Technische controle

Krisje1804
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Technische controle

#1 , 24 jan 2018 20:14

Hoe zit het met roestvorming aan de laadbak van een pickup? Al 2 keer naar de keuring geweest en nog steeds rode kaart. Eerste keer wegens roestplekken op de carrosserie/wielkas en een doorgeroeste dorpel. 2de keer afgekeurd wegens slechte herstelling!! De roest op de wielkas was netjes weg geschuurd en hersteld met plamuur (geen gat in de kas maar oppervlakkige roest). De keurder maakte de opmerking “meneer dit is een auto, geen roeiboot! Dit word gelast, niet geplamuurd!”. De wagen heeft geen zelfdragend chassis maar een ladderchassis, de laadbak draagt dan toch totaal niet bij aan de stabiliteit van de wagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 25 jan 2018 12:20

Krisje,

Doorgeroeste dorpels van laadbak/passagierskooi die op een ladderchassis van een terreinwagen gemonteerd staan zijn wel degelijk een reden tot afkeuring. Laadbak/passagierskooi kunnen immers "loskomen". Je zal niet afgekeurd geweest zijn voor de plamuur aan de wielkasten doch wel voor de plamuur in de dorpels. Je mag een keurder een plastische uitspraak niet kwalijk nemen ;-)

'k Heb zelf m'n landrover discovery van bijna 25 jaar oud uiteindelijk uitgeschreven wegens de te dure herstellingskost van 't vervangen van bodemplaten en dorpels (chassis en ophangpunten waren was nog perfect) ook al omdat de oldtimerfiscaliteit voor personenwagens binnenkort verandert van 25 naar 30 jaar en zelfs DIY herstelling (met lassen) niet economisch verantwoord was.

Mijn ervaringen met de technische controle in België zijn zeer positief en 'k ga al meer dan 25 jaar met vier/vijf auto's elk jaar. En ja; ook toen ik jong was eens rood gekeurd omdat ik een gecamoufleerde polyesterherstelling gedaan had aan een dragend deel van een auto ;-) en al eens lichten moeten laten regelen. En ja soms verschijnen en verdwijnen opmerkingen. En ja niet elk jaar wordt alles 100% gecontroleerd - so what ?.

Krisje1804
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2018 05:44

Bedankt voor je vlotte reactie. Toch ben ik nog niet helemaal overtuigd. Ik begrijp dat het een afkeurpunt zou zijn wanneer er vitale delen doorgeroest zouden zijn, zoals bevestigingspunten of delen nabij bevestigingspunten. En ja ook ik heb al menig rood papier gezien voor lichten en dergelijken.. de dorpels, ja daar kan ik in komen. Hoewel de dorpel bij deze wagen (F150) slechts een naar binnen gebogen plaat is. En deze was gelast trouwens, enkel de wielkas was met plamuur bij gewerkt.

Ik heb gewoon lichtjes het gevoel dat ze er alles aan doen om deze wagen tegen te houden. Het gaat om een nederlandse amerikaan die ik in belgie wil invoeren even tussendoor. Ik kreeg ook al de opmerking “ik wens u veel succes meneer maar ik weet niet of deze ooit door de keuring geraakt” van de keurder.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2018 08:49

Zeker voor een wagen die de eerste keuring in Belgie is kijkt men streng, het keuring station waar ik ga raak je nooit door met geplamuurde wielkassen, zelf mee gemaakt en we hebben er opzet platen speciaal voor wielkassen moeten oplassen, een serieuze karwei.
En hier slaan ze harde tot zeer hard op de dorpels met een pikhamer, als het geplamuurd is zitten ze er gans doorheen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”