Eindafrekening gas/Electra.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

Eindafrekening gas/Electra.

#1 , 19 jan 2018 14:43

Beste

Ik krijg vandaag een afrekening van de electrabel in de brievenbus met een eindafrekening .
Ik schrok me rot ...1240 eur moet ik terugbetalen!Vorig jaar kreeg ik 200 terug.
Toen ik de meterstanden al Wilde doorgeven via tel gaf de operator al aan dat de nummers niet klopt...Dus heb ik gewoon gebeld en kreeg een aardige jongeman aan de lijn meterstanden doorgeven.
Kan dit een fout zijn?
Mijn huishouden is niet verandert.
Hoe maken ze eigenlijk zo een berekening?

Alvast bedankt iedereen voor de moeite.
Life is a journey enjoy the ride.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 19 jan 2018 14:52

kloppen de getallen (beginstand, eindstand, ...) die op de afrekening staan ?

Welke nummers klopten niet, volgens welke operator ?

Berekening is te simplifiëren tot "eindstand - beginstand x eenheidsprijs": er staat bvb 1000 op je gasteller, er stond 800 op, dus heb je 200 m3 verbruikt, als je bvb 1 € per kubiek betaalt, bedraagt je eindafrekening 200 €.
Heb je de 11 maanden ervoor telkens 20 euro voorschot betaald, dan krijg je 20 € terug (wordt meestal verrekend in toekomstige voorschotten en zo).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 19 jan 2018 14:54

Begin al eens met de huidige meterstanden te vergelijken met de meterstanden die je doorgaf (en op je afrekeningsfactuur staan). Als die kloppen en de vorige meterstanden kloppen ook dan kan de factuur nog nagerekend worden.

Mocht de meterstand foutief zijn dan contacteer je je energieleverancier voor een rechtzetting.

Ruwe vuistregel : 0,55-0,6€ per m3 gas en 0,20€ daltarief en 0,3€ piektarief.

Reclame

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#4 , 19 jan 2018 15:18

Dankjewel iedereen

Heb gebeld met de energie electrabel en ze heeft me dus gezegd dat vorig jaar een schating gemaakt is door hen die te laag was en dus nu krijg ik zo een hoge rekening.
Mijn gas verbruik is te hoog.
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#5 , 19 jan 2018 15:23

kloppen de getallen (beginstand, eindstand, ...) die op de afrekening staan ?

Welke nummers klopten niet, volgens welke operator ?

Berekening is te simplifiëren tot "eindstand - beginstand x eenheidsprijs": er staat bvb 1000 op je gasteller, er stond 800 op, dus heb je 200 m3 verbruikt, als je bvb 1 € per kubiek betaalt, bedraagt je eindafrekening 200 €.
Heb je de 11 maanden ervoor telkens 20 euro voorschot betaald, dan krijg je 20 € terug (wordt meestal verrekend in toekomstige voorschotten en zo).
Ik bedoel de meterstanden kun je toch via tel doorgeven en dat lukte steeds niet en gaf aan nummer s kloppen niet.
Life is a journey enjoy the ride.

Terug naar “Andere”