Gevonden of eerlijk gekocht?

Tommy34029
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gevonden of eerlijk gekocht?

#1 , 23 mei 2018 17:39

Als ik op vakantie ben in het Zuiden van Frankrijk, heb ik de gewoonte om "random" een aantal lokale rommelmarkten te bezoeken. Nu heb ik ooit een verhaal gehoord van een kennis, die op zo'n markt een oude houten gereedschapskoffer had gekocht voor 25,- Euro. Bij thuiskomst bleek er in de gereedschapskoffer een soort van valse bodem te zitten waar blokjes goud inzaten (in totaal 5 kg goud). Ik vroeg mij af of je dit gewoon mag houden? Moet je hier aangifte van doen? Zo ja, moet dit dan in Frankrijk gebeuren of in België? Ik ga ervan uit dat de persoon van wie de gereedschapskoffer gekocht werd een nobele onbekend betreft, die niet meer op te sporen valt, laat staan dat de koper nog juist weet in welk dorp hij dit gekocht had!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mei 2018 20:08

Was die koffer leeg, of stak er metalen gereedschap in. Een lege koffer van bijna 6 k, zelfs in hout, lijkt me onwaarschijnlijk.
Ken je de vroegere eigenaar van dat goud? Of heb je het gekocht van een handelaar op die rommelmarkt die oude inboedels opkocht, en doorverkocht?

Tommy34029
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2018 20:16

Volgens mij was die gevuld met oud gereedschap. Ik denk dat het zo'n tradionele "vide de grenier" was in één of ander gehucht. Volgens mij kan de eigenaar hiervan nooit meer achterhaald worden. Die zal natuurlijk zelf ook wel niet geweten hebben wat die verkocht natuurlijk! De vraag is natuurlijk of mijn kennis dit goud gewoon mag houden?

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 24 mei 2018 10:05

lijkt me van wel... u hebt de prijs betaald voor de kist die de verkoper vroeg, met inhoud.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 24 mei 2018 10:24

Ik denk dat Franse wetgeving hier van toepassing gaat zijn, dus best eens horen op een Frans forum.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 24 mei 2018 10:28

bij de verkoop van 5 kg goud zou die kennis wel eens heel vervelende vragen kunnen krijgen van de goudhandelaar ivm wit-waspraktijken enz

( zelfs als het de waarheid is, gevonden goud- dat zou dan ook door mensen kunnen gezegd worden dat ze goud gevonden hebben )
Misschien dat ze bij 1 kg minder lastige vragen krijgen.

Een groot bedrag op je rekening laten storten, kan je ook al ververvelende vragen opleveren van de banken zelf dan

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 mei 2018 12:32

Moet je dat in dergelijke gevallen niet melden aan politie. Na enige tijd en voor zover er geen gewettigde eigenaar opduikt, krijg je uw goud terug. Als blijkt na onderzoek politie dat het niet ergens gestolen is.


Tommy34029
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mei 2018 16:36

Gaat het hier wel om een gevonden voorwerp, gezien het deel uitmaakt van iets dat gewoon gekocht werd? De eigenlijke waarde is natuurlijk wel volledig buiten proportie dat wat ervoor betaald werd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 26 mei 2018 17:20

De eigenaar ervan mag toch vragen wat hij wil bij verkoop? En blijkbaar heeft hij gekregen wat hij vroeg..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 mei 2018 16:00

Ik zou stilletjes zwijgen en proberen uitvissen hoe ik dat goud stukje bij beetje kan "verzilveren". ;). Wat ga je vertellen als je dat goud in een keer wil verkopen en iemand stelt de vraag vanwaar je het hebt? Antwoorden: "Gekocht op de rommelmarkt voor €20?"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”