Aktekosten bij verkoop van woning op afgelsoten hypothecaire lening.

W_DM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aktekosten bij verkoop van woning op afgelsoten hypothecaire lening.

#1 , 20 jul 2018 14:35

Mijn ouders hebben hun tweede woning verkocht. Op die tweede woning is hun hypothecaire lening reeds een 20-tal jaar afbetaald.
Nu blijkt dat hun door de verkoop van de woning terug aktekosten (+- 700 euro) dienen te betalen op deze hypothecaire lening.
Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 jul 2018 15:35

Een hypotheekinschrijving dooft uit na dertig jaar.
Deze inschrijving zal nog lopen en dan betaalt men kosten om ze te schrappen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 20 jul 2018 18:22

Die “30 jaar” is ergens pas in 1988/1989 ingevoerd. Daarvoor kon de duur korter of langer zijn. Even verduidelijking aan de notaris vragen of de indertijd opgesteld hypotheekakte nalezen

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 20 jul 2018 19:01

In 1993 werd de reglementering gewijzigd : globale hypotheken en 30 jaar geldig.
Daarvoor: specifieke hypotheken , bedoeld voor één bepaalde lening. De waarde van de hypotheek daalde in dezelfde mate als de lening. De hypotheek was 15 jaar geldig, waardoor meestal de hypotheek één keer moest hernieuwd worden. Als dat was na 1993 : 30 jaar.
Dus, er zijn veel geldige hypotheken waar geen lening meer voor bestaat. Bij mij is dat ook zo!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”