Voorlopige bewindvoerder : indienen schuldvordering

bbeer
Topic Starter
Berichten: 8

Voorlopige bewindvoerder : indienen schuldvordering

#1 , 29 mei 2018 12:43

Ik heb een schriftelijke schuldvordering op een natuurlijk persoon.
Deze persoon is enkele jaren geleden - NA ondertekening van de schuldovereenkomst - onder voorlopig bewind geplaatst, waardoor ik mijn schuldvordering heb opgevraagd bij de bewindvoerder.
Deze weigert betaling omdat de schuldvordering hem niet bekend is.
Volgens hem had ik de bewindvoerder op de hoogte moeten stellen van de vordering op het moment dat de schuldenaar onder voorlopig bewind geplaatst werd.
Kan de bewindvoerder zomaar de uitvoering van een geldige overeenkomst weigeren als deze reeds bestond VOOR de aanvang van zijn bewindvoering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 29 mei 2018 14:05

De schuld zal niet opgenomen zijn in de begininventaris van de bewindvoering, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaat.

Misschien eens informeren bij het betreffende veredegerecht?

artemis
Berichten: 3294

#3 , 29 mei 2018 17:50

Ik ben geen expert maar toevallig zelf wel bewindvoerder van mijn partner, en bij het opstellen van de begininventaris weet je soms niet alles over de te beschermen persoon. Er kan altijd iets onbekend uit de bus komen...
Die begininventaris is er enkel voor de te voeren boekhouding voor de vrederechter. Er kan meer bezit zijn dan je op dat moment weet, of er kunnen inderdaad onbekende schulden zijn.
Vandaar mijn suggestie om langs de vrederechter te passeren.

Is deze bewindvoerder een advocaat?

Reclame

bbeer
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 30 mei 2018 07:39

Artemis, de bewindvoerder is inderdaad een advocaat.
Die zich echter niet echt professioneel opstelt : hij betwist namelijk de zwart op wit bestaande vordering met uitspraken als " naar het schijnt is deze schuld al terugbetaald ".
Ik begrijp zijn houding niet aangezien hij echt geen bewijzen heeft en mijn advocaat reeds heeft aangestuurd op een dagvaarding. Allemaal moeite en kosten voor iets dat "boekhoudkundig" volledig correct is. Maar daarom mogelijk nog niet juridisch ok .....

Terug naar “Andere”