Dreigement tot diefstal-klacht

Shila
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dreigement tot diefstal-klacht

#1 , 27 jul 2018 18:46

Hallo allemaal. Wij zitten met iets waarvan wij denken dat het zich niet tegen ons zou kunnen keren, maar willen toch een woordje zekerheid.

Wij zijn onlangs getrouwd, en hebben daarvoor enkele getuigen gehad. Een van die getuigen is een studerende vriend van mijn man. Wij hadden de mannelijke getuigen laten weten dat mijn man naar een kostuumwinkel zou gaan, en dat zij konden meekomen indien zij ook een kostuum wilden aankopen voor onze trouw (waarvoor er een dresscode was, nl. "chique in suits & dresses" in bepaalde kleuren, maar wat natuurlijk niet met een geweer tegen het hoofd is). We hebben daarbij gezegd dat wij zelf geen kostuums zouden betalen. Allebei de getuigen van mijn man zijn daarop ingegaan, waarbij er één is meegegaan op dezelfde dag dat mijn man ging: die studerende vriend. (De andere is nadien geweest en heeft zijn eigen kostuum betaald). De studerende vriend heeft een kostuum gekozen en zijn ouders hebben hiervoor betaald, gezien hij studeert en nooit over veel geld beschikt.

In de verdere aanloop naar onze trouw zijn er echter enkele zaken "gebeurd". Er is een vrijgezellenfeest georganiseerd voor mijn man, waarbij die studerende vriend maandenlang alle organisatie compleet genegeerd heeft en enkel is komen opdagen voor het feestje zelf. Deze vriend contacteren is ook steeds een heel groot probleem geweest. Op sms-berichtjes, telefoontjes of berichtjes via het internet komt er zelden reactie, ofwel pas een week, twee weken, ... later. Naar de aanloop van ons trouwfeest was er dus zo goed als geen betrokkenheid van deze persoon.

Een maand voor onze trouw moest ik langs het stadhuis om nog enkele dingen in orde te brengen en de gegevens van de getuigen door te geven (bvb paspoort). Weken op voorhand zijn wij begonnen met deze studerende getuige te contacteren opdat hij een kopie van zijn paspoort zou doorsturen, zodat wij hem officieel zouden kunnen inschrijven als getuige. Wekenlang heeft hij niet geantwoord, en af en toe een keer gezegd dat hij er werk van ging maken. De dag voordat ik naar het stadhuis moest, hebben wij hem opnieuw gecontacteerd met de boodschap dat onze printer stuk was en we die avond op een bepaald uur bij een goedhartige vreemde in de buurt zouden langsgaan om de paspoorten af te drukken. Hij moest de zijne doorsturen voor dat uur. Natuurlijk hebben wij het paspoort te laat doorgestuurd gekregen...

Onze optie op dat moment was om opnieuw "out of our way" te gaan om dat paspoort afgedrukt te krijgen en er de volgende dag 's morgens mee op het stadhuis te staan, of om hem niet in te schrijven als officiële getuige. Wij hebben voor het tweede gekozen, omdat hij tot op dat punt ook al zo goed als geen interesse had getoond in onze hele trouw. We hebben hem gezegd dat hij nog steeds zeer welkom was op onze trouw, maar hij heeft geweigerd te komen.

Nu hebben wij sinds onze trouw enkele keren contact opgenomen met deze jongen om hem te laten weten dat het kostuum dat zijn ouders voor hem hadden aangekocht nog steeds bij mijn man zijn ouders ligt (mijn man zijn ouders zijn deze voor hem gaan ophalen in de winkel wanneer het klaar was, omdat die jongen daar zelf niet raakte). Tot op de dag van vandaag ligt dat kostuum daar nog steeds, en hebben wij besloten om het morgen zelf gewoon langs te gaan brengen, in de hoop dat er iemand thuis is. We hebben een berichtje naar die jongen gestuurd om dat te laten weten. Ondertussen hebben wij echter een e-mail gekregen van de jongen zijn vader met als bericht het aankoopbedrag van het kostuum, zijn rekeningnummer en de vraag het bedrag terug te storten omdat hij het anders als diefstal zou beschouwen.

Na dit hele verhaal, onze vraag: Kan zijn vader effectief iets doen met zijn dreigement? Volgens ons persoonlijk niet, gezien wij hem nooit verplicht hebben een kostuum aan te kopen, en maandenlang achter die jongen "zijn gat hebben gezeten" om vervolgens tot het belachelijke toe genegeerd te worden.

Alvast bedankt voor de informatie!
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 27 jul 2018 19:08

Wat een lang verhaal met een heleboel feiten die er niet toe doen. :)

Diefstal vereist dat een zaak die toebehoort aan een ander bedrieglijk wordt weggenomen en dat is het volgens uw verhaal al zeker niet. Heeft iemand van jullie ooit geweigerd om het kostuum aan de rechtmatige eigenaar te overhandigen? Zo nee, dan kan het ook geen misbruik van vertrouwen zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Shila
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2018 17:20

Goh ja, beter teveel informatie dan te weinig zeker? ;) Wilden helemaal zeker zijn, zodat we op 2 oren kunnen slapen. Bedankt voor je reactie!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 19 aug 2018 18:15

Idd zoals reeds is geschreven.
Ouders hebben geen poot om op te staan.
U kan hen wel in kennis stellen dat kostuum kan worden opgehaald op plaats x of dat indien ze het wensen op hun kosten zal opgestuurd worden naar een door hen aangegeven adres.
Het is hun eigendom en jullie zijn de (ongewilde) bewaarders.
U kan er zelfs aan toevoegen dat indien niet opgehaald binnen 6 maanden uw taak als bewaarder erop zit en het kostuum aan een goed doel zal worden geschonken.

Shila
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2018 14:40

Bedankt voor de reactie! Zoals we dus al dachten ... We hebben idd al laten weten dat ze het kostuum nog steeds kunnen ophalen of dat we het willen langsbrengen. Maar we hebben er niets meer van gehoord. Het gaat daar geen jaren kunnen blijven liggen dusja ...

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 20 aug 2018 15:04

Vraag desnoods aan het goede doel of kringloop een ontvangstbewijsje.

Terug naar “Andere”