Aankoop tweedehandswagen

Lielo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Aankoop tweedehandswagen

#1 , 22 jun 2018 16:53

Indien een auto wordt verkocht van de ene btw-plichtige aan de andere, gelden dan de regels ivm garantie, of telt dit als een verkoop onder particulieren omdat de verkoper geen professioneel autoverkoper is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2018 17:14

Garantie tussen BTW plichtigen dit bestaat niet, als dit een aankoop en factuur op naam van een btw plichtige is, als u een aankoop liet factureren op de zaak, waarbij u dus het btw-nummer van uw eenmanszaak opgaf, dan geeft u in feite aan dat die aankoop voor u een overwegend beroepskarakter heeft, dus nopens garantie.

Maar als de factuur op je naam staat zonder je BTW nummer en enkel voor privé gebruik dan heb je garantie als de verkoper een beroeps autoverkoper is, indien niet is dit een particuliere verkoop en dus ook geen garantie . .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lielo
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2018 17:24

Dank voor de reactie!
Dus als ik het goed begrijp dient de verkoper een erkend autohandelaar te zijn om aanspraak te kunnen maken op de garantie, en is het niet voldoende dat de verkoper een eenmanszaak heeft in een totaal andere sector dan voertuigen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2018 17:28

U heeft dit juist gelezen !

Een timmerman verkoopt zijn wagen en hij moet geen garantie geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2018 17:56

Dank voor de reactie!
Dus als ik het goed begrijp dient de verkoper een erkend autohandelaar te zijn om aanspraak te kunnen maken op de garantie, en is het niet voldoende dat de verkoper een eenmanszaak heeft in een totaal andere sector dan voertuigen?
Mijns inziens wel, zie in die zin de uitspraak van het Hof van Cassatie aangaande de definitie van het begrip verkoper: Cass. 21 januari 2010, RW 2011-12, 784.
.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 jun 2018 19:55

[

Mijns inziens wel, zie in die zin de uitspraak van het Hof van Cassatie aangaande de definitie van het begrip verkoper: Cass. 21 januari 2010, RW 2011-12, 784.
En wat is die definitie dan wel?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2018 23:52

Onderneming die wagen verkoopt aan particulier, moet consument vrijwaring voor niet-conforme levering bieden. 2 jaar tenzij tweedehands en contractueel beperkt tot min. 1 jaar (art. 1649bis e.v. BW). Ook al is verkoper geen garagist of wagenhandelaar.
B2B geldt de vrijwaring voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. BW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2018 23:59

[

Mijns inziens wel, zie in die zin de uitspraak van het Hof van Cassatie aangaande de definitie van het begrip verkoper: Cass. 21 januari 2010, RW 2011-12, 784.
En wat is die definitie dan wel?
Zie viewtopic.php?f=5&t=81515 (#9).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jun 2018 07:39

Dus, bijvoorbeeld een timmerman die zijn bedrijfswagen verkoopt aan een niet-handelaar, moet m.a.w. garantie verstrekken aan de koper.
.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jun 2018 08:13

Dus, bijvoorbeeld een timmerman die zijn bedrijfswagen verkoopt aan een niet-handelaar, moet m.a.w. garantie verstrekken aan de koper.
Volgens die lezing van Cass., inderdaad.
Zelfs als hij eerst aan zichzelf (als particulier) verkoopt (en de uiteindelijke koper dit kan bewijzen).
En als je als verkoper de vrijwaring wil beperken tot 1 jaar, dan moet het op papier staan (en maak je de koper er net attent op dat er garantie in het spel is).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jun 2018 11:06

[quote="Bart Vissers"]Onderneming die wagen verkoopt aan particulier, moet consument vrijwaring voor niet-conforme levering bieden. 2 jaar tenzij tweedehands en contractueel beperkt tot min. 1 jaar (art. 1649bis e.v. BW). Ook al is verkoper geen garagist of wagenhandelaar.
B2B geldt de vrijwaring voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. BW).[/quote

Ja vrijwaring van verborgen gebreken maar geen garantie geven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”