Te hoge waterfactuur

Lbke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Te hoge waterfactuur

#1 , 30 apr 2018 12:34

Mijn moeder kreeg onlangs een waterfactuur van maar liefst ~€6000!
En ze willen dit betaald hebben binnen 2 weken?!

Wij zijn met 3 inwonenden en ik kan gegaranderen dat wij geen abnormaal waterverbruik hebben.

De lektest hebben we al gedaan en er is geen lek te vinden. 10 liter water in een emmer ook gedaan en komt helemaal normaal uit op de watermeter.

Een bad hebben we ook niet, dus dat scheelt ook wat.

Dit kan toch helemaal niet kloppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 30 apr 2018 12:44

Wie heeft de meting gedaan en de cijfers doorgegeven?
Kloppen die in opvolging van de vorige jaren?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2018 12:49

De meters controleren en dan vergelijken met de meter cijfers op de factuur, de laatste drie cijfers tellen niet mee dit zijn die zwarte cijfers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 30 apr 2018 12:59

Welke lektest hebben jullie gedaan?

Een mogelijke test: tijdens de nacht (of overdag gedurende voldoende tijd) geen druppel water uit de kraan laten komen, geen wc doorspoelen (je kan op voorhand emmers met water klaarzetten). De meterstand voor en na vergelijken. Deze mag niet bewogen zijn.

Lbke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2018 13:14

We hebben zelf de metercijfers een aantal keren telefonisch doorgeven.

En we hebben de lektest al 2x gedaan waarbij we 's nacht helemaal niks van water verbruiken en 's ochtends was de waterstand onbewogen.

We zijn vanplan om vanaf morgen een hele maand lang ons waterverbruik te testen en een advocaat te raadplegen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2018 13:25

Wacht met de advocaat tot u zelf 100% zekerheid heeft anders zou eens kunnen dat je advocaat meer gaat kosten dan je water verbruik !
Heb je geen stethoscoop, als je dit heeft sluit alle kranen en je luistert juist na de meter als deze lekt dan hoor je geruis.
Schrijf elke dag de meter stand op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 30 apr 2018 15:28

Liggen er ergens waterleidingen in huis die niet zichtbaar liggen, maar ergens onder een vloer? Zie je nergens vochtige plekken op muren? In welk materiaal zijn de buizen? (lood, ijzer, koper of kunststof)?

katwezel
Berichten: 375

#8 , 30 apr 2018 20:24

Kan best , wc die tijdelijk is blijven lopen of een overdrukventiel aan de boiler dat een tijdje is opengegaan

Lbke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mei 2018 06:56

^Ja kan best, maar dit kunnen wij toch niet betalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mei 2018 07:51

^Ja kan best, maar dit kunnen wij toch niet betalen?
Als de schuld bij u ligt, dat er iets mis is met de installatie dan zal je het moeten betalen, het water bedrijf levert water tot aan de meter, na de meter bent u verantwoordelijk, kijk ook een binnen in de stortbak van de WC als daar niet iets mis is met de vlotter, een zeer voorkomend gebrek.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 02 mei 2018 09:03

^Ja kan best, maar dit kunnen wij toch niet betalen?
Waarom niet? Jullie hebben het water verbruikt. Hoe je het verbruikt is niet het probleem van de waterleverancier, maar het uwe .

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 mei 2018 09:31

We hebben zelf de metercijfers een aantal keren telefonisch doorgeven.
Maar kloppen ze ook? Komen de cijfers die u heeft doorgegeven overeen met het verbruik dat de watermaatschappij u aanrekent? Dit is de eerste horde die u moet nemen nog vooraleer u op zoek gaat naar mogelijke lekken.

Lbke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 mei 2018 17:56

Er is geen lek.

De cijfers kloppen met wat er op de watermeter staat, maar wij hebben geen €6000 aan water verbruikt in een jaar.

Of er is iets mis met de watermeter of de vorige bewoners hadden iets verkeerds gedaan, of er is een administratieve fout gebeurd.

€6000 kunnen en zullen wij niet betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 mei 2018 19:38

Er is geen lek.

De cijfers kloppen met wat er op de watermeter staat, maar wij hebben geen €6000 aan water verbruikt in een jaar.

Of er is iets mis met de watermeter of de vorige bewoners hadden iets verkeerds gedaan, of er is een administratieve fout gebeurd.

€6000 kunnen en zullen wij niet betalen.
U schrijft er is geen waterlek, dit kan !

U schrijft ook de cijfers zijn juist op de meter !!!

Dan is de vraag wat is er dan niet juist ???

U schreef ! : We hebben zelf de metercijfers een aantal keren telefonisch doorgeven.

wil je hier eens de cijfers neer zetten, want het is zeer goed mogelijk dat er een reken fout is gebeurt waarom niet ?? dit kan.

Als je niks doet zal er een deurwaarder komen en beslag leggen + het water zal afgesloten worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 02 mei 2018 20:11

Vergelijk met de meterstand die u vorig jaar hebt doorgegeven.
Dat kan nu toch niet zo moeilijk zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”