Eenheidsprijzen verplicht?

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Eenheidsprijzen verplicht?

#1 , 30 jan 2018 12:55

Ik heb een factuur met alle artikelen en een totaalbedrag (bouwsector - bedrijf, ik particulier). Ik heb geen eenheidsprijzen per onderdeel, enkel een totaal. Aangezien het aantal artikelen een schatting was (door de verkoper), worden er na de werken artikelen terug gebracht. Ik had dus graag eenheidsprijzen gehad om te weten waar ik aan toe ben, maar de verkoper is blijkbaar niet van zin om meer in detail te gaan op de prijzen. Moet ik volledig vertrouwen op de verkoper dat de teruggebrachte onderdelen correct verrekend worden of moet hij toch eenheidsprijzen bezorgen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jan 2018 15:38

Staan er op uw offerte eenheidsprijzen? Zoja, dan moet hij op zijn factuur dat ook doen, en al zeker als er bijwerken zijn. Stuur hem aangetekend schrijven en eis de eenheidsprijzen en de juist verwerkte hoeveelheden en oppervlaktes op. Schrijf dat je pas het volledige bedrag kan betalen na controle van de factuur (en daarvoor heb je die eenheidsprijzen nodig.) Betaal ondertussen die werken en bedragen waar je zeker van bent. Na die brief ligt de bal in zijn kamp, en als hij naar de rechtbank loopt, zal hij van een koude kermis thuiskomen

jef007
Berichten: 1679

#3 , 30 jan 2018 16:10

volgens de BTW wetgeving dient een factuur gedetailleerd te zijn of minstens te verwijzen naar een gedetailleerde bestelbon

Reclame

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#4 , 30 jan 2018 16:45

Staan er op uw offerte eenheidsprijzen? Zoja, dan moet hij op zijn factuur dat ook doen, en al zeker als er bijwerken zijn. Stuur hem aangetekend schrijven en eis de eenheidsprijzen en de juist verwerkte hoeveelheden en oppervlaktes op. Schrijf dat je pas het volledige bedrag kan betalen na controle van de factuur (en daarvoor heb je die eenheidsprijzen nodig.) Betaal ondertussen die werken en bedragen waar je zeker van bent. Na die brief ligt de bal in zijn kamp, en als hij naar de rechtbank loopt, zal hij van een koude kermis thuiskomen
Ik was misschien iets te beknopt in mijn eerste post, sorry hiervoor. De verkoper levert geen werken, maar enkel de onderdelen. Het gaat om een zogenaamd "DHZ pakket" waarbij de verkoper dus de aantallen geschat en geleverd heeft. Ikzelf sta in voor de montage en eventuele reststukken kunnen teruggebracht worden. Ik heb hiervan een offerte: X aantal onderdeel A, Y aantal onderdeel B, Z aantal onderdeel C, totaal: XXX euro. De factuur zelf was dan: Factuur volgens offerte: totaal XXX euro. Dus noch op de offerte noch op de factuur staan eenheidsprijzen, enkel 1 groot totaal.
volgens de BTW wetgeving dient een factuur gedetailleerd te zijn of minstens te verwijzen naar een gedetailleerde bestelbon
Zijn aantallen gedetailleerd genoeg? Op de offerte staan alle onderdelen en aantallen beschreven, maar geen eenheidsprijzen, enkel een totaalprijs. De factuur zelf verwijst naar de offerte, met ook enkel vermelding van de totaalprijs. Op dit moment moet ik dus vertrouwen dat de verkoper fair rekent als ik onderdelen terugbreng, en niet onderdeel A verkocht heeft aan € 5 maar slechts € 1 aftrekt bij terugbrengen want hij heeft nogal royaal geschat...

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#5 , 03 feb 2018 18:23

Nog iemand een idee?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2018 18:55

Factuur moet inderdaad gedetailleerd zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2018 19:07

Ik denk dat TS het heeft over een bouw kit zoals je nu veel heeft bv voor verwarming of elekro zelf te installeren, en dan word dit kit per stuk verkocht en niet per onderdelen daar men ook de nodige handleiding en afregeling in de prijs zit, zelfs soms cursus. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#8 , 03 feb 2018 19:36

Ik denk dat TS het heeft over een bouw kit zoals je nu veel heeft bv voor verwarming of elekro zelf te installeren, en dan word dit kit per stuk verkocht en niet per onderdelen daar men ook de nodige handleiding en afregeling in de prijs zit, zelfs soms cursus. !
Min of meer vergelijkbaar, alleen is er nergens sprake van een "kit" noch handleiding (het bedrijf is niet Easykit :)) Ik heb met de verkoper en plannen van de woning besproken wat ik wilde, hij heeft een offerte gemaakt met de onderdelen die ik daar voor nodig had, ik ben akkoord gegaan met de offerte en heb de bestelling geplaatst, geleverd gekregen en zelfs al betaald. Nu ik zo goed als klaar ben met mijn werken, zie ik dat ik van verschillende onderdelen echt véél te veel heb. Van sommige onderdelen heb ik 5 tot 10x meer dan wat ik nodig had... 't is net door die grote hoeveelheid "overschot" dat ik graag eenheidsprijzen zou weten om zeker te zijn dat de vereffening correct gebeurt, maar de verkoper of negeert mij, of zegt dat het in orde komt, maar helaas..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 feb 2018 19:43

Je kan zelf even de eenheidsprijzen opzoeken op websites, van sanitair en elektro en verwarming zijn er zeer veel, zelf heb ik al zeer veel van deze onderdelen gekocht via internet, zeker sanitair en elektro.
Dan heb je een richtprijs van wat je kan verwachten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#10 , 15 mar 2018 16:39

Je kan zelf even de eenheidsprijzen opzoeken op websites, van sanitair en elektro en verwarming zijn er zeer veel, zelf heb ik al zeer veel van deze onderdelen gekocht via internet, zeker sanitair en elektro.
Dan heb je een richtprijs van wat je kan verwachten.
Ondertussen zelf wat geknutseld met de prijzen op internet, dan kom ik uit op een totaalbedrag van ongeveer 50-60% van wat ik betaald heb. Daar heb ik nog niet zo'n groot probleem mee, voor de duidelijkheid, maar het maakt mijn eigen berekening vrij nutteloos.

De verkoper weigert nog steeds pertinent een detail factuur te voorzien omdat daar te veel tijd in zou kruipen. Als ik de overschot terugbreng zal hij wel wat uittellen en "een" resterend bedrag terugbetalen. Ik vat zijn logica niet: de eenheidsprijzen doorgeven is te veel werk, maar bij het terugbrengen heeft hij die toch ook gewoon weer nodig? Of zuigt hij dan weer een bedrag uit zijn duim? Ik heb nog weinig vertrouwen in deze zaak.

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#11 , 20 mar 2018 17:05

Moesten er nog anderen dit topic interessant vinden: de FOD economie geeft aan dat een factuur / kassaticket niet eens verplicht is naar particulieren toe (dus ook geen onderdeelprijzen), enkel een bon met datum in verband met garantiewetgeving. Er zouden uitzonderingen zijn, maar daarvoor werd ik doorverwezen naar de FOD Financiën.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 mar 2018 21:26

Dit is juist, als dit een groothandelaar is dan is hij verplicht een factuur aan een particulier te geven, anders niet.

Ik weet niet of hij een groothandelaar is natuurlijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”