Ik ontving een antwoord van het incasso bureau, met daarin slechts een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden.
Het gaat hier om ENI, de energieleverancier.
In deze Algemene Voorwaarden vind ik geen 'Strafclausule' of 'Kosten'
Wel wordt er gesproken over andere bedragen zoals 'schadevergoeding' en 'interesten' (die al waren gefactureerd).
Daarom heb ik het vermoeden dat het incassobedrijf zelf deze kosten aanrekend.
Overigens heb ik ENI om opheldering gevraagd, maar nog geen antwoord ontvangen.
Inmiddels betaal ik wel de overige bedragen, zijnde het restant van de hoofdsom en de interesten.
Wat zou ik nu nog kunnen doen?
Bij voorbaat dank.
.
.
.
.
.
Dit zijn de algeme voorwaarden:
8. Betaling
8.1
Iedere betaling gebeurt via overschrijving, domiciliëring of
kredietkaart.
8.2
Iedere factuur moet worden betaald binnen een termijn van
vijftien dagen vanaf de datum van kennisgeving. In het geval van
Algemene voorwaarden van Eni gas & power nv (“Eni”) bij een Overeenkomst voor de levering van elektriciteit
en/of aardgas in België aan consumenten en klein-professionele klanten
(versie 18/04/2016)
Eni gas & power nv/sa
Correspondentie: Postbus 5400 - BE-1800 Vilvoorde - Tel. 078 15 28 28 - Fax 070 22 40 03 -
klantendienst@be.eni.com -
www.eni.be
Maatschappelijke zetel: Medialaan 34 - BE-1800 Vilvoorde - BTW BE 0476.201.605 - RPR Brussel
een domiciliëring nemen wij het bedrag op vanaf de vijftiende dag
volgende op de Datum van kennisgeving.
8.3
Wanneer u, na verrekening van eventuele onbetaalde facturen, een
tegoed heeft, betalen wij u binnen de vijftien dagen indien wij uw
rekeningnummer kennen. Bij een laattijdige terugbetaling of in het
geval van foutieve facturatie en op voorwaarde dat u niet onder
een andere compensatieprocedure viel, kunt u ons vragen om u de
bedragen te betalen waarnaar in dit artikel wordt verwezen.
8.4
Indien u uw factuur niet binnen de vermelde termijn betaalt of indien
de betaling per domiciliëring mislukt, bijvoorbeeld omdat u deze hebt
geweigerd of omdat er niet genoeg geld staat op uw rekening, dan
bent u interesten verschuldigd vanaf de vervaldatum van uw factuur.
Deze interesten worden berekend op basis van de wettelijke rente
indien u een Consument bent of aan de rente van de wet betreffende
de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties
van augustus 2002 in de andere gevallen. Wij kunnen u ook een
forfaitaire schadevergoeding vragen die gelijk is aan 10% van het
onbetaalde bedrag, met een minimum van 25 euro.
8.5
Voor iedere herinnering wordt u 8 euro en voor iedere
ingebrekestelling 15 euro aangerekend indien u Consument bent.
Voor Klein-professionele klanten zijn de aangerekende bedragen
afhankelijk van het factuurbedrag.
8.6
Indien u uw factuur betwist, stuurt u ons de nodige documenten
binnen de twaalf maanden volgend op de Datum van kennisgeving
van de factuur. Na deze termijn aanvaardt u op definitieve en
onvoorwaardelijke wijze onze schuldvordering.
8.7
Wanneer wij een factuur moeten rechtzetten, beschikken wij
eveneens over twaalf maanden om dit te doen. Indien de rechtzetting
kan worden toegeschreven aan een derde partij, meer bepaald de
netbeheerder, dan is deze beperking van twaalf maanden niet van
toepassing.
8.8
Als Consument kunt u ons vragen om de jaarafrekening of de
eindfactuur uit te sluiten van betaling door domiciliëring. Indien u
zich overeenkomstig de wet van 10 december 2009 betreffende de
betalingsdiensten verzet tegen de betaling van een factuur door
domiciliëring, zal u hiervoor geen enkele kost worden aangerekend.
8.9
Vlaanderen: de wettelijke bepalingen in geval van wanbetaling
zijn vastgelegd in het Energiedecreet van 8 mei 2009 en zijn
uitvoeringsbesluiten, waaronder het Besluit van de Vlaamse Regering
van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het
energiebeleid. Meer informatie op
www.vreg.be.
8.10
Wallonië: de wettelijke bepalingen in geval van wanbetaling zijn van
toepassing, meer bepaald de plaatsing van een budgetmeter voor
de Consument. Het geheel van deze maatregelen kunnen worden
geraadpleegd op de website van de Waalse regulator
www.cwape.be
(elektriciteitsdecreet van 12 april 2001, Gasdecreet van 19 december
2002 en hun uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de Besluiten van
de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare
dienstverplichtingen op de elektriciteits- en gasmarkt).
8.11
Brussels Hoofdstedelijk Gewest: wij delen u mee dat de reglementaire
bepalingen voor beschermde klanten en wanbetaling zijn vastgelegd in
de Ordonnantie betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt
van juli 2001, de Ordonnantie betreffende de organisatie van
de gasmarkt van 1 april 2004 en hun uitvoeringsbesluiten. Meer
informatie op
www.brugel.be