Opleidingskosten + schadevergoeding

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Opleidingskosten + schadevergoeding

#1 , 19 jul 2018 12:08

Beste mensen,

Ik zit met een juridische probleem en heb advies en hulp nodig!

Ik heb een tijdje geleden een opleiding gevolgd bij X, deze koste mij Y euro. Deze heb ik netjes afbetaald en afgerond. Helaas was ik niet geslaagd bij 1 examen en moest ik aantal lessen opnieuw volgen om opnieuw deze examen te mogen maken. Ik wou dit heel graag doen omdat ik dan eindelijk mijn attest zou krijgen.

Voor deze lessen + examen moest ik Y euro betalen, ik bevestigde deze inschrijving per mail zonder handtekening enkel met mijn naam.

Later kreeg ik een factuur thuis met de betalingsgegevens, ik wou dit heel graag betalen omdat ik deze opleiding wou afmaken en mijn certificaat binnen wou halen. Helaas kreeg ik geen verlof van mijn baas omdat het een 'drukke' periode was en hij mij niet kon lossen dus heb ik deze opleiding maar uitgesteld, dus ook het factuur niet betaald.

Ik dacht als ik het factuur niet betaal, dan zullen zij mij automatisch niet verwachten. Ik heb geen materiaal gekregen, noch ben ik opgedaagd op 1 van die lessen.

6 maanden later krijg ik een brief van een advocatenkantoor met het bedrag van X + de schadevergoeding in totaal Y euro. Ik schrok want ik vond het absurd ik ben nooit op die lessen aanwezig geweest, ik heb ze toen maar per direct gecontacteerd.

En toen begon het DRAMA

Ik vroeg aan persoon (advocaat) of zij deze zaak wou bekijken voor mij, het begon vlotjes en heel normaal. Deze persoon bekeek het dossier en zei dat ik per mail inderdaad een inschrijving had aangevraagd en bevestigd had, en ze zei als ' U niet op de lessen aanwezig kon zijn dan moest u SCHRIFTELIJK de lessen annuleren '

Maar ik antwoordde met ' Ik heb mijzelf nooit SCHRIFTELIJK ingeschreven ' waarop zij al geïrriteerd raakte en antwoordde met dat mijn mails SCHRIFTELIJK zijn en bewijs genoeg is. Maar ik weet dat een mail pas SCHRIFTELIJK is als dit een elektronische handtekening heeft, mijn mails hadden dit niet en toen ik dit zei, werd zij heel brutaal en heel arrogant en reageerde zij provocerend met ' oh u hebt rechten gevolgd? u mag uw diploma wel doorsturen '

Dit vond ik best brutaal, provocerend en uitdagend. Ik kan deze telefoongesprekken via mijn provider zeker terug krijgen.

Vervolgens werd het gesprek niet bepaald beter op, zij haalde haar punt op dat zij genoeg bewijs heeft en dat mijn mails genoeg waren voor haar en dat ik mij maar SCHRIFTELIJK moest uitschrijven omdat mijn mails voor haar SCHRIFTELIJK genoeg waren.

Vervolgens reageerde ik met het zelfde dat het niet zo was.. En ging zij paar woorden schreeuwen met ' dit gaat u bij de rechter meer kosten ' en haakte zij zonder pardon af.

Nu is mijn vraag, wat kan ik doen? Ik weet dat ik een fout heb gemaakt met het kiezen van een datum zonder overleg met mijn baas maar ik wil heel graag deze opleiding afmaken maar ik kon gewoon niet.

Wat zijn mijn rechten, wat kan ik doen? En als deze zaak bij de rechter komt, maak ik überhaupt een kans tegen een advocatenkantoor?

Ook heb ik een 'review' geplaatst via google op hun bedrijfsnaam, ik heb de advocate bij naam genoemd maar ik weet niet of dit verstandig is en of zij maar hiervoor kan aanklagen voor smaad?

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 jul 2018 12:53

Je had om te beginnen moeten contact nemen en schriftelijk die cursus opzeggen.

Wat die review betreft, kan je die nog weghalen? Dat was ook niet de beste zet die je kon doen!

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 19 jul 2018 13:03

Hoe weet u dat die persoon een advocaat was
U hebt per mail ingeschreven en bevestigd en inderdaad dan moest SCHRIFTELIJK de lessen annuleren
Waar staat dat een mail geen bewijskracht heeft ? de bevestiging van uw deelname is toch duidelijk bewijs dat er contact was?
Elektronische handtekening heeft, werd zij heel brutaal en heel arrogant en reageerde zij provocerend met ' oh u hebt rechten gevolgd? u mag uw diploma wel doorsturen '
In elk geval is een mail zeker al een begin van bewijs - rechter zal beslissen.
Hier al eens lezen (willekeurig gekozen)
https://www.lexgo.be/en/papers/ip-it-te ... 61828.html
Uw provider houdt enkel bij dat u hebt gebeld niet de inhoud van uw gesprekken .. dat gebeurd door Echelon I en II en PRISM in GB en USA

Uw tegenpartij is niet het advocatenbureau maar hun cliënt. Als u nu niet betaald komt er een gerechtsdeurwaarder + kosten en als u dan nog niet betaald staat u inderdaad voor de rechter met als extra dan nog nalatigheidsinterest - de commerciële schadevergoeding - wettelijke interest - de gerechtskosten en de rechtsplegingsvergoeding.


Dat u een review op hun bedrijfsnaam hebt geplaatst ..is uw democratisch recht net zo goed dat firma/persoon (gezien bij naam genoemd) u kan aanklagen ( strafrecht) voor laster - eerroof of lasterlijke aantijgingen.

PS dat u smaad vermeld wil voor mij toch zeggen dat u niet zoveel kaas gegeten hebt van recht.
Dus dat was helemaal niet verstandig.
Mogelijk heeft een advocatenbureau daar al een printscreen van gemaakt om als bewijs in rechte voor te leggen bij de rechtbank.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 19 jul 2018 13:06

Je hebt je inderdaad schriftelijk (mail) ingeschreven voor deze cursus. Het verhaal van een elektronische handtekening die zou nodig zijn is een fabeltje.

Na je inschrijving heb je een factuur ontvangen (hier moest al een belletje gaan rinkelen) die je naast je neer hebt gelegd.

Er zit maar één ding op:

- Review die je geplaatst hebt verwijderen (als dit kan)
- Onmiddellijk het lesgeld aan X betalen
- Contact opnemen met X, de situatie uitleggen, en onderhandelen over de invorderingskosten

P.

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2018 13:07

Je had om te beginnen moeten contact nemen en schriftelijk die cursus opzeggen.

Wat die review betreft, kan je die nog weghalen? Dat was ook niet de beste zet die je kon doen!
Al weggehaald ja, was puur uit frustratie zonder andere bedoelingen.

Ik weet dat ik ergens fout zit maar vind het best vervelend dat zo is gelopen.

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jul 2018 13:14

Duidelijk mensen, bedankt om te helpen!

Ik zal het bedrag dus moeten betalen helaas, mijn eigen fout.

Nog is bedankt!
Topic mag gesloten worden.

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jul 2018 13:28

Inmiddels contact genomen met de advocatenbureau, besloten om de bedrag op advies van jullie toch 'gewoon' te gaan betalen.

Enig idee hoe ik deze berichten verwijder/aanpas? Wil niet dat zij hier achterkomen.

Of kan een moderator de bedragen verwijderen uit de tekst en ook de school naam? Alvast bedankt

Terug naar “Andere”