Net 18 jaar en aangesteld voor kosten toen hij minderjarig was.

LDB83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Net 18 jaar en aangesteld voor kosten toen hij minderjarig was.

#1 , 09 mar 2018 17:54

Beste,

Mijn neefje is net 18 jaar geworden. Toen hij 15 was, werd hij opgenomen in het ziekenhuis. De kosten werden echter nooit betaald.
Is het juridisch mogelijk dat mijn neef nu hij 18 is geworden verantwoordelijk kan gesteld worden voor het betalen van deze kosten + extra deurwaarders kosten?

Hartelijke dank voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 09 mar 2018 18:29

normaal niet, den tijde van de kosten was hij minderjarig en zijn de ouders hiervoor verantwoordelijk

als hij van het ziekenhuis toch iets krijgt dan kunt ge hen er op wijzen dat deze kosten ten laste van zijn ouders zijn gelet op het feit dat hij toen minderjarig was

als ik mij niet vergis verjaren zulke facturen na 2 jaar

LDB83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2018 10:46

Beste Drone,

Héél erg bedankt voor jouw antwoord. Idd, ik heb net een "bevriende" advocate gehoord. Ziekenhuis facturen verjaren idd na 2 jaar. Wel eigenaardig dat het al klaarstaat om naar de vrederechter verstuurd te worden (volgens de advocate) + er al deurwaarderskosten bij zitten.

We gaan nu kijken om een Pro deo aan te stellen.

Hartelijke groeten!

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 10 mar 2018 12:24

ze kunnen na 2 jaar altijd proberen een factuur in te vorderen, dat is niet onwettelijk, het is dan aan de gedaagde ( u ) om de verjaring in te roepen en in uw geval het feit dat uzelf op de moment minderjarig was en de factuur naar u ouders moet gestuurd worden.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 mar 2018 12:53

Het is mogelijk dat de verjaring in tempore non suspecto werd gestuit.

Dat kan op verschillende wijzen:
- het instellen van de eis voor de rechter,
- de betekening (bij deurwaardersexploot) van een bevel tot betaling (art. 2244 B.W.)
- uitvoerend of bewarend - beslag
- door erkenning, door de wederpartij, van de aanspraak die het voorwerp is van de verjaring (art. 2248 B.W.)
- door afstand van de verkregen verjaring (art. 2220 B.W.) of van het reeds verstreken gedeelte van de verjaring
- door aangifte van een schadegeval aan de verzekeraar 35 § 3 zie Landverzekerings-overeenkomstenwet (W. 25 juni 1992) (en het analoge art. 15 W.A.M. 21 november 1989).

Betaling was/is verschuldigd door ouder of voogd van de destijds minderwaardige betrokkene.
Indien de minderjarige zelf zeer welstellend is/was (bv door erfenis) dan mag/mocht ouder/voogd die middelen aanwenden voor betaling
van bepaalde kosten die te maken hebben met de opvoeding van de minderjarige.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2018 16:40

Beste,

Mijn neefje is net 18 jaar geworden. Toen hij 15 was, werd hij opgenomen in het ziekenhuis. De kosten werden echter nooit betaald.
Is het juridisch mogelijk dat mijn neef nu hij 18 is geworden verantwoordelijk kan gesteld worden voor het betalen van deze kosten + extra deurwaarders kosten?
Zoals hierboven gezegd zijn dit in principe kosten waar de ouders verantwoordelijk voor zijn. Indien de ouders echter gestorven zouden zijn en de erfenis is naar uw neef gegaan, dan zijn deze schulden ook overgeërfd en is uw neef dus inderdaad verantwoordelijk.

Dus de vraag is: leven de ouders van uw neef nog? Indeen neen: heeft hij de erfenis aanvaard? Indien ja: uw neef is verantwoordelijk. In de andere gevallen: uw neef is niet verantwoordelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”