Per ongeluk een bedrag overgeschreven naar energiebedrijf, deze weigert terugstorting.

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Per ongeluk een bedrag overgeschreven naar energiebedrijf, deze weigert terugstorting.

#1 , 21 mar 2018 16:19

Hallo,

Afgelopen oktober heb ik per ongeluk een bedrag van ca €75 overgemaakt naar de verkeerde bankrekening van energie bedrag EANDIS.
Het bedrag was bestemd voor energieleverancier ENI en het referentienummer verwijst ook niet naar een openstaande factuur bij EANDIS.

Ik heb beleefd gevraagd of men het bedrag wil terugstorten maar dit wordt geweigerd omdat er nog een schuld openstaat bij EANDIS.
Voor de schuld bij EANDIS werd in goed overleg al een terugbetalingsplan gemaakt en hier houden we ons ook aan.

EU 75 is niet veel maar voor ons is het momenteel moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen, in goed overleg weten we alle partijen tevreden te houden.

Het bedrag was dus niet bestemd voor EANDIS. Volgens informatie die ik tot zover heb kunnen terugvinden, is het onwettig om een bedrag dat niet voor je bestemd is achter te houden.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?

Dankje,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 21 mar 2018 16:24

U zit er een (belangrijk) klein beetje naast. Het exacte wetsartikel over een onverschuldigde betaling luidt namelijk:

Art. 1376 BW. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

Aangezien u nog wel een schuld hebt bij Eandis, zijn zij niet verplicht dit terug te geven.

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2018 15:15

Dankje voor je antwoord LeenW. Ik kan inderdaad niet anders dan de situatie te aanvaarden zoals ze is.

Mvg

Reclame

Terug naar “Andere”