huur vakantiewoning kan niet doorgaan
Geplaatst: 01 aug 2018 10:34
wij waren van plan om met ons gezin (4 personen) en een bevriend koppel een chalet te huren vlak buiten Dochamps voor de periode van 20 augustus tem 27 augustus. Dit gebeurde via een Nederlandse site (kan naam geven in pm) maar betreft dus huur van een vakantiewoning in België.
een eerst voorschot van 353,88 euro werd door hen ontvangen op 22 februari 2018.
Eind april kregen we echter te horen dat de vrouw van het bevriend koppel heel ernstig ziek was (kanker met uitzaaiingen) en dat het er niet goed uitzag. we hebben dan ook een mail gestuurd naar de verhuurfirma met de mededeling dat wegens deze omstandigheden de geplande vakantie niet zou kunnen doorgaan.
Ik stuurde deze mail:
Samen met een bevriend koppel, namelijk F. D. en zijn vrouw A. hebben wij een reservatie gedaan voor een vakantiehuisje “Le Chalet” voor de peridoe 20/08/2018 tem 27/08/2018 met reserveringsnummer xxxxxxxx (So Les Vales 2, 6960 Dochamps)
Een eerste voorschot van 353,88 werd reeds betaald en door u ontvangen op 22 februari 2018.
Gisterenavond hebben wij echter heel slecht nieuws gekregen dat de vrouw van F., A, zeer ernstig ziek is.
Er werd een hele agressieve vorm van kanker bij haar vastgesteld en de vooruitzichten zijn heel heel slecht. Zonder behandeling heeft ze nog 6 maand te leven, met behandeling hopelijk nog 18 maand. Wij zijn natuurlijk enorm aangedaan door dit nieuws gezien dit al vele jaren onze beste vrienden zijn.
Het is dan logisch gezien deze omstandigheden dat de bovengenoemde vakantie helaas niet zal kunnen doorgaan. Gezien de langdurige en intensieve behandeling zal A. niet in staat zijn mee te gaan en haar man F. zal voor haar moeten zorgen.
Gelieve ons te laten weten welke stappen wij moeten doen om deze reservatie te annuleren en eventueel welke kosten er bij komen kijken. Gezien het nog 4,5 maand is voor de geplande datum neem ik aan dat jullie weinig problemen zullen hebben om het huisje nog te verhuren en hopen wij dat de kosten voor ons tot een minimum kunnen worden beperkt.
Wij horen graag van u en rekenen op uw begrip.
Met vriendelijke groeten
Wij kregen hierop volgend antwoord:
Geachte,
Dat is een triest verhaal en ik wens jullie veel wijsheid in de begeleiding.
Denk dat er niet veel mensen op deze aarde zijn die niet met het meedogenloze
monster geconfronteerd zijn.
Wat jullie reservering betreft heeft (firmanaam) geen annuleringsregeling voorzien maar
gekozen voor het verplichten van een annuleringsverzekering. Daar zouden jullie
in eerste instantie contact mee moeten opnemen.
Mocht dat niet het gewenste resultaat opleveren dan biedt (firmanaam) een solidariteitsregeling
aan in de vorm van het opnieuw ter verhuur aanbieden van de woning.
Dit kan uiteraard uitsluitend na jullie schriftelijke ( mail) opdracht.
Wanneer de woning vóór de last-minute aanbiedingen opnieuw verhuurd wordt, worden
jullie betalingen minus de reserveringskosten en 40 euro administratiekosten geretourneerd.
Mocht de woning pas in het last-minutestadium opnieuw gereserveerd worden dan verliezen
jullie ook nog de korting die verleend werd. Last-minute gaat ongeveer 14 dagen voor datum in.
Tot een nieuwe huurder gevonden is, blijven jullie verplichtingen in stand.
met vriendelijke groet,
Robbie H.,
in een mail met datum 3 mei gaven wij dan schriftelijk de opdracht om de woning opnieuw te verhuren, met de hoop zo de kosten voor ons tot een minimum te beperken.
Op 24 juni is A. overleden ten gevolge van haar ziekte.
Gezien we niets meer hoorden van (firmanaam) stuurde ik op 23 juli nog eens een mail voor een update van de zaak.
Hierop kreeg ik volgende mail:
Geachte,
Mijn condoleances.
Er is geen nieuwe reservering voor het Chalet gekomen.
Als jullie dat wensen kan ik het ook vrijgeven voor minder personen
maar dat is een lagere prijs en dan zullen jullie ook minder terugbetaald krijgen.
met vriendelijke groet,
Robbie H.
vraag: kan de firma ons verplichten de volledige huurprijs te betalen?
Was dus normaal voor 6 personen (591,75€) + 1 huisdier (56€) + toeslag vaste lasten (126€ ) + schoonmaakkosten (60 €) + reserveringkosten (30€) + wifi (10€) = 873,75 €
Volgens de huurovereenkomst/factuur moest er als volgt betaald worden:
voor 26/2 353,88 € (is gebeurd)
voor 09/07 323,88 € (niet gebeurd)
voor 06/0/8 196,00 € (niet gebeurd)
Borg voor 06/08 400 € (niet gebeurd)
Ondertussen hebben wij ook al via sociale media geprobeerd een huurder te vinden, maar helaas tot nu toe geen geluk.
