Schuld-verjaring-incasso

NNNICO
Topic Starter
Berichten: 1

Schuld-verjaring-incasso

#1 , 08 aug 2018 16:42

Ik ontving een aanmaning tot betaling van een incassobureau ivm een openstaande schuld uit 2013 en 2015 aan een ziekenhuis.
Ik snap dat ik die eigenlijk had moeten betalen maar verhuisde toen te vaak en was een periode dakloos.

Nu overweeg ik wel om de schuld aan het ziekenhuis te betalen maar ik gruwel van de schuldmaffia die incasso bureaus zijn. zij vorderen van mij meer dan 2x de originele schuld.

Nu is mijn vraag, als het om facturen gaat uit 2013 en 2015, zijn deze vorderingen dan niet al lang verjaard? (art. 2277 bw (google!)
En indien indertijd "stuitende" (google again) handelingen zijn gesteld, hoe achterhaal ik dat voor ik het incassobureau de middenvinger geef?

iemand een idee hoe ik best handel. (juridsch, ethisch bepaal ik naderhand wel)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2018 20:09

Ziekenhuis facturen verjaren na 2 jaar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 08 aug 2018 22:47

U reageert formeel naar het ziekenhuis én naar het incasso (per aangetekende brief) met de boodschap "beide facturen met nummer ABC en DEF zijn verjaard".
Aan hun om te bewijzen dat het gestuit is.

Niet meer zeggen dan dit (behalve het toepassen van de BIN-normen voor het opstellen van een brief, en je handtekening onderaan en dergelijke).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 08 aug 2018 23:05

Bovenaan de brief het woord AANGETEKEND datum en plaats en
Opgesteld in x voud ( aantal partijen die de brief gaan krijgen).
U hebt zelf ook een identieke afdruk ( met een printer geen enkel probleem).
U kan in de brief ook vermelden dat u de AS ook per gewone brief naar hen zal sturen steek deze op de post een dag of drie later.
Als u de AS verstuurd met een Antwoord / Reponse kaart hebt u ook de handtekening van de ontvanger.
Nu in principe moet dat in beide organisaties een persoon of personen hebben die gemachtigd zijn een AS aan te nemen ( document van de post)
Geen enkele rechter gaat aannemen dat noch de AS noch de gewone brief niet aangekomen zal zijn.

Terug naar “Andere”