Kan mijn vrouw (ex-vrouw) hond terug eisen

swit
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan mijn vrouw (ex-vrouw) hond terug eisen

#1 , 09 apr 2018 19:03

Beste,

Ik ben recent uit elkaar gegaan met mijn vrouw. Dus binnenkort ex vrouw. Het komt erop neer dat de chihuahua dat we hebben mee is verhuisd met mij. Dit ook op haar eigen aangeven. Ze heeft letterlijk verschillende malen gezegd "als je hem wil meenemen doe je dat maar". Nu ben ik dus 2 weken weg en nu ineens wil ze hem terug. Het probleem is dat hij wel op haar naam staat. Kan zij hem terug opeisen. Uiteindelijk is er een mondelinge overeenkomst waarin ze hem toch aan mij geeft. Ik wil hem echt bij me houden. Maar weet niet goed wat ik kan en mag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 09 apr 2018 21:10

Voor de wet is een hond een roerend goed. Dus wie het officiële ID van de hond heeft (met daarin de naam van de eigenaar die zo geregistreerd is bij het officiële registratiebureau) en de aankoopbewijzen kan voorleggen van dit dier is de eigenaar.

tira00
Berichten: 929

#3 , 09 apr 2018 22:53

Waarom hebt u de chip niet dadelijk op uw naam laten zetten?

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 10 apr 2018 09:41

om de chip op uw naam te laten zetten, moet de eigenaar het initiatief nemen en de nodige migratiepapieren doorsturen naar het registratiekantoor. De nieuwe eigenaar kan dat niet, dat zou ook niet logisch zijn: dan zou gelijk wie ineens eigenaar kunnen worden van iemands dier.

swit
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2018 21:26

De chip is niet op mijn naam gezet omdat ze dat niet wou doen. Ik mocht hondje meenemen maar ze wou het niet officieel overzetten

eylis
Berichten: 8837

#6 , 17 apr 2018 21:31

Dan is de hond van haar. Ze heeft je dus haar hond in bewaring gegeven in plaats van geschonken, zonder je dat op voorhand duidelijk te melden. Dan zou je voor de periode dat hij bij jou verbleef pensiongeld kunnen vragen. De kostprijs All-in (voeding en verzorging) voor een kleine hond is ongeveer 10 euro per dag.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 19 apr 2018 09:22

...............................
Dan zou je voor de periode dat hij bij jou verbleef pensiongeld kunnen vragen. De kostprijs All-in (voeding en verzorging) voor een kleine hond is ongeveer 10 euro per dag.

Moet van dat pensiongeld geen bedrag afgetrokken worden voor het "genot" dat TS heeft gehad per dag ? Hij zou blijkbaar niet graag afstand doen van die hond....

En volledig off-topic ; vergelijk die 10 € per dag eens met de kinderbijslagen.....

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2018 17:19

(iets meer off-topic; 10 euro is zeer weinig, wij betalen 25 euro per dag, voeding inbegrepen bij een van de goedkopere pensions hier in de streek)

eylis
Berichten: 8837

#9 , 19 apr 2018 17:24

Moet van dat pensiongeld geen bedrag afgetrokken worden voor het "genot" dat TS heeft gehad per dag ? Hij zou blijkbaar niet graag afstand doen van die hond....

En volledig off-topic ; vergelijk die 10 € per dag eens met de kinderbijslagen.....
Interessante denkpiste: maar toch spoort ze (mijns insziens) niet helemaal: want dan zou je van de kinderalimentatie die de ene ouder betaalt aan de ouder die de kinderen opvoedt ook het pleziergeld moeten aftrekken omdat men de kinderen zou graag bij zich houdt; en dat doet men niet hé :D

Terug naar “Andere”