Hoop op jullie advies en goed nieuws.
een eerst voorschot van 353,88 euro werd door hen ontvangen op 22 februari 2018.
Eind april kregen we echter te horen dat de vrouw van het bevriend koppel heel ernstig ziek was (kanker met uitzaaiingen) en dat het er niet goed uitzag. we hebben dan ook een mail gestuurd naar de verhuurfirma met de mededeling dat wegens deze omstandigheden de geplande vakantie niet zou kunnen doorgaan.
Ik stuurde deze mail:
Samen met een bevriend koppel, namelijk F. D. en zijn vrouw A. hebben wij een reservatie gedaan voor een vakantiehuisje “Le Chalet” voor de peridoe 20/08/2018 tem 27/08/2018 met reserveringsnummer xxxxxxxx (So Les Vales 2, 6960 Dochamps)
Een eerste voorschot van 353,88 werd reeds betaald en door u ontvangen op 22 februari 2018.
Gisterenavond hebben wij echter heel slecht nieuws gekregen dat de vrouw van F., A, zeer ernstig ziek is.
Er werd een hele agressieve vorm van kanker bij haar vastgesteld en de vooruitzichten zijn heel heel slecht. Zonder behandeling heeft ze nog 6 maand te leven, met behandeling hopelijk nog 18 maand. Wij zijn natuurlijk enorm aangedaan door dit nieuws gezien dit al vele jaren onze beste vrienden zijn.
Het is dan logisch gezien deze omstandigheden dat de bovengenoemde vakantie helaas niet zal kunnen doorgaan. Gezien de langdurige en intensieve behandeling zal A. niet in staat zijn mee te gaan en haar man F. zal voor haar moeten zorgen.
Gelieve ons te laten weten welke stappen wij moeten doen om deze reservatie te annuleren en eventueel welke kosten er bij komen kijken. Gezien het nog 4,5 maand is voor de geplande datum neem ik aan dat jullie weinig problemen zullen hebben om het huisje nog te verhuren en hopen wij dat de kosten voor ons tot een minimum kunnen worden beperkt.
Wij horen graag van u en rekenen op uw begrip.
Met vriendelijke groeten
Wij kregen hierop volgend antwoord:
Geachte,
Dat is een triest verhaal en ik wens jullie veel wijsheid in de begeleiding.
Denk dat er niet veel mensen op deze aarde zijn die niet met het meedogenloze
monster geconfronteerd zijn.
Wat jullie reservering betreft heeft (firmanaam) geen annuleringsregeling voorzien maar
gekozen voor het verplichten van een annuleringsverzekering. Daar zouden jullie
in eerste instantie contact mee moeten opnemen.
Mocht dat niet het gewenste resultaat opleveren dan biedt (firmanaam) een solidariteitsregeling
aan in de vorm van het opnieuw ter verhuur aanbieden van de woning.
Dit kan uiteraard uitsluitend na jullie schriftelijke ( mail) opdracht.
Wanneer de woning vóór de last-minute aanbiedingen opnieuw verhuurd wordt, worden
jullie betalingen minus de reserveringskosten en 40 euro administratiekosten geretourneerd.
Mocht de woning pas in het last-minutestadium opnieuw gereserveerd worden dan verliezen
jullie ook nog de korting die verleend werd. Last-minute gaat ongeveer 14 dagen voor datum in.
Tot een nieuwe huurder gevonden is, blijven jullie verplichtingen in stand.
met vriendelijke groet,
Robbie H.,
in een mail met datum 3 mei gaven wij dan schriftelijk de opdracht om de woning opnieuw te verhuren, met de hoop zo de kosten voor ons tot een minimum te beperken.
Op 24 juni is A. overleden ten gevolge van haar ziekte.
Gezien we niets meer hoorden van (firmanaam) stuurde ik op 23 juli nog eens een mail voor een update van de zaak.
Hierop kreeg ik volgende mail:
Geachte,
Mijn condoleances.
Er is geen nieuwe reservering voor het Chalet gekomen.
Als jullie dat wensen kan ik het ook vrijgeven voor minder personen
maar dat is een lagere prijs en dan zullen jullie ook minder terugbetaald krijgen.
met vriendelijke groet,
Robbie H.
vraag: kan de firma ons verplichten de volledige huurprijs te betalen?
Was dus normaal voor 6 personen (591,75€) + 1 huisdier (56€) + toeslag vaste lasten (126€ ) + schoonmaakkosten (60 €) + reserveringkosten (30€) + wifi (10€) = 873,75 €
Volgens de huurovereenkomst/factuur moest er als volgt betaald worden:
voor 26/2 353,88 € (is gebeurd)
voor 09/07 323,88 € (niet gebeurd)
voor 06/0/8 196,00 € (niet gebeurd)
Borg voor 06/08 400 € (niet gebeurd)
Ondertussen hebben wij ook al via sociale media geprobeerd een huurder te vinden, maar helaas tot nu toe geen geluk.
Hoop op jullie advies en goed nieuws.