehackt met fishing.

een scan/foto van bankkaart ofz namaken is niet 'zo' moeilijk...

Maar idd wel vreemd...
De 'afzender' vh geld komt inderdaad overeen met de persoon die voor m'n deur stond. Het rekeningnr kwam overeen met zijn bankkaart die hij toonde en naam met zijn ID... Maar dit kan inderdaad allemaal fake zijn.
Ik heb opgezocht op facebook en zijn foto's kloppen maar heeft wel 'toevallig' 0 vrienden. Maar ik heb nu ook wel zijn foto!

Inderdaad, hij zegt dat zijn bankkaart gehackt is, maar waarom zou die hacker in godsnaam dan geld overschrijven naar een derde persoon, hij wint er zelf niets bij?

mjers
Berichten: 1788

#9 , 17 aug 2018 11:03

Onmiddellijk de politie erbij halen, dit is uiteraard oplichting.

"""
Wanneer de valse koper de verkoper betaalt, doet hij dat vaak met valse of vervalste cheques van buitenlandse banken. De bank stort het bedrag onder voorbehoud op de rekening van de verkoper, in afwachting dat de echtheid van de cheque bewezen wordt. Het kan enkele weken duren vooraleer de bank te weten komt dat het een valse cheque betreft, en op dat ogenblik zal de bank het eerder gestorte geld terugvorderen. Het verkoper heeft tegen dat ogenblik meestal het "verkochte" artikel opgestuurd naar de koper.
""""

https://www.politie.be/5998/nl/nieuws/internetfraude

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 17 aug 2018 11:10

Hier is toch helemaal niet met cheque betaald? Een overschrijving is niet zo simpel terug te draaien zonder medewerking van de ontvanger, zelfs als er oplichting in het spel is.

Is in ieder geval een zeer vreemd verhaal. Ik zou proberen om, desnoods telefonisch, iemand te pakken te krijgen bij de recherche die zich bezighoudt met internetcriminaliteit. Dit zal de expertise van een verbalisant die je in het doorsnee politiekantoor kan aantreffen ver te boven gaan, vrees ik.
"sowieso" schrijf je zo.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 17 aug 2018 11:14

Hier is toch helemaal niet met cheque betaald? Een overschrijving is niet zo simpel terug te draaien zonder medewerking van de ontvanger, zelfs als er oplichting in het spel is.

Is in ieder geval een zeer vreemd verhaal. Ik zou proberen om, desnoods telefonisch, iemand te pakken te krijgen bij de recherche die zich bezighoudt met internetcriminaliteit. Dit zal de expertise van een verbalisant die je in het doorsnee politiekantoor kan aantreffen ver te boven gaan, vrees ik.
Dat weet TS toch helemaal niet... de koper heeft met een cheque betaalt aan de bank waarschijnlijk. Het slachtoffer ziet enkel het geld op zijn rekening verschijnen.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 17 aug 2018 11:19

1) Als dit een cheque was, dan is dit duidelijk zichtbaar in de mededeling.
2) Hoe in je een cheque op een rekening die niet de jouwe is?
"sowieso" schrijf je zo.

puttemanp
Berichten: 613

#13 , 17 aug 2018 14:00

2) Hoe in je een cheque op een rekening die niet de jouwe is?
Door de cheque te 'endosseren'.

P.

jef007
Berichten: 1680

#14 , 18 aug 2018 15:24

hou ons aub op de hoogte!

Virgil
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 aug 2018 12:04

Ik ben de dag erna onmiddellijk naar mijn bank gegaan met het verhaal en ook zij vonden dit zeer vreemd en hadden dit nog nooit gehoord... Ze raadden mij aan om aangifte te doen bij de politie, dat ben ik dan ook gaan doen!
De politie zei dat ik voorlopig niets mocht terugstorten tot het onderzoek afgerond was, hij had dus ook daadwerkelijk aangifte gedaan bij de politie in Antwerpen.
Ik had de persoon beloofd om hem op de hoogte te houden. Toen ik had uitgelegd wat de politie mij had verteld kwam de man verbaal zéér agressief. Hij MOEST het geld onmiddellijk terug hebben omdat het zijn geld was, hij was op vakantie en had het nodig! Hij zei dat hij me wist wonen en dat hij mensen ging sturen en dat zij minder geduld hadden en van m'n leven een hel gingen maken enz... Met deze bedreigingen ben ik terug naar de politie gestapt, zij hebben een pv opgemaakt. Maar toen ik daar zat belde de persoon in kwestie toevallig, waarop de inspecteur opnam! Het ging er zeer hevig aan toe! Hij bleef dreigen en ging niet stoppen zei hij! Het ging er echt luid aan toe!
Hij stuurde me daarna nog enkele berichten: dat een klacht tegen hem neerleggen hem niet ging stoppen en dat ik nog niets weet van hem enz... Ik heb daarop nog 1 vriendelijk bericht gestuurd met de situatie die ik nog eens duidelijk uitlegde en dat ik niets MOCHT ondernemen, daarop antwoordde hij: jij doet jouw ding, ik het mijne...
Dit alles gebeurde vrijdagnamiddag, sindsdien heb ik niets meer van hem gehoord. Het geld staat ook voorlopig nog altijd op m'n rekening...

Terug naar “Andere”