Zoals iedereen weet is een bepaalde ISP uit Mechelen nogal redelijk rap om extra kosten aan te rekenen.
Het gaat hier in mijn geval niet over een effectieve laattijdige betaling na de vervaldatum, maar een betaling 2 dagen voor de vervaldatum van 9/4/18
7/4/18 valt in het weekend op een zaterdag, dus de eerst volgende werkdag; maandag 9/4; word alles verwerkt.
Op 16/4/18 krijg ik een geautomatiseerde mail met de melding dat ik te laat zou betaald hebben en worden er €10 extra kosten aangerekend op de volgende aanrekening.
Als ik online dit nakijk staat er geen bedrag meer open.
Tijdens een facebook gesprek bevestigd 1 van de vele medewerkers mij dat het geld effectief de 12e op hun rekening staat, dit valt binnen hun eigen "het kan tot 5 dagen duren eer een betaling verwerkt is" regel, doch ze willen die 10euro niet laten vallen, volgens hun is "vervaldag" hetzelfde als "het geld moet op onze rekening staan"
Doch nergens in de algemene voorwaarden staat dat het geld effectief op de vervaldag op hun rekening moet staan, nog word dit vermeld op de aanrekening.
Als ik de betekenis van "vervaldag" opzoek online, krijg ik dit;
vervaldag: Eng.: expiry date: verbintenissenrecht - dag waarop (uiterlijk) een bepaalde prestatie (vaak levering of betaling) gedaan moet zijn.
Bij mijn weten is het moment dat ik het geld overschrijf de dag waarop ik de betaling effectief heb gedaan, dat het X aantal dagen duurt om deze te verwerken, daar kan ik als klant toch niks aan doen?
Aangezien deze situatie zich nog al eens voor heeft gedaan en de ISP zich koppig blijft vastbijten in mening, heb ik geen andere keuze dan een klacht in te dienen bij de ombudsman voor telecommunicatie.
Mijn klacht werd aanvaard en word behandeld, doch een half uurtje geleden kreeg ik volgende mail van de ISP (ik vermoed dat deze samen met het bericht van de ombudsman elkaar gekruist hebben, op zich geen probleem voor mij, kan gebeuren)
Beste meneer X
Naar aanleiding van uw melding over de vervaldatum van de aanrekening en de herinneringskost werd uw melding overgemaakt aan onze juridische dienst. Onderstaand hun antwoord:
U stelt hierin de herinneringskost van €10 u ten onrechte zou zijn aangerekend aangezien de vervaldag op de factuur volgens u overeenstemt met de uiterlijke datum waarop u uw betalingsopdracht dient door te geven.
Dit is echter een juridisch foutieve zienswijze. Op de vervaldag, moet Telenet de verschuldigde gelden op haar rekening hebben ontvangen.
Het Hof van Cassatie - ons hoogste gerechtshof - oordeelde hierover duidelijk dat de schuld van de schuldenaar pas teniet gaat op het ogenblik, waarop het bedrag van de schuldvordering ter beschikking wordt gesteld aan de schuldeiser (Cass. AR 4802, 2 mei 1986, Arr.Cass. 1985-86, 1183; Bull. 1986, 1066; JT 1987, 110; Pas. 1986, I, 1066; RW 1986-87, 697). Tot zo lang de schuldeiser geen geld heeft ontvangen, blijft de schuldvordering openstaan. Staat uw schuldvordering nog open na de vervaldag, dan is er sprake van een laattijdige betaling, met alle gevolgen van dien.
Mogen wij u ook verzoeken om voortaan uw overschrijvingen enkele dagen voor de vervaldatum van uw aanrekening uit te voeren (of een domiciliëringsmandaat te geven), zo vermijdt u onnodige herinneringskosten.
Met vriendelijke groeten,
De ISP lijkt zich te baseren op uitspraken van 30+ jaar geleden, wat niet alleen lang geleden is, er is ondertussen veel veranderd.
Vraag is nu, wie heeft er gelijk?