Verandering van privacy policy

chillworld
Topic Starter
Berichten: 7

Verandering van privacy policy

#1 , 04 jun 2018 10:25

Beste,

Ik ben klant bij een makelaar, die hebben naar aanleiding van de GDPR die afdwingend is vanaf 25 Mei 2018 hun privacy policy veranderd.
Ze hebben me daarover niet bericht en als ik hun erop aanspreek dan zeggen ze dat ze deze publiekelijk hebben gepubliceerd en dat dat genoeg is.

Mijn mening is we dat als er iets veranderd aan deze regels dat ze dan al hun klanten persoonlijk moeten verwittigen.
Ik kijk niet alle dagen naar al de bedrijven waar ik klant ben om te zien of de privacy policy veranderd is of niet (nu eens wel door de GDPR) maar dat is dan toch iets wat ze verwachten door dat enkel publiekelijk te publiceren?
Dus als ze er morgen bepaalde dingen bijzetten waar ik niet mee akkoord ben, dan moest ik het maar gezien hebben als ze het hadden aangepast?
Maar tussen heel de GDPR regels is het daar niet echt iets over te lezen.
De meeste bedrijven doen dit wel, herinner u de talloze mails afgelopen maanden.
Maar kan ik ergens dit vinden waar het ook wettelijk bepaald is, of ben ik gewoon verkeerd en is er daar geen enkel wettelijk kader over?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2018 10:39

Los van het feit dat men je niet actief heeft geïnformeerd: heb je daardoor enige schade geleden of is er daardoor iets met uw gegevens gebeurd waar u niet akkoord mee bent?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

chillworld
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 04 jun 2018 11:07

Er is inderdaad iets tussen ons gebeurd (en bijna alles is overgezet naar andere makelaar) en ik wil ook niet dat ze mijn medische data gaan opslaan, geen enkele makelaar mag dat van mij doen.
Ik heb ondertussen mijn recht om te vergeten geactiveerd bij hun, hun duidelijk gemaakt dat ik niet akkoord ben met hun privacy regels.
Dus zodra laatste contract weg is bij hun, dat ze mijn data moeten verwijderen.
Heb ik schade geleden, nee helemaal niet, maar dit teert voor mij meer op principe.
Als ze er morgen bijzetten dat ze mijn data gaan verkopen aan een of ander reclamebureau, dan ben ik daar ook niet akkoord mee.
Ben ik dan verplicht om dat constant na te gaan kijken of er iets veranderd of hebben zijn meldingsplicht ten opzichte van hun klanten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2018 11:14

Een meldingsplicht kan ook "passief" zijn. Geen idee of ze jou actief een mail moeten sturen om te zeggen dat hun policy veranderd is. Als hun huidige policy in lijn is met GDPR, is dit volgens mij OK.

Je mag hen inderdaad vragen alle data van jou te wissen als je laatste contract daar afloopt. Dit moeten ze dan ook doen, tenzij ze bepaalde data om wettelijke redenen toch nog iets langer zouden moeten bewaren. Ook hier geen idee of ze jou actief moeten melden dat de data ook effectief verwijderd is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

chillworld
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 04 jun 2018 11:37

Beste Tom,

Dank u voor uw antwoord.
GDPR is vrij nieuw met veel grijze zones, en zelfs de kenners zijn het onderling nog niet eens met elkaar.
Misschien een tip voor het forum is een nieuw luik opstarten voor dit onderwerp, mits ik het nogal vrij moeilijk vond om dit onder het gepaste luik te plaatsen. (alhoewel ik nu nog tijfel of het correct staat)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2018 12:45

Ik denk dat het een beetje overkill is om daar een apart luik voor op te starten. Dit past perfect onder het subforum "privacy-bescherming".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”