Factuur betalen met openstaande creditnota

MarkDK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Factuur betalen met openstaande creditnota

#1 , 22 apr 2018 17:59

Beste,

Mijn energieleverancier (Belpower) heeft een afrekening gemaakt met een positief saldo voor mij (een creditnota dus). Op de creditnota staat dat ze hetr verschuldigde bedrag uiterlijk op 23/03/2018 op mijn bankrekening zouden storten. Dit is tot op heden nog niet gebeurd. Op een vraag via het contactformulier op hun website antwoorden ze niet. Ze blijven wel voorschotfacturen sturen.

Mag ik deze compenseren met het saldo dat Belpower mij nog moet? Hoe laat ik hen dat dan het beste weten?

Vriendelijke groeten,

Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2018 11:54

Mag ik deze compenseren met het saldo dat Belpower mij nog moet?
Los van het feit of dit juridisch gezien al dan niet mag, ga je jezelf administratief een hoop miserie op de hals halen, vrees ik. Focus u op die creditnota zo snel mogelijk terugbetaald te krijgen, zou ik zeggen. Bel gewoon hun facturatiedienst en vraag hoe het zit met die terugbetaling.

Als je dit van je factuur afhoudt, is er veel kans dat men dit (al dan niet terecht) als een gedeeltelijk onbetaalde factuur zal beschouwen, waarna je dan mogelijk aanmaningen krijgt waar je dan zelf weer moet op reageren, etc, etc... Maak het jezelf dus niet te moeilijk en bel hen even op ivm die creditnota, en blijf de facturen (indien ze correct zijn) gewoon betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 24 apr 2018 09:57

Ik zou de factuur gewoon verrekenen. Bij grote bedrijven zijn klantenrekeningen volledig geautomatiseerd en zal u geen aanmaning krijgen als er geen opstaand saldo is.

U hoeft als consument niet op te draaien voor de administratieve fouten van het bedrijf in kwestie. U zou hen zelfs in gebreke kunnen stellen waarbij u aanmaningskosten en interesten eist voor de openstaande creditnota volgens het wederkerigheidsprincipe.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2018 11:56

Ik zou de factuur gewoon verrekenen. Bij grote bedrijven zijn klantenrekeningen volledig geautomatiseerd
Bij sommige bedrijven wel, bij andere, zelfs héél grote, dan weer niet.
U hoeft als consument niet op te draaien voor de administratieve fouten van het bedrijf in kwestie. U zou hen zelfs in gebreke kunnen stellen waarbij u aanmaningskosten en interesten eist voor de openstaande creditnota volgens het wederkerigheidsprincipe.
Ik geef u volledig gelijk met die stelling, maar die aanpak kost de TS onwaarschijnlijk veel tijd en frustraties. Juridisch gezien heeft hij dan misschien wel gelijk, maar praktisch kan het een nachtmerrie worden.

Vandaar mijn advies: neem de telefoon en vraag naar die terugbetaling. Mogelijk staat dit geld dan volgende week op uw rekening en is héél de zaak afgehandeld... Of als je dan toch aan de telefoon hangt met de facturatiedienst, vraag hen of je de creditnota gewoon van uw factuur mag afhouden en of dit mogelijk problemen zal veroorzaken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”